Varulvsleken - Julomgången 2013:1
DELTAGARLISTA
**1. Slemmis
****2. Toffsen
****3. MelvinMimmiLufsen
****4. Onyxia
****5. Svarttusch
****6. Lady P
****7. Nitra98
****8. Bello_O
****9. Elin-Li
****10. Tjattehonung
****11. maijasjodin
****12. strindberg07
****13. emmaap
****14. Mirinda
****15. J-Artur-K
**16. Candy123
ROLLER
För beskrivning av rollerna se inlägg #46, #47 samt #48 i den här tråden.
Goda
1 Jultomte
1 Tomtenisse
1 Sissi Lizzi Vem
1 Jesusbarnet
7 Vemlare
Onda
1 Herodes
3 krigare
1 Grinchen
Neutrala
1 Presvemlare
1 Senvemlare
1 Borgvemlare
1 Dårvemlare
ALLMÄNNA REGLER
Aktivitet varje deadline
Varje deltagare måste vara aktiv i leken och skriva något lekrelaterat i denna lektråd minst en gång per deadline.
Om man inte gör detta blir man fråntagen sin plats i leken och en ersättare tas in.
Dispens från denna regel kan sökas från lekledaren innan frånvaron. Det gör man genom att skicka ett PM till lekledaren där men meddelar hur länge man behöver vara borta och anledning till frånvaron. Om man innehar en specialroll som ska göra något val under frånvaron så ska valet meddelas lekledaren innan frånvaron. Lekledaren kan välja att avslå eller godkänna förfrågningen.Deltagande i röstningen
Varje deltagare ska delta i röstningen inför lynchningarna. Den deltagare som missar två röstningar i rad eller tre röstningar totalt blir fråntagen sin plats i leken och en ersättare tas in.
Dispens från denna regel kan sökas från lekledaren innan frånvaron. Det gör man genom att skicka ett PM till lekledaren där men meddelar hur länge man behöver vara borta och anledning till frånvaron. Om man innehar en specialroll som ska göra något val under frånvaron så ska valet meddelas lekledaren innan frånvaron. Lekledaren kan välja att avslå eller godkänna förfrågningen.Röstning
Namnet på den deltagare man röstar på ska fetmarkeras (exempelvis Jag röstar på Sandra-B) eller skrivas med "tre stjärnor" (exempelvisJag röstar på ***Sandra-B***) för att rösterna ska vara giltiga.
**Ändra lagd röst
**För att ändra sin lagda röst så skriver man exempelvis "Jag ändrar min röst från Sandra-B till Sandra-B" eller"Jag ändrar min röst från ***Sandra-B*** till ***Sandra-B***".Frågor
Ställs antingen i anmälningstråden eller via PM till lekledaren.Ersättare
Den som åker ur leken (utan att inneha någon avslöjande specialroll - som exempelvis Herodes, Krigarna och Jultomten) kan anmäla sitt intresse i listan för ersättare som finns i anmälningstråden. Även personer som inte varit med denna omgång kan anmäla sitt intresse att vara ersättare.
Den som anmäler sig som ersättare garanterar att de kan hoppa in och vara med - om man får förhinder så måste man ta bort sitt namn. Man kan i så fall "återanmäla sig" om man får möjlighet igen.
Lycka till alla - nu kör vi snart igång! (Det går att rösta till valen redan nu, innan alla roller skickats ut)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Kom precis att tänka på en sak som jag inte tänkt på tidigare…
Herodes och krigarna kan inte känna till varandra innan valet till Presvemlare, Senvemlare, Borgvemlare samt Dårvemlare - då lär de rätt troligt få en eller flera av dessa roller, vilket inte blir rätt.
Första deadline får därför Herodes själv fatta beslutet om vem som blir lekens första offer. Han får rangordna fyra personer, den som står överst är den han helst vill få bort, är det en krigare så går det vidare till nästa etc. På så vis hålls dagarna för deadline samtidigt som Herodes och krigarna får rösta "i blindo" som alla andra. I samband med första deadline får Herodes och krigarna ett PM med namnen på varandra så att de framöver kan ha kontakt med varandra.
**SMF 237 Sweet Dream's

INLEDNING
Det är en kväll, precis innan jul, i den lilla staden Vemville. Solen håller på att gå ner bakom berget Mount Crumpit.
Stadens alla invånare, Vemlarna, håller på med de sista förberedelserna inför favorithögtiden - julen! De ska snart även rösta i valet till att bli Det är dock inte alla i staden Vemville som delar glädjen över julen.
Den store kungen Herodes har hört om ett stort hot, ett nyfött barn vid namn Jesus(barnet). En kung som är mäktigare och mer god än någon annan som har tidigare funnits och som kommer att finnas senare. Herodes samlar sina krigare för att försöka avstyra hotet från det nyfödda barnet genom att låta döda Vemvilles invånare en efter en…
Uppe på berget Mount Crumpit, dit ingen av Vemlarna vågar sig, bor Grinchen. Han är en ond typ som avskyr julen, det beror på att hans hjärta är tre gånger för litet. För var gång som den snälla beskyddaren Sissi Lizzi Vem ger honom sitt beskydd växer hans hjärta. Får han beskydd tre gånger kommer han över sitt hat mot julen och blir en god Vemlare.
Tomtenissen springer runt i staden och hjälper Jultomten att ta reda på vem som ska få kol respektive guld i sina julstrumpor.
Deadline för valet: Söndagen den 22 december klockan 21:00
Deadline för specialrollerna: Söndagen den 22 december klockan 22:00
**SMF 237 Sweet Dream's

REDOGÖRANDE AV VALRESULTAT
- Presvemlaren fick tre av nio röster.
- Senvemlaren fick två av nio röster.
- Borgvemlaren fick en av nio röster (vilket fyra deltagare fick och därmed lottades rollen mellan dessa fyra).
- Dårvemlaren fick noll röster (vilket tio deltagare fick och därmed lottades rollen mellan dessa fyra).
DE SOM INTE DELTOG I VALET ÄR:
Ni har nu missat en deadline och måste vara med i avrättningsröstningen för att inte riskera att bli ersatta.
- Slemmis
- Toffsen
- MelvinMimmiLufsen
- Bello_O
- Elin-Li
- maijasjodin
- Candy123
**SMF 237 Sweet Dream's
När är den deadlinen?
// Elin-li,

NATT 1
Under dagen hade det varit val. Alla Vemlare skulle delta, men det var bara precis en majoritet (nio av sexton invånare) som kom. I vilket fall som helst så valdes en Presvemlare, en Senvemlare och en Borgvemlare. Sen var det ju den där dåren, Dårvemlaren, också förstås. Tack och lov kunde h*n inte delta i röstningarna och det var ju för väl. Vem vet vad som hade kunnat hända då i Vemville!?
Julen närmar sig med stormsteg, snart är det Julafton och sen kan man väl säga att julen i stort är slut. Ledigheten fortsätter förvisso, men det är inte riktigt samma sak efter jul som före.
Grinchen sitter och tjurar uppe på sitt berg. Kan inte alls förstå vad som är så härligt med julen… En massa tramsande med ljus, bak, sång och presentinslagning. Till vilken nytta? Alla stressar för att hinna, stressar så mycket att de inte hinner med varandra och sen - vips så är allt färdigt, förstört. Nej, han kan inte alls förstå det här med julen.
Någon som däremot kan förstå julen, det ät Jultomten. Han sitter i sin verkstad och övervakar tillverkningen av alla julklappar. Inspekterar att adresserna hamnar på rätt paket och liknande. De flesta är färdiga, men några återstår. Ett par stycken innehåller kol och ska till de som är stygga, medan andra innehåller guld och annat trevligt och ska till de som varit snälla under året. Han väntar otåligt på att Tomtenissen ska komma och berätta hur det står till med de sista julklapparna.
Herodes var inte glad. Han hade svårt att hitta sina Krigare, men han valde ändå ut ett offer. Nog skulle det väl vara attan om ett litet barn skulle komma och ta makten från honom!? Det kan alla glömma, alla som kan tänkas skydda detta barn ska dö. Punkt.
Eftersom krigarna inte kunde samlas valde Herodes att sköta det själv denna natt. Han utsåg ett offer, inte för att han egentligen visste varför - men hon var väl en lika bra chansning som någon annan.
Han begav sig bort till huset där vemlaren Elin-Li bor. När hon öppnade sin dörr, för vad hon trodde var Tomten, stack han skoningslöst sitt svärd i hennes kropp. Hon föll död ner på den vita marken, snön färgades omedelbart röd.
På morgonen upptäcker några av invånarna i Vemville vad som har hänt och de bestämmer sig för att försöka hämnas på Herodes och hans krigare genom att avrätta dem. Problemet är bara att de inte vet vem Herodes är, inte heller känner de till vilka krigarna är…
Det är DAG 1.
Deadline är fredagen den 27 december 2013 klockan 21:00.
Ni som inte deltog i valröstningen via PM - tänk på att inte missa deadline (om ni inte kan delta måste det meddelas lekledaren via PM innan deadline är passerad).
DELTAGARLISTA
**1. Slemmis
****2. Toffsen
****3. MelvinMimmiLufsen
****4. Onyxia
****5. Svarttusch
****6. Lady P
****7. Nitra98
****8. Bello_O
**9. Elin-Li (vemlare, död natt 1)
**10. Tjattehonung
****11. maijasjodin
****12. strindberg07
****13. emmaap
****14. Mirinda
****15. J-Artur-K
**16. Candy123
ROLLER
För beskrivning av rollerna se inlägg #46, #47 samt #48 iden här tråden.
Goda
1 Jultomte
1 Tomtenisse
1 Sissi Lizzi Vem
1 Jesusbarnet
7 Vemlare (1 död natt 1)
Onda
1 Herodes
3 krigare
1 Grinchen
Neutrala
1 Presvemlare
1 Senvemlare
1 Borgvemlare
1 Dårvemlare
**SMF 237 Sweet Dream's
Vaknar tidigt denna morgonen, av att hundarna står och morrar och skäller med svansarna mellan benen. Vad är det som försegår? Jag kliver upp ur sängen och öppnar dörren, varpå jag får se att mina vänner i Vemville är upprörda över någonting. Vad är det ni säger? Elin-Li, brutalt mördad!? Av Herodes? Det här ska han inte få komma undan med! Vila i frid Elin-Li, du kommer att vara saknad…
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Men vad är det som händer?! Och precis innan jul dessutom? :( Stackars Elin-Li. Vem kan ha gjort detta?!
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Ja, det är väl inte så svårt att räkna ut. Inte för att jag vågar säga något högt - då kan man bli ett huvud kortare som det är nu för tiden. Men nog vet vi alla vem som ligger bakom detta?
Stackars Elin-Li! Vad har hon gjort för ont? Ingenting alls. Och hur ska det gå för hennes sjuka mamma nu? Vem ska hjälpa henne? Det blir en sorgens julhelg det här året.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Men stackare!! Hur kunde detta hända? Det här var just en bra julklapp…;(
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
Julen står för dörren och för ovanlighetens skull är allt julfix redan klart. Kanske kan det bli en lugn jul för en gång skull? Men vad är det för ljud utifrån? Vad är det ni säger, har Elin-Li blivit mördad? Av Herodes? Oj oj oj vilket elende.. stackars Elin-li. Hur ska vi nu kunna glädjas och fira jul? Den här Herodes borde straffas, man vet aldrig vad en sådan typ kan ta sig till. Men hur ska man veta vem denna ruskiga människa är, och varför Elin-Li hon som alltid varit så snäll och hjälpsam. :(
Hälsningar Emma! :)
*Vaknar upp och hör en massa oroliga röster vid elin-li's stuga och går ut* Vad är det ni säger är elin-li mördad av herodes? Hur skall man veta vem herodes är?
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Å stackars Elin-Li, så hemskt! Det här blir en ledsam jul..
Jag dricker kaffe och ser att Eli-Li blivit tagen. Vi har inte mycket att gå på. Vi får hoppas fast att vi inte har mycket att gå på. Att när väl röstningen är. Så hjälper våra känslor oss.
Ny dag nya möjligheter
Det blev en sen kväll igår, pepparkakshuset skulle byggas klart och skinkan skulle kokas. Gud vad trött man var när man äntligen gick och la sig. Inte undra på att jag försov mig idag, men nu är det dax att sätta igång med dagens pyssel… Men vad är det för liv där ute?! Vad säger ni?! Elin-Li död?! Hur kan detta ha hänt?! Vem kan ha gjort detta?! Den måste straffas!
Herregud, vad ska vi göra? Ska vi samlas allihopa och diskutera hur vi ska gå till väga för att få stopp på det här? Vad tycker ni? Vågar man sig ut ur huset ens engång…
Only the dead fish follow the stream...
Vaa!? Elin-Li, död? Sörjer vår älskade vän och tänder ett ljus för att hedra ditt minne! 😢 Vi måste göra någonting tycker jag, men vad är frågan man ställer sej själv…
Absolut ska vi väl samlas och prata!
Vadå, hur kunde det här hända? Jag vill också prata med andra om detta!
Vi måste vara försiktiga. Herodes har öron överallt och skvaller sprids som maskrosfjun för vinden.
Håller med om att vi bör träffas och diskutera detta. Men som Miranda säger bör vi vara försiktiga.
Ni är välkomna hem till mig allihop om ni vill, jag bor ju lite i utkanten av byn så jag hoppas att vi ska kunna prata ostört här.
kan jag komma nu nitra98?
Jag kommer gärna! :)
Nitra98, vilket bra idé. Hemma hos dig borde vi kunna prata ostört. Jag kommer gärna.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag är hemma så kom när ni kan, välkomna allihop. :)
Jag kommer gärna också!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Kommer dit på en gång :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Usch och fy, vad är det ni säger? Jag trodde inte ens att det var möjligt att onsdska fanns i Vemville, vår fredliga, julälskande by…
Vem är Herodes? Hur kan ni veta att det är han som har gjort detta hemska? Ni får gärna berätta mer om honom på mötet.
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
Jag kommer med en gång Nitra98! Hoppas bara inte Herodes och hans krigare ser mig!
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag kommer nu, Nitra98. Om det nu är Herodes som har mördat Elin-li så vill jag absolut inte vara ensam!
Ta det lugnt, Tjattehonung! Vi kan göra sällskap till Nitra98. Det skulle kännas tryggare för mig med.
Jag vågar inte prata högt om det som hänt och vem som ligger bakom här ute bland alla människor. Bäst att vänta tills vi är där vi kan försäkra oss om att ingen otäck typ smyger bakom ryggen på en!
Är det någon som någonsin vet med sig ha sett Herodes? Eller vet vem han är? Jag har då aldrig sett honom på riktigt…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har inte sett honom. Inte skulle jag vilja träffa honom heller. Är så mycket som hälften av historierna om honom och hans krigare sanna så är vi riktigt illa ute.
#34 får hoppas att det är skrock. Har också hört en del hemskheter om honom.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag kommer också. Men det som oroar mig är att ingen vet hur Herodes ser ut. Det visar hur farlig han/hon är. Att ingen har klarat sig så man kunnat berättat om Herodes utseende. Så jag kommer vara mycket försiktig när jag kommer så att jag inte träffar Herodes på vägen ditt. För det kanske är det sista man ser i så fall.
Ny dag nya möjligheter
Hörni, tänk om han gömmer sig bakom en täckmantel? Att han låtsas vara någon annan? Hur ska vi då veta vem vi kan lita på?
Jag kommer också! Usch, vad jag blir rädd! Men det är väl ingen av oss som har förklätt sig, eller hur?… Han kanske lurar i skogarna häromkring…
#37 den tanken har slagit mig med, men jag vet inte… Det skulle vi väl märka?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nä det skulle vara för ruskigt -då skulle vi inte ens kunna lita på varandra! Vi måste få bort Herodes och hans krigare ur byn, frågan är bara hur……
Vad ska vi göra kära GODA vemlare? Herodes vill man ju inte gärna stöta på…! :/
Som ni andra säger måste vi bli av med Herodes och hans Krigare. Men hur är frågan? Det jobbiga är att ingen har han sett, vi har inget att gå på. Vet inte hur han ser ut eller var han bor. Om någon bara något visste. Jag är rädd för att Herodes ska vända oss vemlare emot varandra i dessa svåra tider, något som absolut inte får hända.
På något sätt måste vi lyckas lista ut vem han är!
Vad är det ni säger? Att det gömmer sig en Herodes i skuggorna?! Som låtsas vara någon annan?! Hu, hemska tanke! Hur ska man veta vem man kan lita på?
Jag vill gärna vädra mina tankar med några. Någon som har sett något skumt eller har några misstankar? Vi måste ju hitta boven!
Det enda misstänkta är väl att ett par vemlare inte visat sig i byn på länge… Men dom har väl mycket att göra såhär i juletid?

PÅMINNELSE! Deadline är imorgon, fredagen den 27 december, klockan 21:00. Ni som inte deltog i valet måste delta i denna röstning!
**SMF 237 Sweet Dream's
Ja hur ska vi göra? Som emmaap säger så vill han säkert vända sig emot oss, men det får inte hända. Jag vet inte hur ni tänker, men jag har inte sett någonting skumt än. Iof är det några som är väldigt tysta, men dom kanske är chockade över händelsen i vår by liksom jag.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ja det är ingen speciell jag misstänker. För lite att gå på just nu
Ny dag nya möjligheter
Hur ska man kunna veta om någon som just inget sagt är skrämd till tystnad eller tiger för att den har något att dölja?
Det är läskigt det här! Finns det onda människor hos oss, i byn, som vill oss illa samtidigt som de låtsas vara våra vänner? Hur ska man veta vem man ska lita på? Och viktigast av allt, hur kommer man fram till vem man inte kan lita på? Det finns på tok för lite att gå på nu tycker jag.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag tror på MML's resonemang, det är säkert så att folk är chockade och skrämda. Det som har hänt är ju fruktansvärt. Hoppas ändå att de kan ansluta sig till mötet under dagen så att även de får säga vad de tror.
Det värsta är ju att det inte verkar ha funnits några vittnen som kan peka ut denna Herodes… Hen sitter väl i sin stuga och gnuggar händerna av förväntan. Nej, vi måste hålla ihop om det här ska gå vägen. 'Försök hitta någon att lita på, men våga tänka självständigt' är nog det rådet jag ger mig själv och er andra.
SMF 470 Saphira's
- Teddy
Åh! Hur ska man tänka!? (Jag tror tyvärr att jag kommer att glömma bort att rösta ikväll, så jag röstar nu…)
Jag röstar på…åh varför ska det vara så svåårt? Jaja, ka iget göra åt saken. Min röst landar på tjattehonung. Har tyvärr inget att gå på. Ledsen om jag har fel tjattehonung… :/

PÅMINNELSE
Deadline för "avrättningsröstningen" (där alla deltagare, särskilt de som missade valet) ska delta är ikväll klockan 21:00.
**SMF 237 Sweet Dream's
Det är verkligen jättesvårt att gissa vem som kan vara ond här, det finns ju ingenting att gå på! Vad tror ni andra? Jag litar lite extra på några av er men har för den sakens skull inga egentliga misstankar mot någon annan.
Känner mig lagom förvirrad. Vet inte vem av er där ute som går att lita på. Önskar att jag fortfarande kunde känna samma tillit till er alla kära grannar, men det går inte sedan Herodes kommit hit till Vemville. Har vissa funderingar, men finns verkligen ingenting att gå på eller som kan styrka dessa funderingar. Kanske är det så att magkänslan får styra denna gång. Men vad händer om magen känner fel? Och hur vet jag att de jag litar på är den de utger sig för att vara. Kanske är det den jag litar på som mest som är allra ondast? Ju mer jag tänker på det hela ju mer förvirrad blir jag. Tror jag avvaktar lite till med att lägga min röst.
Jag tycker också att det känns jobbigt att behöva peka på någon när man egentligen inte har några misstankar.
Men jag lägger min röst jag med. Jag röstar på maijasjodin. Hen har inte visat sig en enda dag i byn och deltog inte heller i vemlarvalet. Som sagt tror jag att vi bybor vinner mest på om vi aktivt samarbetar.
SMF 470 Saphira's
- Teddy
Det här känns jättejobbigt! Hur ska jag kunna rösta på någon av er älskade grannar?!Men vi måste ju få ett stopp på hemskheterna!
Varken Tjattehonung eller Maijasjodin har sagt eller gjort något som gör mig misstänksam. Visst stämmer det att Maijasjodin inte visat sig. Kanske är det för att hon inte vill. Men tänk om hon inte kan?
Jag hoppas fler kommer hit och pratar om saken. Var tog du vägen Nitra98? Och du J-Artur-K? Bello_O har också varit tyst ett tag nu? Vi måste hjälpas åt allihop och söka efter ondskans hantlangare.
Åh vad svårt, man har absolut ingenting att gå på… Vill verkligen inte mista en vän. Men man måste rösta… Jag vet tyvärr inte, men röstar ändå på J-Artur-K. Ledsen, men har heller ingen motivering då vi har så lite att gå på.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Här är det tomt och tyst. Känns lite obehagligt att vara alldeles ensam här i mörkret.
Det är en till som inte visat sig på länge nu; Candy123, var är du?
Oj, här har folk tänkt. Jag misstänker varken majisjodin eller mig själv(såklart) Egentligen vill jag inte rösta alls men om man måste så röstar jag på ******J-Artur-K***** Jag har ingen bra anledning men h*n verkar inte särskilt ledsen när Elin-li dog och hsr inte skrivit så mycket.
Jag funderar också på hur man ska rösta. Ingen har utmärkt sig tillräckligt för att jag ska kunna rösta på någon.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#58 Åh, jag såg dig inte MML. Jag hoppar högt vid minsta ljud. Skönt att du är här. De som inte dyker upp snart nu börjar man ju undra över. Någon av dem kanske inte vill hjälpa till.
Det är verkligen inte lätt det här. Hur ska man tänka? Efter mycket velande väljer jag att lägga min röst på strindberg07. Har ingen motivering till varför, men måste lägga en röst och dessvärre hamnar den här.
Mirinda, jag är ju här. :) (Skrev nyss, #53)
Som sagt finns det ju inget alls att gå på men jag väljer att lägga min röst på osynlige maijasjodin.
Jag har inte mer än magkänslan att gå på, och jag funderar över varför Candy123 varit borta så länge. Därför väljer jag att lägga min röst på henne.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Vad tråkigt det här är! Vill verkligen inte rösta när chansen är så stor att en oskyldig åker dit! Men rösta måste man annars har man ju ingen chans mot otäckingarna! Därför har jag tillslut beslutat mig för att lotta fram vem som får min röst…och det blev tyvärr ***tjattehonung*** som får min röst den här gången…hoppas verkligen att jag inte har fel nu!
#61 Och nu är Svarttusch här också. Jag vet inte heller vem jag ska misstro. Alla är ju grannar jag sett mest varje dag.
Min röst hamnar på tjattehonung. Har ingen speciell misstanke. Men jag måste rösta.
Ny dag nya möjligheter
Osäker är jag, men till slut måste man ju välja. Det står mellan några stycken nu. Candy123 är en av dem. Bello_O är en annan. Tjattehonung eller Maijasjodin är inte med bland dem jag väljer mellan. J-Artur-K är någon jag inte vet vad jag ska tro om. Och så finns det en till som jag inte riktigt litar på; Slemmis.
Vi har familjen hemma vid jul är därför jag kom in sent. Hade het på alarm så jag inte skulle missa röstningen.
Ny dag nya möjligheter
Jag röstar på Bello_O. Misstänker den som skrivit, men väldigt lite, mer än den som varit helt tyst. Bättre kan jag inte förklara.

DAG 1
Dagen i Vemville förflöt som man kunde tänka sig. Julstämningen, som Vemlarna verkligen försökte skapa, ville inte riktigt infinna sig. Mordet på Elin-Li hade verkligen dragit ner stämningen och vetskapen om det mörka hotet från Herodes och hans Krigare gjorde att julstämningen nästintill var bortblåst. Trots det så kämpade de på för att försöka återskapa den. De ville inte låta ondskan vinna över deras glädje, eller den glädje som de normalt skulle känna.
En sak skilde sig från de vanliga göromålen denna dag. Det skulle hållas en omröstning. Den som fick flest röster skulle avrättas för mordet på Elin-Li och för hotet mot Vemville.
Tjattehonung fick flest röster och Vemlarna omringade henne genast och förde fram henne till snaran som de fixat tidigare för att använda vid avrättningen. Snaran träddes kring hennes hals och hon fick frågan om hon hade några sista ord. Hon började bedyra sin oskuld men avbröts av några som sa att de inte ville höra på hennes lögner. Just som hon trodde att allt var över hördes en röst.
Det var Presvemlaren!
Presvemlaren meddelade att Tjattehonung var benådad denna dag och att den som istället skulle dömas för de hemska brotten var J-Artur-K.
Motvilligt befriade Vemlarna Tjattehonung från repen hon varit fängslad med och istället fångades J-Artur-K. Även han bedyrade sin oskuld, men denna gång fanns det ingen som kunde gripa in och rädda honom.
När den döda kroppen låg på marken så gick alla för att undersöka hans hem. Där hittade de kläder som visade att J-Artur-K med säkerhet var stadens Tomtenisse…
Presvemlaren hade just begått ett rejält misstag - eller var det en stor lyckoträff…?
DET ÄR NATT!
Deadline: Söndagen den 29 december klockan 21:00
Ni med nattaktiva specialroller ska göra era val och kontakta mig innan deadline!
DELTAGARLISTA
**1. Slemmis
****2. Toffsen
****3. MelvinMimmiLufsen
****4. Onyxia
****5. Svarttusch
****6. Lady P
****7. Nitra98
****8. Bello_O
**9. Elin-Li (vemlare, död natt 1)
**10. Tjattehonung
****11. maijasjodin
****12. strindberg07
****13. emmaap
****14. Mirinda
**15. J-Artur-K (tomtenisse, död dag 1)
16. Candy123
ROLLER
Goda (10 st)
1 Jultomte
1 Tomtenisse (död dag 1)
1 Sissi Lizzi Vem
1 Jesusbarnet
7 Vemlare (1 död natt 1)
Onda (5 st)
1 Herodes
3 krigare
1 Grinchen
Neutrala (4 st)
1 Presvemlare
1 Senvemlare
1 Borgvemlare
1 Dårvemlare
**SMF 237 Sweet Dream's

INFORMATION FRÅN LEKLEDAREN
Fem deltagare (Slemmis, Toffsen, Bello_O, maijasjodin samt Candy123) har missat två deadline.
*Det finns i dagsläget inte tillräckligt många ersättare för att ersätta alla fem, men genom lottdragning kommer jag att ersätta dem efterhand.
_
*Skulle någon av dem bli aktiv innan de hunnit bli ersatta så kommer jag att acceptera det. _
_
*Skulle någon av dem ha blivit ersatt men vill vara med i leken så kontakta lekledaren via PM så kan vi diskutera om ifall det är möjligt._J-Artur-K kan, om han vill, anmäla sig som ersättare och få en ny roll då han inte har någon extra kännedom om någon eller något i leken.
**SMF 237 Sweet Dream's

maijasjodin är inte längre med i leken, hennes roll tas över av Elin-Li.
Deras namn byter plats i den uppdaterade rollistan.
DELTAGARLISTA
**1. Slemmis
****2. Toffsen
****3. MelvinMimmiLufsen
****4. Onyxia
****5. Svarttusch
****6. Lady P
****7. Nitra98
****8. Bello_O
**9. maijasjodin (vemlare, död natt 1) "Elin-Li"
**10. Tjattehonung
**11. Elin-Li "maijasjodin"
**12. strindberg07
****13. emmaap
****14. Mirinda
**15. J-Artur-K (tomtenisse, död dag 1)
16. Candy123
ROLLER
Goda (10 st)
1 Jultomte
1 Tomtenisse (död dag 1)
1 Sissi Lizzi Vem
1 Jesusbarnet
7 Vemlare (1 död natt 1)
Onda (5 st)
1 Herodes
3 krigare
1 Grinchen
Neutrala (4 st)
1 Presvemlare
1 Senvemlare
1 Borgvemlare
1 Dårvemlare
**SMF 237 Sweet Dream's

VIKTIG INFORMATION FRÅN LEKLEDAREN!
Jesusbarnet har offrat sitt liv för att få tillbaka den nyligen avrättade karaktären Tomtenissen.
Deltagaren som hade rollen som Jesusbarnet har alltså numera rollen som Tomtenissen.Slemmis är inte längre med i leken, hennes roll tas över av J-Artur-K.
Deras namn byter plats i den uppdaterade rollistan.
DELTAGARLISTA
1. J-Artur-K "Slemmis"
2. Toffsen
**3. MelvinMimmiLufsen
****4. Onyxia
****5. Svarttusch
****6. Lady P
****7. Nitra98
****8. Bello_O
**10. Tjattehonung
**12. strindberg07
****13. emmaap
****14. Mirinda
**15. Slemmis (tomtenisse, död dag 1) "J-Artur-K"
16. Candy123
ROLLER
Goda (10 st)
1 Jultomte
2 Tomtenisse (1 död dag 1) Uppstod natt 2
1 Sissi Lizzi Vem
1 Jesusbarnet (offrade sitt liv för Tomtenissen natt 2)
7 Vemlare (1 död natt 1)
Onda (5 st)
1 Herodes
3 krigare
1 Grinchen
Neutrala (4 st)
1 Presvemlare
1 Senvemlare
1 Borgvemlare
1 Dårvemlare
**SMF 237 Sweet Dream's
Vilken lättnad att du blev räddad av vår presvemlare, Tjattehonung! Jag sade att jag inte misstänkte dig. Men var det tillräckligt många som lyssnade? Nej då, de bara rusade åstad och tänkte döda dig. Har halva sta´n blivit galen?
Var det någon annan som dog sen? Eller har alla klarat sig?
Här blev sån kalabalik så jag förstår inte riktigt vad som hände. Folk knuffades och sprang i vild panik. Flera människor verkar ha försvunnit. Är de kvar i sta´n eller tog de till flykten?
Jag sitter här och försöker lugna ner mig med en kopp glögg. Snälla ni, hör av er så jag får veta om ni är kvar i Vemville!
Jag är kvar, försöker hålla fötterna på jorden och behålla mitt jag sålänge som möjligt. Ingen anledning att drabbas av panik. Men trots det kan jag inte komma ifrån den klumpen jag har i magen om att någon av oss kanske döljer någonting. Och att två oskyldiga vänner dött, hemska tanke. Tyvärr har vi ingenting att gå på, eller vad säger ni? Vet ni någonting, några tankar?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Usch vad dramatiskt det blev, men vilken tur att du klarade dig Tjattehonung! Men vad hände egentligen? Jag är alldeles chockad nu och får inte grepp om situationen..
Jag är också kvar, men nu är det allt konstigt. Presvemlaren valde en annan, tomtenissen död och Jesus offrade sig. Nej, minst sagt märkligt måste jag säga. Får nog också ta mig en varm dryck och fundera över detta.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag är kvar här! Allt snurrar i huvudet och det har varit fullständigt kaotiskt i Vemville på sista tiden… Jag får också försöka lugna ner mig. Hoppas att vi inte ska behöva stå ut med flera sådana händelser!
Jag var ju Tomtenissen men fick ta över Slemmis roll nu.
Men något som jag undra är hur du kan vara så säker på att Tjattehonung är god Mirinda ? Det kan ju vara så att Presvemlaren är Ond och skydda en varulv med.
Det får mig att undra varför du vill skydda Tjattehonung när vi inte kan veta om hon är god. Både före och efter röstningen har du gjort det och presvemlaren kan vara ond. Det vet vi inget om.
Du var även den den som Nämnde mitt namn när jag var Tomtenissen men även sände misstankar mot slemmis som jag tagit över rollen nu så jag börja undra vart jag egentligen har dig när du försvarar Tjattehonung starkt men vi kan inte veta om hon är god. För pressvemlaren kan vara ond och beskydda en Krigare
För det var du som nämnde mitt namn sedan börja Melvin rösta på tomtenissen som var jag då. Så varför skulle inte ni kunnat varit i maskopi med varandra. Sedan skydda presvemlaren som var ond en krigare ?
Jag vill gärna veta hur du kan tro så mycket att tjattehonung är god som ? Jag vet ju vem jag siade när jag var Tomtenisse och det var ju inte hon i alla fall. (Jag menar att om det skulle vara att du är tomten så kan du ändå inte veta om hon är ond eller god ändå)
Sedan misstänkte du slemmis den roll jag har nu. och jag själv vet ju att jag är god (fast jag hade ju sagt samma sak om jag är ond så spelar ju ingen roll att jag säger det. Men så ni förstår hur jag tänker) Han hade inte gjort en enda kommentar men ändå slängde du ut misstankar mot han. (Som nu är jag)
Det kan ju faktiskt vara helt möjligt att du själv är ond och till o med är presvemlaren (Behöver inte vara presvemlare men är ju möjligt). Så du rösta på Bell_O för du visste att du kunde skydda tjattehonung. Då hade du inte lagt en röst på den som skulle bli lynchad och var oskyldig. Sedan forstsätter du skydda tjattehonung som att hon också är helt oskyldig. För av någon anledning skyddar du hon väldigt starkt fast vi inte kan veta om presvemlaren var god eller ond. Så det får mig att undra vart vi har dig ? 🙂
Du har nämnt så många olika namn i trådarna och sedan inte röstat på någon av dom som fick mest röster och det är inget konstigt med att en krigare inte vill få mycket uppmärksamhet på sig så du kan ju vara en listig krigare med. Du skyddar en som vi inte kan veta om den är god eller ond. Sedan säger du vad var det jag sade. Fast vi inte kan veta om presvemlaren är god eller ond som skydda henne. Frågan är varför ? 🙂
Ny dag nya möjligheter
Jag är kvar Mirinda! 🙂 Men nu efter J-Artur-K´s lååånga inlägg så vet jag inte riktigt vad jag ska tro… Men jag vill gärna höra vad alla har att säga om allting som hänt i Vemville på sistone! 🙂
Herre min gud vilket slut det blev på dagen. Sitter nerbäddad hemma och försöker samla ihop alla tankar om dagen. Finns lite att tänka på efter allt som hänt.
Just nu kretsar tankarna främst kring tjattehonung som hos flera andra. Jag precis som Miranda har trott att tjattehonung till hör oss goda vemlare, men frågan är om jag fortfarande gör det? Tjattehounung blev dagens offer men räddades av pressvemlaren som istället valde slemmis(tidigare J-artur-K) till offer. Men varför? Vi vet med säkerhet att slemmis tillhörde oss goda då hn var vår kära tomtenisse.
Frågan man då ställer sig är om det från pressvemlarens sida var ett slugt drag för att rädda ant. Herodes eller en av hans krigare, vilket i så fall skulle innebära att pressvemlaren tillhör Herodes klan. Eller om det bara är ett gott försök att rädda en god som oturligt nog lett till en annan gods död. (Här finns det två möjligheter, antigen är vår pressvemlare en vanlig vemlare som sett godhet i tjattehonung eller så är hen vår egna jultomte som fått reda på att tjattehonung är god. Det sistnämnda kan ev. dock uteslutas då J-artur-K skrev att tjattehonung inte siades)
Det som stör mig är att jag faktiskt inte kan utesluta att vår pressvemlare faktiskt tillhör de onda. I mina ögon skulle det kännas ganska uppenbart om skulle gå in och rädda en av sina onda kompanjoner så pass öppet eftersom det direkt skulle skicka misstankar till den räddade (i detta fallet tjattehonung). Skulle Herodes och han krigare så öppet välja att hålla kvar en av sina egna att de "öppet" räddar henne? Det känns ganska osannolikt. MEN samtidigt kan det vara ett slugt drag fån Herodes sida. Chansen finns att vi tror precis som jag resonerat ovan att tjattehonung tillhör de goda i och med att de onda inte "borde" rädda en av sina egna så pass öppet. Därför vet jag inte vart jag har tjattehonung i dagens läge.
Miranda är den som cirkulerar som nummer två ibland mina tankar. Hon är så tvärsäker att tjattehonung är god vilket får mig att anta att de båda tillhör samma sida. Är den ena god är förmodligen den andra det så lika så om någon skulle visa sig vara ond.
Detta är vad jag i min ensamhet lyckats tänka ut hittills. Någorlunda rörigt men förhoppningsvis läsbart. Nu blir det till att krypa ner under en filt med en kopp tee och läsa igenom allt igen innan natten blir allt för sen.
Jag tänkte väl att det skulle komma upp några såna har misstankar. Men jag tycker det skulle vara lite väl öppet av presvemlaren att rädda mig om båda var onda .
Många ord i men väldigt svårt att hitta något innehåll som har fotfäste.
Hur andra tänker kan jag inte anmärka på, men när någon påstår sånt som är fel om rena fakta tänker jag rätta till dem. Såna saker kan var och en sen kolla genom att läsa vad som tidigare sagts. Jag och alla andra läskunniga kan se att J-Artur-K har fått både det ena och det andra om bakfoten.
Nu tänker jag för all del inte dra emmaap och J-Arthur-K över samma kam. Vi börjar med dig J-Artur-K:
Lika lite som du kan jag veta att Tjattehonung är god. Du påstår att jag skyddar henne starkt. Då har du inte ens sett uppvärmningen till hur jag gör när jag skyddar någon. Det jag sade var att jag inte misstänkte Maijasjodin och Tjattehonung. Det är inte samma sak som att säga att någon är god.
Du upprepar gång på gång att jag skyddar Tjattehonung starkt. Men är det inte istället så att du misstänker henne starkt? Och så försöker du linda in det i långa ordharanger som ska dölja ditt verkliga syfte. Har lite svårt att se vad du vill. Är det Tjattehonung eller mig du är ute efter? Eller kanske båda? Presvemlaren är ond också, tror du. Höll på att glömma MelvinMimmiLufsen; Hon är i maskopi med mig, säger du.
Snälla rara J-Artur-K, nu får du allt sortera lite bland dina misstankar! Majoriteten av Vemvilles invånare är goda.
Jag förstår inte varför du går ut så hårt mot just mig. Jag har inte röstat på dig, vare sig när du var Tomtenisse eller på Slemmis roll som du har nu. Jag röstade på Bello_O. Om hon gav sig på mig skulle jag förstå det. Vilka dina motiv är tål att tänkas på.
Till dig emmaap vill jag bara säga; Bilda dig en egen uppfattning genom att gå tillbaka och se vad som hänt. Tro inte 100% på vad någon annan påstår utan att kolla det själv; inte på J-Arthur-K och inte på mig heller.
emmaap, det känns som att du tänker ett varv för mycket och överanalyserar presvemlarens beslut, det skulle kräva att även presvemlaren och de onda också har överanalyserat situationen och hoppats på att vi ska tänka som du gör, att "det skulle vara för uppenbart att rädda en ond så därför gör vi just det". Det skulle ju vara en väldigt vågad chansning tycker jag.
Visst kan Tjattehonung vara ond ändå, presvemlaren kanske fick panik och ville rädda en ond bundsförvant utan att tänka på hur uppenbart det blev? Men jag har inga direkta misstankar åt det hållet, det behöver ju heller inte vara så att presvemlaren försökte skydda någon, det kan lika gärna vara så att han försökte bli av med någon i stället. Men då undrar man ju i så fall, varför just Slemmis (tidigare J-Artur-K) som ju var vår tomtenisse? Är presvemlaren ond och alltså visste med sig att han valde en god att avrätta, eller är presvemlaren god och försökte hjälpa en annan som han också hoppades är god? Var det bara otur att det gick så snett?
Jag är lite inne på Mirindas spår. J-Artur-K går väldigt hårt ut mor Mirinda, och visst skulle det vara ett smart drag att få bort de ganska erfarna redan från början? Och sedan försvarar hon inte Tjattehonung så vidare mycket, utan bara inte misstänker.
Men o andra sidan så verkar Mirinda ganska säker på att Tjattehonung, är god, hur vet du det?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Mirinda som jag uppfattar av det du skrivit före och röstningen och speciellt efter
när du skrev
#Vilken lättnad att du blev räddad av vår presvemlare, Tjattehonung! Jag sade att jag inte misstänkte dig. Men var det tillräckligt många som lyssnade? Nej då, de bara rusade åstad och tänkte döda dig. Har halva stan blivit galen?#
Men om det var så att Tjattehonung var ond så skulle vi inte vara galen.
Det uppfattar jag som att man vill skydda någon i alla fall. Fast att vi inte kan veta om tjattehonung är god eller ond. Men sedan vad dom andra uppfattar det som. Vet jag inte men jag själv tycker det låter som att man vill skydda någon om man är ond. Behöver ju inte vara så. Men är att ta i att säga fråga om halva stan blivit galen. För vi vet inte om tjattehonung är god eller ond.
Det jag skrev var hur jag tänker möjligheter hur det kan vara. Jag undrade vart jag har dig. Men lade till hur jag ser möjligheten hur det kan vara bara. Tjattehonung behöver inte vara ond heller. Det jag reagera på är det du skrivit. Du har aldrig skrivit rätt ut att hon är god. Men när man läser det. Så ger det avtryck att hon är det . Speciellt efter röstningen som jag nämnde tidigare.
Ja majoriteten är goda. Är ju 9 goda och 5 onda kvar. Jag har aldrig sagt att det är som jag skrivit. Skriver bara som jag tänker. Men just nu undrar jag vart jag har dig mirinda och tjattehonung. (Men en ond kan säga att man inte tror en god är ond med för att få förtroende)
Att jag nämnde Melvin är för att han lade första rösten på mig och för att När jag var tomtenissen. Är inte att jag misstänker mycket men självklart så måste man tänka på det. Det är ju ändå 5 onda roller kvar. Sedan när det finns möjligheten att presvemlaren kan vara ond och skyddat en ond. Men Melvin är den jag misstänker minst. Jag bara tar upp möjligheten. För vi måste ju ändå tänka på att presvemlaren kan vara ond. Om jag var prevemlare och ond så skulle jag om en ond blir lynsad ta tillbaks den spelaren. Det hjälper ju dom onda mycket. Men samtidigt om 2 goda var dom som fick mest röster kan det vara bra om man beskyddar den ena så den andra blir tagen för att skapa förvirring. Men är på grund av det som du skrivit som jag undra vart jag har du och tjattehonung. Jag uppfattar det som när jag läser det du skrivit att du låter övertygad om att hon är god och då börjar jag undra hur du kan vara så övertygad. (du kanske inte är övertygad men jag uppfattar det så efter det du skrev efter lynchningen som jag nämnde. Var hur du skrev det som)
Ny dag nya möjligheter
Som jag sa förut; Jag vet inte om Tjattehonung är god eller ond. Det kan ingen göra. J-Artur-K (nu gör jag det lätt för mig och kallar dig för Artur om du inte misstycker - lättare att skriva) säger ju att han inte siade Tjattehonung när han var tomtenisse. Alltså vet inte ens tomten vad Tjattehonung är.
Men det är heller ingen som vet vad du är nu, Artur. Om du kollar vad jag skrev innan röstningen, så var det bara Slemmis jag sade att jag inte litade på.
Det enda jag vet om Tjattehonung är att hon röstade på Artur. Att han hängt upp sig på henne går att förstå, men vad har jag och de andra han påstår är misstänkta gjort?
MML (MelvinMimmiLufsen) samarbetar jag gärna med. Hon är klok och går inte andras ledband. Ger du dig på henne, Artur, så motarbetar du någon som är värdefull i jakten på mördarna. Men hon röstade ju också på dig, Artur. Är det någon som börjar se ett mönster här?
Oj, här kastas det misstankar åt olika håll! Jag tror nog att tjattehonung är god, vet inte riktigt varför, det är bara en känsla jag har just nu.
Nu faller mörkret och det är snart natt igen. Det känns väldigt otryggt och ledsamt nu, jag vet inte om jag kan lita på mina kära grannar och osäkerheten tycks ha spridit sig i hela byn. Vi måste ju hålla ihop mer än någonsin nu, om vi ska ha en chans att försvara oss mot den där otäcke Herodes! Men hur ska man kunna veta vem man kan tro på och vem som mörkar och ljuger? Jag vill inte, kan inte, tro ont om någon av er!
#89 Det går bra med J-Artur-K blir lättare 👍
Ja är det jag menar att ingen kan veta om tjattehonung är god eller ond. Är därför jag regaerat på det du skrev. Speciellt efter lynchningen. Hur du formulera det som.
Jag rösta på tjattehonung när jag var god och det vet ni på grund av det var jag som lynchades och var tomtenissen. Men vi vet inte om presvemlaren var god eller ond. Är på grund av av hur du skrev efter lynchningen som jag undra vart jag har er båda. Om det skulle vara så att tjattehonung var ond så förstår man varför du formulera som du gjorde. Då är det ett smart drag.
Om presvemalren är god och tjattehonung är god. Så hade vi väldigt otur. För då fick jesusbarnet offra sig för att vi skulle få tillbaka Tomtenissen.
Men om det är så att tjattehonung är ond och presvemlaren är ond så förstår man mycket väl. Men det behöver såklart inte vara så. Men kan faktiskt vara så.
Är därför jag regerat på det som du skrivit. För kan finnas speciella anledningar att du formulerat som du gjort.
Ny dag nya möjligheter
Fast Melvin borde ha röstat på en som redan fått en röst om han är ond. Är mer er två som jag undra vart jag har er.
Ny dag nya möjligheter
Så Melvin borde ha röstat på en som redan fått en röst om hon var ond, men inte jag.🤔 Var har du logiken i det Artur?
Oj här var det livat. Otroligt många anklagelser som flyger fram och tillbaka. För en annan är det lite att sätta sig in i. Jag kan förstå och till viss del hålla med alla parter. Jag tror dock vi bör vara försiktiga med göra oss ovänner, det kan vi förlora på och de onda tjäna på.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#95 Klokt talat, Svarttusch. Ju mer misstro vi visar mot varandra och ju mer käbbel det blir i sta´n, desto lättare blir det för de som vill döda oss att dölja sina onda avsikter och komma undan med sina illdåd.

Elin-Li har meddelat att hon inte hinner vara med.
Candy123 har inte visat sig i lektråden sedan dag1.
Toffsen har inte visat sig alls i tråden.
Dessa roller skulle behöva tillsättas (om inte deltagarna blir aktiva!), då det inte är rätt mot någon sida att det finns tre stycken inaktiva roller.
**SMF 237 Sweet Dream's
Håller med Svarttusch att de onda kan tjäna på att vi gör oss osams med varann. Bra talat #95!
Du gav ju sista rösten 20.59
Du kan ju ha röstat så för att inte få någon misstanke. Om du är inblandad med en sista röst som är avgörande så tänker man ju på det.
Om du röstat på mig hade det blivit lottning. Men även i så fall skulle tjattehonung kunna åka ur om inte hon blev skyddad.
Det finns ju även möjlighet att du själv kan vara presvemlaren. (behöver inte vara så men möjligt) Då kunde du veta att tjattehonung skulle klara sig ändå. Fast du inte är med o röstar som hjälper tjattehonung.
Men bara att inte få någon misstanke på sig med sista rösten. Är ju bra om man är ond också. Sedan att det kan bli lottning. Men även 50% att presvemlaren var ond. Så fanns det bra chans att hon skulle klara sig ändå. Fast om du inte var presvemlaren.
Att du lade rösten 20.59 kan ju varit för att se mer hur röstningen skulle bli. För se om din röst skulle kunna avgöra. Men behöver inte vara så. Man kan vänta till 20.59 om man är god med.
Du nämner att du inte misstänkte Maijasjodin och tjattehonung innan röstningen. Men tar du med en annan också som är god. Så nämner man inte bara en person. Man kan ta en god som man vet är god men även en ond. Då får du majjasjodin som vet att hon är god om hon är det. Att få förtroende för dig. Så då tänker hon att tjattehonung är god för att du skriver att du tror det. För att hon vet att hon själv är det. Sedan nu om Melvin är god fast om han är inne på ditt spår. Så tycker du att han tänker klokt. Det kan du ju också skriva för att få en god på din sida och få andra på din sida.
Det du skriver kan finnas baktankar i och du kan ju faktiskt vara en slug krigare eller annan slug person som vi ska akta oss för. Men visst kan jag ha fel. Men jag reagerar i alla fall på hur du har formulerat saker och att tjattehonung blev beskyddad så att vi förlora vår tomtenisse istället. Kan faktiskt vara en annan anledning än att hon är god att hon blev räddad. Kan vara en ond presvemlare som skydda tjattehonung av en anledning.
Jag tycker i alla fall vi hade väldigt otur att förlora Tomtenissen för att presvemlaren skydda Tjatehonung om tjatehonung är god och att vi istället förlora tomtenissen. Kanske är en baktanke i att skydda tjattehonung som inte är god för oss goda.
Ny dag nya möjligheter
Man måste i min åsikt tänka efter om Presvemlaren är ond i detta fall.
Speciellt med tanke på det du skrev efter lynchningen. Där du undra om halva stan blivit galen på grund av att dom röstat på tjattehonung. som vi inte kan veta om hon är ond eller god. Är det bättre att förlora en tomtenisse mot en person som vi inte kan veta om den är god eller ond?
Varför var vi galen som rösta på tjattehonung? Det undra jag mirinda ? Är det inte mer galet att rösta på tomtenissen det nämnde du inget om?
Du lade märke till att tjattehonung klara sig. Men inte att våran tomtenisse blev tagen.
Det står i samma meddelande och namnen är i fett text. Så det tycker jag är konstigt att du lade märke till att tjattehonung klara sig och var överlycklig över det. Men inte märkte att våran Tomtenisse blev tagen. Det tycker jag är konstigt.
Men om du är presvemlaren så visste du att tjattehonung skulle klara sig.
Du nämner ingen beklagan över att tomtenissen blev tagen. Men att vi var galen att vi rösta på tjatehonung. Det reagera jag på i alla fall. Är något som inte stämmer där i min åsikt.
Ny dag nya möjligheter
Nu har jag fått sagt det jag vill ha sagt och varför jag tänker som jag tänker. Så nu lugnar jag mig. Blir det inga mer långa inlägg. 🙂 Nu har jag i alla fall fått sagt det jag vill säga utifall att jag blir tagen. 🙂
Ny dag nya möjligheter
#100 Tomtenissen lever ju, behöver inte sörjas. Jesusbarnet räddade nissen genom att offra sig.
I ena andetaget tror du mig om att vara så stark och smart att jag vet saker som inte går att veta. I nästa tror du att jag är så klantig så att jag nämner namn på mina "onda" kompisar. Det spelar inte så stor roll vad man säger. Att någons namn nämns kan vara nog för att dra ovälkommen uppmärksamhet till de som inte vill synas och höras.
Jag har fortfarande inte förstått varför du tror att jag är ond, om vi bortser från ditt envisa korståg mot Tjattehonung. Visst kan Tjattehonung vara ond. Men skulle hon vara god och bli dödad, då skulle det inte se bra ut för dig, Artur.
Oj vilket ståhej det var i byn här! Min tanke är i alla fall att presvemlaren var god och försökte rädda en annan troligen god, men att det till allas förfäran blev tomtenissen som offrades istället. Det kan ju lika gärna vara en ond som räddade en ond, men personligen tycker jag att det verkar lite väl öppet.
Om vi inte förlorat Tomtenissen så skulle vi ha kvar Jesusbarnet. Är det bättre att jesusbarnet var tvungen att offra sig. Vi förlora ändå en person. Som du aldrig nämnde.
Jag sade aldrig att du vet saker som man inte kan veta. Jag sade bara att jag tyckte det var konstigt att du aldrig nämnde något om att vi förlora tomtenissen. Hade vi inte förlorat han så hade kanske inte Jesusbarnet varit tvungen att offra sig. Jag nämnde bara att det kan vara möjligt att du är ond och till o med presvemlaren. Presvemlaren vet att tjattehonung skulle klara sig för är presvemlaren som bestämmer det. För vi förlora en person i Lynchningen och det nämnde du inget om. Men var överlycklig över att tjattehonung klara sig. Som vi inte kan veta om hon är god eller ond.
Nej om hon är god o blir dödad så ser det inte bra ut för mig. Men ser inte bra ut för dig om hon är ond och blir dödad heller.
Men jag tar det väldigt riskabelt om jag är ond att gå ut så här. Men även fast om jag är god. Om personen jag riktar mot är god så får jag dom andra emot mig. För det ser inte bra ut för mig då. Men om jag är god så vet dom andra vad jag har sagt i alla fall om jag försvinner. Om jag åker ut först.
Ny dag nya möjligheter
Oj, här var det livat! Gick och tog mig en liten tupplur efter tumultet, allt blev så förvirrande så jag behövde vila mina tankar.
Jag vet inte vad jag ska tro… Tror att jag måste läsa igenom era tankar mer än en gång och sedan bilda min egen uppfattning. Just nu är jag alldeles för trött för att komma fram till något bra. En god natts sömn är vad jag behöver, förmodligen vad vi alla behöver, för att komma fram till rätt beslut i morgon. Bara vi klarar oss helskinnade igenom den här natten… det skulle vara ytterst tragiskt om hemskheterna upprepas även denna natt…
Vi får ta var dag som den kommer, och varje natt såklart, och det sista vi vill är att vi blir osams… då har vi ingen chans mot Herodes och hans krigare… Vi måste hålla ihop alla goda vemlare!
#104 Om jag vore inblandad i någon oskyldigs död så borde jag väl ha ropat högt och ljudligt om hur mycket jag sörjde och saknade.
Eftersom du har bestämt dig för att jag är på den onda sidan, så har det nog ingen betydelse vad jag säger. Fortsätt att tro vad du vill. Själv tänker jag ägna mig åt att leta efter de skyldiga.
#104 du säger att Mirinda inte nämnde tomtenissen (som förövrigt finns bland oss fortfarande, tack vare jesusbarnet) bortgång, men det gjorde inte jag heller. Du verkar ha mycket mot Mirinda. Vad beror det på? Bara noterade det.
Jag håller med om att vi får ta det lugnt med anklagelserna, vi får försöka hålla fattningen. Vi ,åste hålla ihop, inte låta ondskan vinna!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Oj vad ni tänker. Själv går jag och lägger mig nu, det har varit en lång dag och mycket har hänt. Men vi måste hålla ihop bybor! Om vi blir ovänner med varandra är det kört.
Nää, nu måste jag gå och lägga och sova på allting som hänt i byn! Så kanske jag kan sammanfatta allting imorrn. God natt alla GODA vemlare!

NATT 2
Vemvilles invånare var aktiva väldigt länge denna natt. De diskuterade fram och tillbaka, sen lite åt höger och vänster också. Frågan alla försökte luska ut är vem Herodes är och var han och hans krigare (vilka nu de är) gömmer sig.
Anklagelser haglar fram och tillbaka, många misstänks och några försöker försvara sig. De flesta försöker att samla stadens invånare, säger att staden måste hålla ihop för att lyckas besegra den onda kraften. Några är dock väldigt glada och nöjda med vad som pågår i Vemville.
Denna natt känner Herodes och Krigarna att det är bäst att inte ge sig på någon inne i byn. De beger sig upp på berget Mount Crumpit, där Borgvemlaren, tillika Grinchen bor.
När de insåg sitt misstag gick det inte rädda candy123, trots deras tappra försök.
På morgonen när stadens invånare upptäckte vad som hänt var ingen direkt ledsen, Grinchen var en ond varelse tyckte de. Det de sörjde var att de inte lyckats få hans hjärta att växa, att de inte lyckats få honom att upptäcka glädjen med julen.
DET ÄR DAG!
Deadline: Torsdagen den 2 januari 2014, klockan 21:00
Toffsen & Bello_O, ni måste delta i röstningen om ni ska vara kvar i leken!
Onyxia & Toffsen, ni behöver visa er i lektråden.
DELTAGARLISTA
1. J-Artur-K "Slemmis"
2. Toffsen
**3. MelvinMimmiLufsen
****4. Onyxia
****5. Svarttusch
****6. Lady P
****7. Nitra98
****8. Bello_O
**10. Tjattehonung
**12. strindberg07
****13. emmaap
****14. Mirinda
16. Candy123 (grinchen & borgvemlare, död natt 2)
ROLLER
Goda (10 st)
1 Jultomte
1 Sissi Lizzi Vem
7 Vemlare (1 död natt 1)
Onda (5 st)
1 Herodes
3 krigare
1 Grinchen (död natt 2)
Neutrala (4 st)
1 Presvemlare
1 Senvemlare
1 Borgvemlare (död natt 2)
1 Dårvemlare
**SMF 237 Sweet Dream's
Vad trist att vi inte lyckades "rädda" Grinchen… Hade hans hjärta bara fått växa några storlekar till hade han nog älskat Vemville lika mycket som oss bybor. Vila i frid du Grinch.
Vad gäller dagens uppgift, att peka ut en skyldig för de båda dödsfallen,
känner jag att det kan vara bra att låta känslorna lägga sig lite så att man får en chans att hinna samla tankarna. Tomtenissen har vid det här laget identiteten på två vemlare och dennes guidning känns välbehövlig för att få klarhet i den här soppan.
SMF 470 Saphira's
- Teddy
Alltid lika godhjärtad, Onyxia. Du hittar frön av godhet i förtappade själar.
Inte rådde väl Grinchen för att hon var Grinchen. Tycker synd om henne, för ingen förtjänar att drabbas av Herodes och hans grymma krigare. Visst var Grinchen en odåga, men inte elak av eget val. Nu får hon äntligen ro i sin rastlösa själ.
Det må låta hemskt, men med handen på hjärtat måste jag erkänna att jag är lättad. Herodes kunde ha dödat någon annan, någon som redan är god. Grinchen var en opålitlig typ som ställt till med mycket förtret.
Tror inte att den elaka kungen är särskilt nöjd. Det ryktas att Grinchen gick hans ärenden i smyg.
Det var ju tråkigt att Sizzi Lizzi Vem inte hann skydda Grinchen tre gånger… Då hade vi haft ännu en god Vemlare här. Men som Mirinda säger, det var tur att Herodes och krigarna inte tog någon som redan var god!
Tur i alla fall att det inte blev en oskyldig bybo som dog. Grinchen har aldrig varit att lita på. Men ändå, stackarn! Hon fick aldrig uppleva glädjen i byn.
Så sorgligt, stackars Grinchen som aldrig hann få uppleva glädje, vänskap och kärlek i sitt alltför korta liv. :(
Vet inte om jag ska vara glad eller ledsen… Det är fruktansvärt att Herodes och hans krigare ännu en natt går ut och dödar vad dom tror är en oskyldig vemlare! Även om Grinchen nu råkade vara ond så visste inte Herodes det, han kunde ha valt vem som helst… Nog hade vi goda vemlare tur att vi klarade oss igenom den här natten men jag tycker ändå att vi borde skänka en tanke till Grinchen som blev berövad sitt liv innan han hunnit upptäcka godheten och glädjen bland oss vemlare i Vemville…
Vi går inte säkra än, det finns fortfarande onda här bland oss. Idag måste vi hitta och sätta dit en av de skyldiga!
Kan inte låta bli att känna lite sorg över grinchen, som aldrig fick en chans att se det goda med julen… Men åndå tur att Herodes inte tog någon av oss goda!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nej vad tråkigt :( ängeln fick inte ens en chans att göra honom god :(
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Så synd…! Tycker själv att hon skulle ha fått uppleva godheten med livet, inte bara onda rackartyg! Skänker en tanke till dej, Grinchen!
Trakiskt att förlora en till. Vi får hoppas att vi kan lista ut tillsammans en ond person till röstningen. Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är bättre att grinchen blev tagen än en som är helt god.
#106 #107 Det är blandade saker som jag tycker är lite mysko och blir känslor i det hela. Jag har tagit upp det där med mirinda tror tjattehonung är god men inte heller fått förklaring varför. Jag är som person att jag säger vad jag tänker. Men det betyder inte att jag har rätt. Men är så jag tänker. 🙂
Alla tänker ju hur det kan vara. Skillnaden är att jag säger rätt ut vad jag tänker och tror. Utan att bryr mig om vad som händer mig. Jag säger min åsikt i saken och sedan får andra tro vad dom vill i det hela. Men jag står för vad jag tror kan vara möjligt. Men såklart kan jag ha fel. Men är så här jag ser på saken. Att det kan vara. 🙂 Jag är rak på sak i vad jag tänker i sammanhang 🙂
Ny dag nya möjligheter
#120 Tänk att vi är överens om något! Kanske är vi inte oense om så värst mycket egentligen. Du har en tendens att övertolka vad jag säger, men jag tänker inte argumentera om det nu. Vill bara säga att det finns en risk med att bita sig fast vid en teori. Man missar andra möjligheter.
Året går mot sitt slut. Måtte de onda tiderna göra det också! Herodes börjar kanske tappa greppet? Han hade ju ihjäl någon han kunnat utnyttja mot oss. Förr eller senare avslöjar han sig och då tar vi honom.
#121 Ja var därför jag inte skrev något igår för att lämna utrymme för andra diskussioner och inte fasna på samma sak. 🙂
Ny dag nya möjligheter
Oj, här blev det en riktig "sovmorgon"
Efter nattens händelser känner jag att jag är glad att grinchen blev nattens offer istället för en av oss goda vemlare. Men samtidigt kan jag inte låta bli att känna en viss sorg för henne. Stackars Grinchen fick nog aldrig uppleva någon riktig lycka i sitt liv, om Sissi Lizzi Vem ändå hunnit "rädda" henne.
Nu väntar snart en ny röstning, måtte vi sätta dit Herodes eller hans krigare denna gång så dessa hemskheter får ett slut.

PÅMINNELSE Cirka 12,5 timmar till deadline - glöm inte att rösta!
**SMF 237 Sweet Dream's
Kan inte rösta senare, men jag röstar på toffsen för att h*n inte synts till.
Jag röstar också nu, då jag är tveksam till att jag kommer kunna rösta senare.
Jag röstar på J-Artur-K då jag tycker att han går ut väldigt hårt med sina anklagelser mot Mirinda, och många av de misstankarna verkar inte ens logiska. Tycker även han förstorar upp sanningen en aning, och även här endast mot Mirinda. Jag tycker det verkar väldigt misstänksamt, för är det inte bra att få bort de mest erfarna först för en sådan typ som Herodes?
Må detta stämma nu.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag tror att dom flesta misstänker Mirinda och J-Artur-K på grund av debatten som startades förra röstningen. Men själv känner jag mig lite kluven… jag tror faktiskt att båda är goda… att det bara råkade bli ett litet missförstånd? Jag tror att det är precis vad Herodes och krigarna vill, att vi ska börja bråka om vem av dom som är skyldig och då bygga sidor… på det sättet skulle Herodes lätt vinna över oss goda.
Vad jag menar är att istället för att nästa in oss i vem som kan vara skyldig utav dessa två, som kanske är oskyldiga båda två, så borde vi försöka hitta de andra förövarna. Det finns ju trotts allt fyra onda kvar… varav minst två måste vara någon av oss andra (om det skulle vara så att både Mirinda och J-Artur-K är skyldiga) och att vi borde satsa på att hitta dessa först…
Så tänker jag inför dagens röstning men jag vill gärna veta hur ni andra tänker?
Jag har inte bestämt mig än. Det finns ännu mycket tid att tänka.
Jag tror att de onda aktar sig för att prata mycket eller att vara helt tysta. För det är två olika sätt att sticka ut. Men frågan är vilka som smälter in mest. Bland de som säger lite lagom utan att riskera något genom att gå på andra hårt tror jag att de där läskiga typerna gömmer sig.
Jag tycker det är otroligt svårt att veta hur man ska lägga rösten. Kanske ligger det något i att antingen Mirinda eller Artur är onda, men samtidigt kan det också vara så att ingen av dem är onda. Det är ju viktigt att komma ihåg att de onda har övertaget, de vet vilka som är onda. Vi goda vet för det första inte vilka som är goda eller onda, vi vet heller inte vem som är tomte, tomtenisse och ängel. Vi bör därför inte rösta förhastat.
Jag måste fortsätta tänka, jag vet inte alls åt vilket håll jag ska tänka.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Det är då inte lätt att komma fram till vem man ska lägga sin röst på. Det är ganska många som pratar lite lagom. Så där blev det inte så mycket att ta beslut på. Jag tror fortfarande att det kan stämma, men risken är stor att ta fel.
Sen har vi de som syns och hörs mycket och de som är helt tysta. Om jag skulle välja mellan en tigare och en pratare, så misstänker jag tigare mer. Den som lägger ut texten tar större risk att försäga sig.
Jag väljer att rösta på J-Artur-K.
Det finns inte mycket att gå på, men min röst faller där ändå. Det är en chansning helt klart.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Kanske tomten kan berätta något för oss? Kan du komma på något sätt att ge oss ditt budskap utan att riskera din säkerhet så, snälla tomten, gör det!
Jag röstar på **** LadyP****** Jag har ingen bra anledning, tyckte bara att hon verkar lite misstänksam i sättet.
Vet inte riktigt hur jag ska rösta men väljer att lägga min röst på ****J-Artur-K***
Jag hoppas också att Tomten ska ha en aning och kunna hitta ett sätt att få fram det, för själv har jag sannerligen ingen aning. Jag får nog gå tillbaka lite och se vad som hänt hittills, och försöka komma fram till något.
#133 Va tråkigt att din röst hamnade på mig, men jag röstade ju på dig förra gången så då är vi kvitt. Kan bara försvara mig med att säga att jag inte är ond, men det tjänar väl inget till eftersom jag förmodligen skulle påstå samma sak om jag vore ond…
Skulle verkligen vilja ha ett ledljus från Tomten, snälla försök ge oss en liten hint!
Går i samma tankar som tidigare…och då tror jag faktiskt att jag skulle misstänka dom som är lite tystare av sig. Än har jag inte bestämt mig, känns så jobbigt om man skulle råka rösta på en oskyldig vemlare…
Jag lägger min röst på emmaap.
Hon är väldigt försiktig med vad hon säger, så försiktig att hon inte säger någon egen åsikt. Kanske är det vagt, men det gör mig osäker att inte veta var jag har folk.
Ni kan ha rätt i att de som pladdrar mycket har lätt att försäga sig och de som är tysta eventuellt ar mer misstänkta, men det är något med emmaap som stör mig. Så jag måste också lägga min röst på emmaap.
Tar och röstar nu eftersom tiden börjar rinna ut. Får gå helt och hållet på magkänsla och röstar på…strindberg07
Hoppas innerligt att magen säger rätt nu!
Svårt val idag! Minst sagt…
Jag röstar på Nitra98.
SMF 470 Saphira's
- Teddy
Onyxia, vad tråkigt att du känner så. Får jag fråga om du har någon motivering?
Nej, nej, neej!!! Det får inte vara sant, jag glömde bort röstningen helt! :/
(hade möblerat om i mitt rum och satt och beundrade mitt verk, kan även säga att det tog lite längre tid än vad jag trodde… :( sen var jag tvungen att släppa ut hästen också.)
Jag tror inte direkt att min röst hade gjort nån förändring även om jag hade kommit ihåg att rösta. Hade jag kommit ihåg så hade jag lagt min röst på J-Artur-K, då h*n har gått ut med sina anklagelser ganska hårt, och jag tycker att h*n verkar allmänt skum.
Jag la min röst på dig Nitra, eftersom du inte fått någon röst och inte riskerade att bli utröstad med min i-sista-minuten-röst. Jag vågade helt enkelt inte lägga en avgörande röst - jag har varit så upptagen när det har varit som mest händelse i byn och kände att jag inte har hunnit sätta mig in i byns situation tillräckligt väl än. Det är otroligt svårt att veta vem man ska lita på!
Jag hoppas dock att jag, likväl ni goda bybor som har huvudet på skaft, kan få lite klarhet i den här härvan nu i med dagens lynchning. Det behöver vi!
SMF 470 Saphira's
- Teddy

DAG 2
Dagen passerade rätt snabbt. Julen var förbi, så var även det gamla året. Stadens invånare hoppades att det nya året skulle börja betydligt bättre än det gamla slutade. Betydligt bättre blev det inte, möjligen lite. Heordes och hans Krigare hade gett sig på Grinchen under föregående natt och även om invånarna i staden inte direkt firade så var de ändå lättade att det var just Grinchen, som ju faktiskt hörde till den onda sidan, som fallit offer för Herodes och Krigarna och inte en av stadens goda invånare.
Än en gång drog det ihop sig till att samlas för att välja vem som ska avrättas. Många i staden är frånvarande, flera stycken utan att ha meddelat någon. Tyvärr finns det ingen som kan täcka upp för dem…
Denna dag var det J-Artur-K som fick flest röster och invånarna letade snabbt rätt på honom och avrättade honom. Det visade sig att han var en vanlig Vemlare, om än en Dårvemlare.
DET ÄR NATT!
Ni med nattaktiva specialroller ska kontakta lekledaren via PM!
DEADLINE: Fredagen den 3 januari 2014 klockan 21:00
DELTAGARLISTA
1. J-Artur-K (vemlare & dårvemlare, död dag 2) "Slemmis"
2. Toffsen
**3. MelvinMimmiLufsen
****4. Onyxia
****5. Svarttusch
****6. Lady P
****7. Nitra98
****8. Bello_O
**10. Tjattehonung
**12. strindberg07
****13. emmaap
****14. Mirinda
ROLLER
Goda (10 st)
1 Jultomte
1 Sissi Lizzi Vem
7 Vemlare (1 död natt 1, 1 död dag 2)
Onda (5 st)
1 Herodes
3 krigare
1 Grinchen (död natt 2)
Neutrala (4 st)
1 Presvemlare
1 Senvemlare
1 Dårvemlare (död dag 2)
**SMF 237 Sweet Dream's
Inte oskyldiga J-Artur-K! Vi måste får ett slut på detta bybor!
Ånej, hur kunde vi lyncha en oskyldig? Stackars J-Artur-K, vila i frid.. :(
Vi måste verkligen gå samman nu goda bybor, Herodes och hans otäcka anhang måste stoppas!
Sandra-B, kolla datum och tid för nästa deadline. ;)
Stackars dårvemlaren Artur!
Inte trodde jag att Artur var ond. Envis och påstridig var han. Men inte någon blodtörstig krigare. Hoppas hans själ får frid nu.

Tack för påpekandet, har kompletterat uppgifterna om deadlinen :-)
DEADLINE: Fredagen den 3 januari 2014 klockan 21:00
**SMF 237 Sweet Dream's
Nej, stackars J-Artur-K!
På sätt och vis hade jag kanske rätt i mitt tänkande när jag trodde att han var "ond". Nog för att han var en vanlig vemlare, men han var ju också dårvemlaren… Tänder ändå ett ljus för dej J-Artur-K!
Nej, nej, nej… Vad trist att en oskyldig bybo fick sätta livet till :( Vila i frid Artur.
Låt Arturs död bli en påminnelse för oss att den som är ondsint inte alltid är den som pratar mest.
Måtte Sissi Lizzi Vem vara med oss i natt!
SMF 470 Saphira's
- Teddy
Nej så tråkigt! Trodde faktiskt J-artur-k tillhörde de onda, känns jätte jobbigt nu. Vila i frid kära vän.
Har varit bortrest ett tag nu och därför inte hunnit läsa igenom allt så noga. Så om jag överlever natten ska jag sätta mig ner och gå igenom allt, vill inte vara med och avrätta en god vemlare igen! :(
Det är så hemskt att sitta ensam i mörkret. Men jag vågar inte tända lamporna. Herodes och hans krigare finns där ute någonstans. Ser de att det lyser i mitt fönster, så kanske de får för sig att komma hit.
Artur pratade väldigt mycket om vad han trodde. Och nu är han död. Jag har pratat på jag också. Jag har sagt saker om Herodes som jag kanske inte borde ha sagt högt. Tänk om någon av hans spioner har hört mig och skvallrat?
Åh, kan det inte blir morgon snart!
*Väntar på uppdatering*
Ånej, jag är så ledsen J-Artur-K! Vila i frid…
Hur ska detta sluta? Vi måste hitta rätt nu, vi måste avslöja de onda!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
_#153 Jag hoppas uppdateringen kommer så snart som möjligt, så att alla hinner delta i diskussionen innan nästa deadline på söndag kväll.
_
#155 Det hoppas jag också. Så att vi inte är efter en dag i "schemat".
#155 Schemat borde väl ändras om uppdateringen dröjer? Man kan väl inte hoppa över dagen bara för att följa schemat eller?
Nej, hoppa över en dag går inte. Då får de på den onda sidan en extra tur. I så fall måste man väl hoppa över både en dag och en natt för att det ska jämna ut sig.
Lekledaren bestämmer när deadline ska vara. Även om det finns förbestämda deadlines så kan ju saker inträffa som gör att de inte går att hålla. Även en lekledare kan få förhinder.
Hur det än blir hoppas jag att vi snart hör något från Sandra.
Lekledaren, vart håller du hus någonstans?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
(nu är jag tillbaka från resan)
Sandra har kanske fått problem med datorn. Det har hänt förut. Då har hon kunnat läsa men inte skriva på iFokus (hon kom bara in via mobilen). Det skulle kunna förklara varför hon varit inloggad flera gånger sen hon sist skrev här.

Det är "värre" än datorstrul - det är "lekledarstrul", eller en strulig lekledare som fått för sig att deadline var en helt annan dag än vad den egentligen var… :-s Sorry alla! Jag fixar uppdatering om en stund, när jag kommer till datorn. Fixar inte att sköta uppdateringen via telefonen.
**SMF 237 Sweet Dream's

Fick oväntat besök idag så tyvärr dröjde uppdateringen ännu längre.
NATT 3
Natten var lång och mörk. Byn låg tyst och nästan öde, det var ingen som vågade sig ut om de inte verkligen behövde. Ingen förutom Herodes och hans Krigare förstås.
Denna natt drog sig Herodes och Krigarna bort till det lilla huset där Nitra98 bodde, hon hann inte ens reagera innan hon låg död på marken. Stadens Presvemlare är död!
DET ÄR DAG!
DEADLINE: Fredagen den 10 januari 2014 klockan 21:00 (så är vi tillbaka på utsatt schema)
DELTAGARLISTA
2. Toffsen
**3. MelvinMimmiLufsen
****4. Onyxia
****5. Svarttusch
****6. Lady P
**7. Nitra98 (vemlare och presvemlare, död natt 3)
**8. Bello_O
**10. Tjattehonung
**12. strindberg07
****13. emmaap
****14. Mirinda
ROLLER
Goda (10 st)
1 Jultomte
1 Sissi Lizzi Vem
7 Vemlare (1 död natt 1, 1 död dag 2, 1 död natt 3)
Onda (5 st)
1 Herodes
3 krigare
1 Grinchen (död natt 2)
Neutrala (4 st)
1 Presvemlare (död natt 3)
1 Senvemlare
1 Dårvemlare (död dag 2)
**SMF 237 Sweet Dream's
Nej, stackars Nitra98! Vila i frid käre vän…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nej, inte vår presvemlare Nitra88! Jag tänder ett ljus till ditt minne.
Nej inte Nitra98 också!😭 Hon som var så lugn och klok. Vila i frid kära granne.
Den där fördömda Herodes! Trodde att han skulle ge sig på mig för att han hört att jag pratat illa om honom. Men han är inte bara ond, han är feg också. Nu har han tagit vår snälla presvemlare, som vi behövde så väl.
Tack och lov att vi har båda tomtarna och Sissi Lizzi Vem kvar!
Nu, kära Tomten, måste du försöka berätta för oss vad du vet! Om inte tomtenissen valt någon av Herodes och hans usla krigare att sia, så vet du väl någon eller några goda i alla fall? Du har gott om tid på dig att försöka få fram ditt budskap till oss.
Om vi andra vemlare skriver mycket, så får Tomten lättare att få ut sitt budskap utan att de onda typerna kan snoka reda på det. Vi måste bara få tag i någon av dem den här gången!
Inte nitra också! Nu har vi förlorat ännu en vemlare, och dessutom presvemlaren! nu börjar det bli bråttom att få ut dom där usla uslingarna ur byn!!! Vi har inte råd att förlora fler goda vemlare…
Neej!! Inte vår kära granne Nitra! 😢 Skänker dej en tanke medan jag tänder ett ljus till ditt minne!
Jag gör nog en liten lista på vilka jag tror är goda och onda:
GODA: Jag tror att MelvinMimmiLufsen är GOD, Även Tjattehonung och Emmaap. Jag tror att dessa tre är goda då dom verkar ganska samlade och tänker lite egna tankar.
Jag menar absolut inte att ni andra inte gör det, men det känns som att jag inte riktigt vet vart jag har alla riktigt (även dom ovan)! Men det är så jag TROR att det är! Hoppas att ingen tar illa upp av detta!
#168 Vad bra att du säger vad du tror! Jag har inte direkt gjort någon lista. Men i viss mån håller jag med dig. Jag tror att MelvinMimmiLufsen är god. Tjattehonung tror jag också gott om. Jag tror att du är god också, Strindberg07.
Men Emmaap håller jag inte med dig om. Hon verkar inte tänka egna tankar - är väldigt försiktig och håller oftast med den som senast sagt något. Det gjorde mig så osäker att jag röstade på henne sist. Tänk på att Nitra98 röstade på henne också - nästa natt blev Nitra98 dödad.
Svarttusch och Onyxia har vi inte hört mycket av på ett tag. Och Toffsen är totalt osynlig. Att Toffsen fick en röst är inte så konstigt. De som är tystast kan verka som om de håller sig undan.
Jag har ju min teori om att de tystaste mycket väl kan vara oskyldiga, likaväl som Onyxia menar att de som pratar mest inte heller behöver vara ondsinta. Det stämde ju in på Artur. Min teori är att de onda försöker smälta in och är måna om att synas och höras lagom mycket.
Jag saknar teorier och spekulationer från flera av er andra.
Svarttusch är smart och har genomskådat en och annan skurk förut. Onyxia brukar tänka klokt och sammanfatta läget bra. MML är observant och orädd. Jag skulle gärna vilja höra vad ni tror. Jag saknar idéer från dig också, Lady P.
Jag vet inte riktigt vad jag har er än, men är riktigt osäker på dig Mirinda om jag ska vara ärlig. Du kan vara riktigt bra på att övertala, och disskusionen du hade med Artur… Fick mig att tvivla. Jag trodde (tyvärr) att Artur var ond, vilket han inte var. Vart har jag då dig? Har du någonting som får mig att ändra mig?
Är även lite misstänksam mot Onyxia… I den senaste röstningen röstade hon på Nitra98 (och det visade sig att hon var god), för att inte lägga en avgörande röst och för att Nitra98 inte riskerade att åka ut. Kan det vara för att dra till sig så lite uppmärksamhet som möjligt? Skulle kunna vara en bra taktik från en krigares sida.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#169 Jag tror, än så länge iallafall, att Emmaap är god! Dej Mirinda vet jag inte riktigt vart jag har…
Det är ganska många som inte säger så mycket, prata på! Då kanske Jultomten får fram sitt budskap enklare!!
P.S: #163 När är nästa dead-line?
#171 fredag den 10:e
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag kan faktiskt inte sätta fingret på någon alls för tillfället. Om nu Herodes och hans krigare finns i vår skara så är de bra på skådespel. Sen funderar jag även på de "tysta" som inte syns så mycket. Är de onda och därför skriver så lite som möjligt? Det vore ju enormt dumt. Är det istället nervösa bybor som är rädda för att få skulden och därmed lynchas? Låter enligt mig rimligare.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Nej stackars Nitra98! Det är så hemskt, må du vila ifrid :(
Nu är det verkligen dags för Herodes och hans fula krigare att straffas. Inte får man gå runt i vår lilla by och mörda och ha sig. Om vi bara visste vilka de var. Spekulationerna pågår för fullt, men vad ska man ta till sig och vem eller vad ska man undvika? Just nu är den enda man egentligen kan lita på till 100% sig själv. (Ser även att några misstänker mig. Till er kan jag bara säga att jag är god, sen om ni väljer att lyssna är upp till er.)
Sedan finns det givetvis personer här i byn man litar lite extra på. Tjattehonung och strindberg07 tror jag båda är goda. Jag röstade förvisso på strindberg07 i första röstningen, men tror hon till hör oss goda då hon har med mig på sin "goda" lisa (jag vet ju själv att jag inte har med herodes att göra, vilket får mig att lita på henne). Kanske lite flummigt förklaring.
Svarttusch och MelvinMimmiLufsen är jag lite mer kluvna på men tror att de också tillhör den goda sidan.
Resten vet jag inte riktigt vad jag tror om, vill heller inte gå ut och anklaga någon ännu utan känner att jag vill hinna läsa igenom vad som skrivits mer ordentligt först (något jag inte hinner nu). Men jag tror i alla fall så mycket någon/ra av er hör till Herodes liga.
Nej, nej, nej! Inte Nitra! Vår älskade och kloka granne!
Nu tycker jag verkligen att det är dax att sätta dit dom där fulingarna!
Jag ser att det är några som har sina misstankar. Själv måste jag fundera ordentligt innan jag tar några beslut… Måste läsa igenom tråden några gånger…
Jag känner mig ganska säker på Mirinda. Hon verkar angelägen om att få ut de onda och de onda och det känns bra. Vi får inte låta dem vinna! Däremot är jag misdtänksam mot emaap. Hur kommer det sig att Nitra88 dog efter att ha röstat på henne? emmap är jag inte alls säker på. En annan jag misdtänker är Lady P. Hon går så mycket på magkänsla och den är enligt mig inte alls att lita på. Dessutom försvsrar hon sig när hon fått en röst. Det verkar ganska ulvigt enligt mig.
#176 hade inte du (ond som god) försvarat dig om du fick misstankar riktade mot dig då?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#170 Jag förstår att du kan känna dig osäker på var du har mig, MML. Men det har nog mer med gamla byar att göra än med det som hänt i Vemville.
Det låter som om du tror att jag misstänkte Artur. Det gjorde jag inte. Då hade jag röstat på honom. Artur däremot misstrodde både dig och mig. Då satte jag ner foten och försvarade oss. Jag pekade på den bristande logik han hade i sitt resonemang.
#173 Svarttusch, du och jag tycks ha samma idé om de tystlåtna.
Nu har Emmaap äntligen sagt lite mer om hur hon själv tänker. Att hon har förtroende för Tjattehonung och Strindberg är tydligt. Jag sade redan när Artur ville peka ut Tjattehonung som ond att jag inte kunde se något sånt hos henne. Det betyder ju inte att jag vet säkert att hon är god. Samma är det med Strindberg07, som det inte verkar som om någon alls misstänker nu.
Men jag hänger inte riktigt med i resonemanget när Emmaap säger att Strindberg07 är god för att Strindberg satt upp Emmaap på sin "goda lista". Det är väl ingen garanti?
Vi behöver stark sammanhållning om vi ska klara oss. Så att Emmaap och Strindberg07 håller ihop är väl bra - så länge de är goda båda två. För det är de väl?
#177 Det hade jag kanske, och jag har ingen alls garanti för att hon är ond. Kanske var det en dålig motivering. Men jag känner mig i alla fall inte säker på henne.
#178 Förstod att mitt resonemang om varför jag tror strindberg08 är god inte är det bästa. Men visste inte riktigt hur jag skulle uttrycka mig. Givetvis finns där inga garantier för att strindberg07 är god bara för att hon listade mig som god och det var kanske inte riktigt det jag menade även om jag nu i efterhand ser att det ser ut så. (Finns säkert en risk att det här också kan komma att låta konstigt :P Tenderar att ofta låta bättre i mitt huvud än det gör på pappret)
Strindberg07 har för mig tillhört den grupp jag tror mig kunna lita på, så när hon då listade mig som god kan man säga att min tillit till henne "ökade". Sen om det var rätt beslutat eller ej återstår och se. Men som jag känner nu finns strindberg07 med på min "goda lista".
#180 Nu förstår jag hur du menar.
Är det någon som har sett Toffsen? Har hon gett sig iväg från sta´n? Visserligen är det flera som inte visar sig så ofta. Men jag tror inte Toffsen visat sig över huvud taget. Eller har jag missat något?
Jag vet inte alls vem som är ond/god, men några stycken känns lite mer misstänkta. (skriver mer imorgon)
Jag har varit frånvarande pga renovering och resa. Nu är jag tillbaka och har en hel del att gå igenom här märker jag ;) Ska göra mitt bästa. Gillar tänket som börjar komma upp här!
SMF 470 Saphira's
- Teddy

Nitra98 tar över rollen från Toffsen.
Välkommen tillbaka! :-)
UPPDATERAD DELTAGARLISTA
2. Nitra98 "Toffsen"
**3. MelvinMimmiLufsen
****4. Onyxia
****5. Svarttusch
****6. Lady P
**7. Toffsen (vemlare och presvemlare, död natt 3) "Nitra98"
**8. Bello_O
**10. Tjattehonung
**12. strindberg07
****13. emmaap
****14. Mirinda
ROLLER
Goda (10 st)
1 Jultomte
1 Sissi Lizzi Vem
7 Vemlare (1 död natt 1, 1 död dag 2, 1 död natt 3)
Onda (5 st)
1 Herodes
3 krigare
1 Grinchen (död natt 2)
Neutrala (4 st)
1 Senvemlare
1 Dårvemlare (död dag 2)
**SMF 237 Sweet Dream's
Vemlare, nu måste vi slå våra kloka huvuden ihop! Några har sagt hur de tänker, men ni andra? Det är många som verkar hålla inne på sina tankar.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag verkar ganska säker på att MML och Tjattehonung är goda. Jag tror också att LadyP är god. Alltså jag menar inte att ni andra är onda, men jag känner mig ganska säker på dessa.(:
Å vad roligt att vara tillbaka, jag grät blod när jag blev dödad! 😃
Jag vet verkligen inte vem jag ska misstänka och inte, med ett undantag: Varenda gång Emmaap säger något så får jag ont i magen, jag vet inte vad det är men jag tror verkligen att hon döljer en ond själ.
Förmodligen kommer jag att lägga min röst på henne i lynchningen om inget drastiskt får mig att ändra åsikt, men jag är såklart mycket intresserad av vad ni andra tror och hur ni resonerar. Kanske Tomten kan få fram någon liten upplysning, eller kanske någon ond råkar försäga sig lite så man får en aning? Prata på! :)
Undrar lite över Elin-Li som ju tog över maijasjodins roll och sedan inte kunde vara med, är den rollen borta eller bara "vilande"? Tror i alla fall hur som helst att just den rollen inte är speciell på något sätt eftersom ingen av dem tog sig tid att delta, men man vet ju aldrig.
#187 Kul att du är tillbaka, Nitra98!
Var det "prata på" du sade? Inga problem, det är min specialitet.😉
Kruxet just nu är att mina tankar går mellan å ena sidan ….. och å andra sidan… Försöker komma på vilka jag tror jag kan lita på och vilka jag tror döljer något. Kanske är jag väldigt godtrogen, för det slutar med samma sak med nästan alla jag funderat kring; det väger över åt det goda hållet.
Några måste ju vara skumma också. Men vilka ska man tvivla på?
Jag känner mig mer trygg i närheten av de som pratar om sina tankar och vad de tror än när någon är väldigt tyst eller inte säger så mycket egentligen (innehållsmässigt) fast de pratar.
Det fanns tre stycken vi inte sett så mycket av som jag frågade efter för ett tag sen. Det var Onyxia, Toffsen och Svarttusch.
#183 Det var bra att du förklarade varför du varit så frånvarande, Onyxia. Det var inte likt dig. Så jag hade börjat undra om det fanns anledning att försöka syna dig extra noga i sömmarna. Nu förstår jag varför du var så tyst.
Jag hoppas att du har haft tid att gå igenom vad som sagts och vill dela dina tankar med oss andra. Du har ju varit borta ett tag och kanske har lättare att få överblick. Jag vill gärna höra vad av allt som sagts du fastnat för när du säger att du "gillar tänket som börjar komma upp här".
Toffsen flyttade från sta´n, så vi vet varför hon inte syntes till.
Den tredje jag undrade över var Svarttusch.
Jag hoppas du läser det här och säger något snart igen. För nu har det ännu en gång varit tyst från dig ganska länge. Det gör mig lite osäker.
Om du har några tankar så snälla dela dem med oss andra! Jag tror att du liksom Onyxia kan ha möjlighet att se sånt som är svårt att upptäcka om man står mitt i det, för att ditt perspektiv blir ett annat.
Det är otroligt svårt att kunna sätta upp en lista över onda och goda, det finns vissa jag litar lite mer på och vissa jag litar lite mindre på. Men ingen som jag litar så mycket på att jag kan säga att den är god. För visst kan mycket vara ett spel också? Jag tycker också det är svårt att bilda sig en uppfattning, vi är ganska många kvar men det är ändå få som hörs.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Det är bra att många bybor har gått ut med namn på de som de känner att de nog kan lita på - men, och detta är ändå ett viktigt men - ha alltid i åtanke att om någon av de onda blir betrodda är det farligt enkelt för dem att snabbt säga liknande saker tillbaka. Utåt kan det ge skenet av att "Vi håller varandra om ryggen", men i själva verket kanske en krigare eller Herodes i egen hög person nyttjar situationen till sin egna fördel. Ville bara påpeka det nu när jag läst igenom tråden och försökt tänka till.
Många verkar vara säkra på att Tjattehonung är god. Kan det ligga ett dolt meddelande från Tomten i tråden någonstans, som gjort att denna uppfattning har fått fäste? Det känns som att det är troligt. I så fall håller även jag dig om ryggen TH.
Detta var lite tankar från mig. Återkommer igen senare. Stay strong!
SMF 470 Saphira's
- Teddy
#189 Jag instämmer med dig om att det är svårt att dela upp folk i goda och onda. Det är som om ingen riktigt sticker ut som vare sig god eller ond.
Långa perioder av tystnad från flera gör det hela ännu svårare. Med dig, Svarttusch, är det så att så fort du är här och säger något så känns det bra. Du använder inte så många ord, men nästan alltid finns där ett innehåll som dels visar att du engagerar dig för vår stad och att du tänkt till. Flera gånger har vi resonerat väldigt lika.
#190 Intressant teori du har om "hålla varandra om ryggen". Vet inte om du noterat några särskilda. Jag har haft mina funderingar på Emmaap och Strindbergs tro på varandra.
Det var Emmaap´s första uttalande som fick mig att undra. Sen utvecklade hon det, så att jag tror jag förstår lite bättre. Kan ändå inte låta bli att grubbla lite över Emmaap´s starka tro på Strindberg. Hon sade ju i samma veva (#174) att den enda man kan lita på till 100% är sig själv. Och hon hade nyligen röstat på Strindberg. Vad fick henne att ändra sig från misstro till tillit så pass snabbt?
Naturligtvis kan det vara en tillit utan dold agenda. Som det är i Vemville nu så behöver man verkligen någon att lita på.
Om Tomten bara kunde visa oss vägen! Eller har h*n gjort det redan och det är jag som inte lyckats upptäcka det?
Jag lägger min röst nu, är osäker på om jag kommer att hinna. Jag lägger min röst på *****emmaap***** Min motivering hittar ni i #176.
Jag röstar också på Emmaap, min motivering hittar ni i #187.
Jag tror verkligen att Tjattehonung är god! Hon verkar så självständig (tycker jag iallafall)! Jag tror också fortfarande att Emmaap är god, så min röst kommer inte att hamna på nån av dom. Även MML tror jag är god!
Min röst hamnar på: Bello_O då hon verkar vara den som "inte är med" i snacket så mycket. (Vet att det är fler som inte är med i pratet särskilt mycket, men måste välja en, så då får nog Bello_o min röst). Hoppas att jag inte har fel!!!
Oj så var det dags att rösta igen då. Jag är som jag redan sagt otroligt kluven. På ett sätt så litar jag på Mirinda och Onyxia, det säger magkänslan. Jag vet dock inte om jag kan lita på den. Jag kan inte säga att jag litar på dem till 100% men just idag är jag säker på att det är inte nån av dem jag ska rösta på.
Precis som Onyxia säger så är det många som tror gott om Tjattehonung. Självklart hoppas jag att hon är det, men hur kommer det sig att så många kommit överens om det? Jag blir bara orolig. Även om jag inte misstänker henne heller för den delen.
Många andra är det svårt att få grepp om. Men att rösta på någon för att man inte får grepp om den? Det är ju kanske heller inte rätt?
Emmaap har pratar mycket under en tid, där man ibland hade svårt att förstå resonemanget. Kanske är det herodes eller en av krigarna som försöker bilda opinion? Därför väljer jag att idag rösta på henne, emmaap.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag väntar på att Emmaap ska säga något. Jag är långt ifrån säker på att hon är ond. Men som jag sade förut, så svänger hon väldigt hastigt i vad hon tror. Det ser onekligen konstigt ut och ännu konstigare blir det att hon inte säger minsta lilla för att förklara det.
Mina tvivel på Emmaap stärks av att Nitra98 låter så säker.
Kanske hade Emmaap en fullt begriplig och naturlig anledning att ändra sig så där. Jag vill inte döma någon ohörd, så jag väntar lite med att lägga min röst. Vill ge Emmaap en chans att säga något först.
Ledsen för att jag har varit så inaktiv… Har haft väldigt stressigt nu när skolan har börjat igen…
Åååh, vet inte vad jag ska tro…
Många verkar ju anklaga Emmaap, och jag har ju själv haft en skum känsla angående henne…
Jag tror jag väntar ett litet tag till med att lägga min röst, vill verkligen inte rösta på fel person! Vi måste ju få fast på fulingarna och det med basta!
Så här resonerar jag ikväll inför dagens röstning:
Vi är 11 bybor kvar i byn. Av dessa är fyra onda, resten är faktiskt goda. Fyra personer har röstat. Tjattehonung, Nitra98 och Svarttusch har röstat på Emmaap. Strindberg07 har röstat på Bello_O.
Både som god och som ond kan man ha anledning att vilja synas i tråden och styra röstningen. Herodes och hans krigare lämnar inte valet åt slumpen, men på samma sätt lämnar inte heller de godhjärtade byborna valet åt slumpen.
Ikväll väljer jag mellan att lita på att de som redan har röstat är goda och har bra avsikter med vem de har pekat ut, eller om det faktiskt är helt tvärtom, i alla fall från vissa håll.
Min sammantagna bedömning av vad jag hittills tror mig ha kommit fram till, tror jag att de som har lagt sina röster på Emmaap är goda. Därför lägger även jag min röst på Emmaap. Hoppas det blir rätt!
SMF 470 Saphira's
- Teddy
Det verkar ju tämligen så att det blir Emmaap som kommer på mest röster, det går det inte att andra på vi det här laget…
Så jag tar faktiskt och röstar på Emmaap jag med eftersom jag tidigare haft mina misstankar…
Jag hoppas verkligen att ni som har röstat har rätt…
#194 Jag har haft mina tvivel på Bello_O jag också. Röstade ju på henne första gången. Men när jag nu går igenom vad som sagts noterar jag att hon motiverade sin röst på Toffsen i förra röstningen med att hon inte synts till. Den som tänker så och är ond ser nog till att själv synas.
Jag röstar på Emmaap.

Dagens offer är Vemlaren emmaap. Det är natt! Deadline söndagen den 12 januari 2014 klockan 21:00 (imorgon!). Kom igen nu goda sidan - ni har fortfarande en chans, även om den inte är jättestor…!
**SMF 237 Sweet Dream's
Nej inte oskyldiga emmaap! Vi behövde ju lyncha en ulv….:(
Va f*n, det här kan inte vara sant! Inte ännu en oskyldig! Nu börjar jag bli riktigt rädd…Herodes och hans krigare sitter förmodligen och skrattar åt oss nu…
Kom igen nu goda! Och snälla Tomten, ge oss ett litet ledljus!
Måtte vi klara oss igenom den här natten, fula Herodes och hans dumma krigare får inte vinna!
*fasen, hade inte en tanke på att deadline var igår! Var ute med kompisar i stan hela kvällen…* Nej, inte en till vemlare! Vila i frid! Har mina misstankar nu, men skriver lite mer ikväll.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ånej Emmaap, du var ju helt oskyldig, förlåt! Nu skäms jag verkligen för att jag misstänkte dig så stark men jag trodde verkligen att du pratade massvis för att dölja att du egentligen var ond, jag vet inte hur jag ska kunna gottgöra detta… Vila i frid.. :'(
Nu måste jag tänka om helt, de jag hittills litat lite mer på hamnar nu plötsligt högst på "misstänktlistan"..
Åh Emmaap! varför sade du ingenting? Din tystnad gjorde att jag till slut lade min röst på dig, fast jag tvekade så.
Jag väntade in i det sista för att du inte skulle bli dömd ohörd. Som jag sade var jag långt ifrån säker på att du var ond. Det fanns kanske en naturlig anledning till varför du ändrade dig så radikalt om Strindberg.
Tänkte ett tag att du fått en sining om Strindberg - att du kunde vara Tomten. Det gjorde också att jag drog mig för att rösta på dig. Men nu är det för sent. Jag kunde ju ha låtit bli att rösta, för jag misstänkte ju ingen annan starkt heller. Men det hade inte räddat dig. Du hade redan fått så många röster.
Jag hoppas du kan förlåta oss och att du har det bra där uppe i himlen.
# 205 Nitra98 - förstår att du har dåligt samvete. Du var ju så säker på att Emmaap var ond och du lade den första rösten. Men det var definitivt inte bara ditt fel. Vi är skyldiga allihop. Vi tog helt enkelt miste.
Den enda som inte röstade på Emmaap var Strindberg. Hon röstade på Bello_O för att hon inte synts till. Men jag trodde ju inte att Bello_O kunde vara så klantig att hon först motiverade sin röst på Toffsen med att hon varit osynlig och sen inte såg till att synas lite lagom själv. Hade jag fel där? Jag röstade ju på Bello_O från början. Men jag tror, precis som Svarttusch, inte att de tystaste automatiskt är de skyldiga.
Kanske måste man tänka om helt och hållet?
Kanske ska man fråga sig vilka som sticker ut minst - pratar lite lagom utan att anklaga eller favorisera någon särskild. De som följer strömmen bäst är ju de som tar minst risker. I de lugnaste vatten….
Snälla Tomten, Hjälp oss! Sissi Lizzi Vem skyddar dig om hon bara förstår vem du är. Det är hennes främsta uppgift. Om du inte går ut tydligare med vad du vet, så riskerar vi att avrätta fler oskyldiga.
Åh inte en oskyldig till, det är tydligt att de onda spelar spelet bra. Jag vet faktiskt fortfarande inte vem man ska lita på. Och det är svårt att öppet berätta vilka man misstänker, då är det lätt att antingen bli misstagen för herodes eller krigare och därmed bli lynchad, eller så är man något på spåren och dödas av dem…
Men jag känner numer lite blandat om Mirinda. Vi är alla skyldiga till att oskyldiga dött, men hon vill gärna bortförklara varför hon röstar på ett visst sätt osv. Men det kan ju också vara för att hon är en helt oskyldig vemlare och inte vill bli misstänkt och lynchad?
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Nej! Jag visste väl att du inte var ond!
Jag tror fortfarande att tjattehonung och MML är goda, och det kommer jag att hålla fast vid om ingenting annat uppstår!
Alla måste prata på så mycket som möjligt, så att Tomten kan få fram det h*n vill säga!!
Åh, inte ännu en oskyldig bybo! emmaap, jag tror att alla vi GODA vemlare kommer att sakna dig. Vila i frid!
Tomten, vi behöver extra mkt hjälp nu!
#207 Ja du Svarttusch, motiverar man inte varför man röstar på ett visst sätt, så blir man misstänkt för det. Och motiverar man så kan det låta som bortförklaringar och så blir man misstänkt för det.
Jag har dig och MML på min goda lista. Hade jag inte känt MML sen tidigare så hade jag misstänkt henne. Men hon låter sig precis lik. Jag känner mig trygg med att så länge hon låter lite på hugget, så är hon en god kämpe som är orädd och mycket värdefull i vår jakt på de ondsinta typerna. Min teori är att hon skulle låta mjukare och inte säga så rakt ut vad hon tror om hon var ond.
Däremot var jag väldigt tveksam till Onyxia ett tag, för hon lät inte som sig själv. Sen förklarade hon varför hon varit frånvarande så mycket. Så nu är hon på min neutrala lista. Där har jag Tjattehonung och Lady P också.
Jag gillar att Strindberg går sin egen väg. Skulle Strindberg vara ond, så är hon väldigt slug. För hon kunde lika gärna ha följt strömmen och röstat på samma som vi andra. Det verkar inte vettigt att hon gör så om hon är ond. Jag hade samma anledning till min goda tro om Onyxia. Hon stack ut med sin röst på Nitra98 den gången.
Nitra98 kommer säkert att bli misstänkt nu, för att hon gick i spetsen för att lyncha Emmaap. Men nej, jag tror inte hon är ond. Det var så rakt och öppet det hon gjorde. Herodes och krigarna är nog lömskare än så.
Bello_O har jag svårt att säga något om. Det är länge sen vi såg till henne. Känner mig frågande för hon har inte sagt vad hon tror på länge. Med Bello_O är det som det var med Toffsen. Alldeles för tyst. Delar som sagt Svarttusch åsikt om att de som är helt tysta inte står högst upp på min lista över misstänkta.
För tillfället är det väldigt farligt att öppet peka ut någon man misstänker. Är man träffsäker får man kanske inte se solen gå upp igen. Sissi Lizzi Vem kan ju bara skydda en av oss. Egentligen är det tomtenissen som är viktigast, för h*n träder ju in för tomten och kan sia vidare om tomten dör.
#209 Ha ha, när man pratar om trollen så står de i farstun. Där är du ju Bello_O! (ditt inlägg kom medan jag skrev mitt) Nu är jag jättenyfiken på vad du tror. Du var väldigt tyst igår. Kan du säga något om vilka du tror är goda? Jag förstår om du inte vågar säga rakt ut just nu vem/vilka du misstänker.
Går Tomten ut och säger att h*n är säker på att någon är ond, så kommer Sissi L V hålla sina skyddande vingar över h*n. Vi andra får göra vad vi kan för att skydda oss tills det blir dag igen. Därför väntar jag med att allt för öppet misstänka någon.
Hmm, svårt det här. Tyvärr måste jag säga att jag har en känsla att du, Mirinda, inte är den du utger dig att vara. Då det faktiskt var du (vad jag kan se) som röstade två gånger på emmaap, och andra gången fick alla att hänga på. Du verkar ganska säker på Tjattehonung (och även mig), motivering till det? Och Tjattehonung ledde röstningen mot emmaap, vilket ledde till att ännu en oskyldig dog. Därför börjar jag även tveka på tjattehonung.
Sedan har jag vaga misstankar också, men de flesta är jag osäker på.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Just nu vågar jag inte säga så mycket, kanske Herodes och krigarna blir arga? Men jag tror fortfarande att Tjattehonung är god, och jag börjar tro mer o mer på Strindberg.
#212 Vänta nu MML! Vad är det jag har missat? Varför säger du att Tjattehonung ledde röstningen mot Emmaap? Det var framför allt Nitra98 som var säker på att hon var ond. Visserligen röstade Tjattehonung först på henne. Men Nitra98 röstade nästan samtidigt. Jag lade en röst i sista sekunden, då den varken gjorde till eller från. Hon var redan dömd.
Jag vinglade mellan att Emmaap var Tomten för att hon svängde 180 grader om vad hon trodde om Strindberg eller att hon var ond, eftersom hon teg när jag bad henne förklara varför hon plötsligt ändrade sig.
Jag röstade också på henne två gånger, precis som Nitra98, så att du misstänker mig är väl inte så konstigt. Jag tror dig om gott, men du och jag har bott i samma byar innan vi flyttade till Vemville. Så är det några som vet hur den andra brukar låta så är det väl vi. Därför kan vi kanske finta varandra också?
Du kanske inte är så god som du låter? Du röstade inte igår, så för dig är det ju lätt att slå ut med händerna och verka väldigt oskyldig. Har jag tagit så fel? Vill helst inte tro det.
Du låter som du brukar, men det gör kanske jag också och du verkar väldigt misstänksam mot mig. Då kan ju jag lika gärna misstänka dig. Är vi nu oskyldiga båda två så kommer några lömska typer att skratta gott om vi råkar i luven på varandra.
#214 är man krigare, tror jag inte man går så hårt med att säga att man är säker på att personen är ond. Även Nitra98 ligger på min misstänktlista, men eftersom jag såg ett samband mellan dig och tjattehonung så tog jag upp det nu.
Jag kan lova att jag är god. Vi har känt varandra länge, och jag hoppas att jag har fel i att du är ond. Men man kan inte annat än att spekulera just nu, och det är precis det jag gör. Och i röstningen före den var du den första som röstade på emmaap, därav mina misstankar.
Men vi ska inte göra några förhastade slutsatser, utan bara spekulationer detta som sagt.
Jag skulle gärna vilja veta vad Tjattehonung har att säga om det hela?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#215 Jag håller med dig MML. Det här skrev jag om Nitra98 i #210:
"Nitra98 kommer säkert att bli misstänkt nu, för att hon gick i spetsen för att lyncha Emmaap. Men nej, jag tror inte hon är ond. Det var så rakt och öppet det hon gjorde. Herodes och krigarna är nog lömskare än så."
Jag förstår inte varför jag blir sammankopplad med Tjattehonung igen. Artur misstänkte henne och fick för sig att jag försvarade henne. Om oss två MML, sade Artur att vi var "i maskopi med varandra". Han trodde att vi var onda båda två. Men så var han ju dårvemlaren också.
Det enda jag sagt är att jag inte sett några tecken på att Tjattehonung är ond. Kan förstå att det verkar misstänkt att lägga första rösten. Därför velar jag lite om Nitra98. Hon var väldigt snabb att rösta när Emmaap väl fått den första rösten. Tycker nog att man kan säga att den andra rösten på en person styr mer än den första. Och en ond passar sig nog i det längsta för att lägga första rösten på en oskyldig.
Därmed vill jag inte påstå att Nitra98 är ond. Men hon har blivit dödad en gång och kommit tillbaka som någon annan. Det kan ju betyda att hon bytt sida. Vad vet jag? Och Tomten tycks ha drabbats av tunghäfta. Eller är jag både döv och blind?
Jag blir bara förvirrad av detta. emmaap visade sig vara god, kanske att vi kan hitta ulvar i röstningen mot henne?
Jag är helt säker på att MML och Tjattehonung är GODA!! Jag kan nog inte säga varför tyvärr…
Jag ser att det spekuleras lite i om jag kanske är ond eller inte och jag vill bara säga att jag verkligen inte är det, men jag förstår mycket väl att ni funderar eftersom jag gick väldigt hårt ut med att jag misstrodde Emmaap. Anledningen till att jag misstänkte henne var för att hon pladdrade så mycket men ändå inte fick något sagt, jag trodde att det var hennes taktik för att verka oskyldig, att liksom delta mycket men inte "försäga sig" om ni förstår hur jag menar.
Och angående sista röstningen nu så var jag visserligen snabb att lägga min röst när hon redan fått en men jag hade lika gärna kunnat lägga min röst först eller sist av alla, jag hade ju faktiskt redan talat om tidigare att jag tänkte rösta på just Emmaap. Det råkade bara falla sig så att jag hade tid att rösta just då.
Jag hoppas ni förstår hur jag tänker. :)
Strindberg, när du uttrycker dig så där så får man ju sina aningar och du lever förmodligen farligt nu. Hoppas verkligen att Sissi Lizzi Vem skyddar rätt person i natt.
Jag får nog tänka om helt angående vem som kan vara ond och inte, jag hoppas att vi goda kan hitta varandra och äntligen få tag i de som vill oss ont.
#219 Jag hade exakt samma anledning som du till att rösta på Emmaap första gången. Många ord men ingen egen åsikt. Andra gången handlade det om hennes häftiga omsvängning i åsikt om Strindberg.
Men du har rätt i vad du säger; du hade redan sagt vem du skulle rösta på, så det hade kanske ingen betydelse när du lade din röst. Det är hur MML kan koppla ihop mig med Tjattehonung jag inte begriper. Det är ju du och jag som sitter i samma båt. Två gånger i rad röstade vi på samma oskyldiga vemlare. Båda visade vi rätt tydligt vad vi trodde innan vi lade rösterna också. Tjattehonung har egentligen inte försökt styra så mycket. Hon råkade bara lägga första rösten.
Sissi Lizzi Vem! Jag tror att du vet vem som bäst behöver ditt skydd i natt.
Bara som "förtydling"; Jag tror att Strindberg är god också.
Jag kanske är en misstänksam person i grunden, men jag undrar vad ni som är "säkra" på att vissa är goda, vad får er att känna så? Är det magkänslan? För mitt orosmoment är ju att någon/några på något sätt får alla att tro att någon ond är god.
Jag litar i nuläget på Mirinda, även om jag vet att hon är en väldigt bra spelare. Onyxia är också väldigt klok. Men säker är jag inte. Men min magkänsla säger att de borde vara goda.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Ja, dom beter sig inte som om dom vore onda, och så tänker jag på rösterna också. Men ja, det är möjligt att dom är onda också!
En liten fråga bredvid; Jag undrar om Emmaap vet att hon kan skriva upp sig på reservlistan i anmälningstråden. Såg att hon inte gjort det. Är inte Elin-Li´s roll ledig? Är den det och Emmaap vill, så skulle hon väl kunna hoppa med i leken igen?
#222 Det där hade jag inte tänkt på. Det vore ju ett listigt sätt att skydda sina egna om någon av de onda säger att de vet säkert att några av deras kumpaner är goda. Det tål att tänkas på.
Det skulle ju kunna innebära att en av de onda låtsas vara siaren/tomten och på så sätt kanske också fintar till sig nattens skydd.
Men om det du funderar på stämmer, Svarttusch, så innebär det att vi riskerar att läsa Tomtens budskap som f*n läser bibeln. I alla fall så länge inte någon ond pekas ut.
Strindberg; hur kan du vara så säker på att jag och tjattehonung är goda? Hör gärna motivering till båda oss (även fast jag vet själv att jag är god), då bara Sissi Lizzi Vem och krigarna/herodes kan veta säkert. Antingen lever du farligt just nu, eller så är du ond.
Bello_O håller ofta med oss andra. Men vad jag kommer ihåg har du inte sagt en enda egen åsikt, utan bara "glidit" med strömmen. Smart drag om man är ond.
Har någon sett Onyxia eller LadyP på länge?
J-Artur-K påstod att Mirinda försvarade Tjattehonung och var väldigt säker på att Tjattehonung var god. I de röstningar som spelat roll (den första brukar bara vara för att man måste rösta, har inte riktigt någonting att gå på) så har ni i princip röstat på samma. Först var Mirinda och röstade på emmaap, och i andra så var det tjattehonung. Men om nu Tjattehonung är god, så tror jag faktiskt att även du är det. Eller så är det kanske ett smart drag som krigare att hålla med någon som är god?
Men är Tjattehonung däremot ond… Då lutar det mycket åt att du är ond. Men o andra sidan så hade det väl varit väldigt osmidigt av en krigare att försvara en krigarkompis så öppet. Så jag vet inte riktigt…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#226 Jag är helt säker på att du och Tjattehonung är goda, för att jag tillhör en av de högre "makterna" på den goda sidan!
#227 Nu har du definitivt ordnat jobb åt vår skyddsängel Sissi Lizzi Vem i natt. Om nu inte Svarttusch har rätt i sina funderingar förstås.
Jag vet inte om Strindberg07's utspel är ett sätt att förvilla Sissi Lizzi Vem så att det riktiga offret inte blir under beskydd. För om hon nu är ond är det kanske sin egen död i nästa lynchning värt att en god till dör för att Sissi Lizzi Vem har fullt upp med att beskydda en ond?
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag ser att det är många som funderar mycket nu och delar med sig av sina tankar, vilket är super! Om det här fortsätter kommer de onda inte ha någon chans!
Själv är jag fortfarande osäker på vilka som man ska misstänka. Känns nästan som alla anklagar varandra, typ, att den ena misstänker den andra medan den tror att det är den tredje som är ond medan en fjärde tror att den andra är god…Det blir lite förvirrande och just nu snurrar det bara runt i huvudet på mig…
…och det är kanske det Herodes och krigarna vill…Göra det svårt för oss goda att kunna urskilja vilka som talar sanning och vilka som ljuger…Fyller våra huvuden med rappakalja…
Jag vet inte heller hur mycket man vågar säga så här när mörkret faller… Man kan aldrig vara säker på vem som lurar där ute i skuggorna…
Vi får bara hoppas att Sissi Lizzi Vem väljer rätt person att skydda inatt och att alla vi goda klarar oss igenom dessa mörka timmar. I morgon är det dags att lyncha fulingarna!
Förlåt för att jag är så otroligt borta i tråden. Helg = hardcore renovering deluxe a la hurtigbulle! Jag är snart klar för idag och då ska jag återkomma med mina tankar.
SMF 470 Saphira's
- Teddy
Spännande att Strindberg kliver fram och utger sig för att vara någon speciell. Det har ju i alla fall satt igång lite diskussioner. Som jag ser det så finns det två alternativ: Antingen så är hon ond och försöker låtsas att hon är något som hon egentligen inte är för att vi goda ska bli lurade att lyncha fel personer, eller så är hon faktiskt den hon utger sig för att vara och i desperation så träder hon fram för att det är sista chansen att rädda oss få återstående goda. Jag finner det intressant att vissa är noga med att trycka på det första alternativet, blev det hett om öronen nu eller är det Strindberg som är så listig? Jag vet i alla fall vad jag tror.
Det som oroar mig är att de här spekulationerna kan göra Sissi Lizzi Vem osäker. Jag trodde i alla fall på vad Strindberg sade.
Men Svarttusch funderingar är intressanta. Rent teoretiskt är det möjligt att en ond gör så. Men frågan är hur mycket de skulle vinna på det i långa loppet. Mer än att förvirra de goda ett tag. För som jag sade förut; då riskerar vi att läsa Tomtens budskap som han med hornen läser bibeln.
Jag lutar nog åt att Strindberg talar sanning. För den ena hon skriver om tror jag definitivt gott om. Den andra är jag inte helt säker på men har i alla fall inga direkta onda aningar om.

NATT 4
Det var natt igen. De goda invånarna i Vemville var oroliga - skulle Herodes och hans krigare döda ytterligare någon i byn eller skulle Sissi Lizzi Vem äntligen lyckas rädda någon och skulle Jultomten få någon bra information?
Herodes och Krigarna kände sig inte heller helt trygga denna natt. De har haft väldigt tur och inser att deras tur inte borde kunna hålla i sig hur länge som helst - men så klart hoppas de ju att det ska gå bra även denna natt.
Herodes för sina krigare bort till huset där Tjattehonung försöker att sova. De bestämmer sig för att gå fram hårt och skoningslöst men hur de än försöker att få upp dörren lyckas de inte. De ger sig på husets fönster, men inte heller där lyckas de.
Plötsligt hör de något och de inser att de måste fly. Visst är de starka, men de klarar inte av att ta sig an hur många som helst på samma gång och de har ingen aning om hur många det är som är på väg åt deras håll.
Herodes vrede har inga gränser när gryningen kommer och han inser att han inte får något offer denna natt. Han ska hämnas - det svär han på!
Tjattehonung hade ett verkligt änglaskydd denna natt!
DET ÄR DAG!
Deadline är onsdagen den 15 januari 2014 klockan 21:00
DELTAGARLISTA
2. Nitra98 "Toffsen"
**3. MelvinMimmiLufsen
****4. Onyxia
****5. Svarttusch
****6. Lady P
**7. Toffsen (vemlare och presvemlare, död natt 3) "Nitra98"
**8. Bello_O
10. Tjattehonung (attackerad av Herodes natt 4 -änglaskydd)
11. Elin-Li "maijasjodin"
**12. strindberg07
**13. emmaap (vemlare, död dag 3)
**14. Mirinda
ROLLER
Goda (10 st)
1 Jultomte
1 Sissi Lizzi Vem
7 Vemlare (1 död natt 1, 1 död dag 2, 1 död natt 3, 1 död dag 3)
Onda (5 st)
1 Herodes
3 krigare
1 Grinchen (död natt 2)
Neutrala (4 st)
1 Senvemlare
1 Dårvemlare (död dag 2)
**SMF 237 Sweet Dream's
Jippie! Där högg han allt i sten, Herodes.😃
Tack och lov att Sissi Lizzi Vem var på plats så du klarade dig, Tjattehonung.🙂
Nu börjar jakten på riktigt. Solen lyser över Vemville och nu måtte de darra där uppe i Herodes palats. För nu ska vi ta dem!
Yes! Äntligen går det vår väg! In your face Herodes! Ha!
Gud vad gla jag blir, nu kan man äntligen se ett ljus i tunneln! Nu måste vi bara lyncha en av de onda…jag återkommer senare med mina funderingar
Wow, vad komplicerat det just blev! Tjattehonung fick änglaskydd inatt (bra jobbat Sissi Lizzi Vem!), men betyder det då att strindberg är ond? Eftersom Tjattehonung fick änglaskydd, och Tjattehonung även skulle blivit krigarnas och Herodes offer, betyder det ju att Tjattehonung är god. Men Strindberg, osäker på vart jag har dig. Nu vet ju alla (inklusive krigarna) att du tillhör de högre makterna som du säger. Men varför blev inte du deras offer inatt då? Nja, jag litar inte riktigt på dig.
Nästa fråga. Hur kommer det sig att Sissi Lizzi Vem valde att skydda just tjattehonung, när strindberg sa att h*n var lite mer än "bara god"? Synade hon strindbergs eventuella bluff?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Äntligen! Haha, nu sitter nog dom där lömskingarna och grubblar på vad som egentligen hände;) Nu ska vi minsann klura ut vilka dom kan vara, vi är ju ett snäpp starkare nu! Tjattehonung, nu vet vi ju att du är god. Hur kändes det? Lyckades du få en skymt av något bekant ansikte kanske?
Hm, nu undrar jag om jag tänker för mycket? Strindberg07 gick öppet ut och sa att hon är en av de "större" goda. Sissi Lizzy Vem väljer att skydda någon annan än henne samtidigt som herodes och krigarna inte väljer att döda strindberg07. Antingen så är Strindberg07 ond och "offrad" eller så vill de onda få oss att tro att det är så. då kan hon vara god, lynchas i nästa lynchning och de skrattar gott.
Det enda positiva är att vi vet att Tjattehonung är god.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Oj här har ni tänkt! Jag tror trots allt att Strindberg är god, det är jag nästan säker på. Det stämmer bra in. Antagligen räknade ulvarna med att hon skulle få änglaskydd, så de tog mig. Bra jobbat ängeln!
Underbart att du klarade dig, Tjattehonung! :)
Herodes och hans krigare kan ha valt att inte döda Strindberg just för att då skulle de bevisa att Strindberg har rätt och då finns det ju inte så många att välja på som kan vara onda. Men samtidigt så valde de att attackera Tjattehonung i stället, som ju Strindberg redan pekat ut som god, och det får ju lite grann samma effekt, i alla fall i mina ögon. Men å andra sidan igen så finns det inte så många goda att välja på för Herodes heller eftersom Strindberg (kanske) pekat ut de flesta. Hade Herodes i det här läget attackerat en god som inte Strindberg redan pekat ut så hade vi "vetat" vilka alla de andra goda är och i så fall även vilka alla de onda är om jag räknar rätt.
Men hur kunde Sissi Lizzi Vem pricka så rätt? Har hon tänkt ungefär likadant som jag, att det skulle vara FÖR uppenbart att döda Strindberg? Bra jobbat i vilket fall som helst! :)
För mig så känns det nu ganska självklart att Strindberg är den hon utger sig för att vara och då finns det inte många att välja på som kan vara onda.
Åh Tjattehonung, älskade granne! Du klarade dej undan Herodes attack! :D
Dej, Mirinda, litar jag inte ett dugg på! Du spelar bra, men jag har sett igenom dej och jag vet att du är riktigt, riktigt OND!! Ni andra får tro vad ni vill, men jag vet att du är ond. Jag vet iallafall vem jag ska rösta på i dagens lynching!!
#242 Du verkar väldigt säker, Strindberg07. Jag får tänka, och försöka bilda mig en egen uppfattning om saken.
Jag trodde på dig Strindberg. Men det gjorde inte Sissi Lizzi Vem. För då hade hon skyddat dig.
Du är så tvärsäker. Om du nu vet mer än vi andra vet, varför var du så tyst så länge? Vi hade ingen som helst hjälp av dig och har lynchat ihjäl flera oskyldiga. Du vill visst att jag ska bli näst i raden?
Svarttusch hade en teori om dig. Kanske har hon rätt.
Vore jag ond och försökte mig på en sån fint som Svarttusch funderade kring, så skulle jag så klart inte kalla alla mina kumpaner goda. Jag skulle ta med minst en som verkligen var god också. Annars skulle ju samtliga onda vara genomskådade så fort finten blir avslöjad.
Jag önskar att jag kunde syna dina kort, Strindberg.
#244 Jag tror att Sissi Lizzi Vem inte skyddade mej för att det skulle vara för uppenbart.
Jag var tyst så länge för att det var EN som hade blivit siad, kände att det knappast inte var till någon hjälp. Det var ändå ingen som misstänkte de som vart siade, så jag kände att jag kunde berätta mer när jag träffade på någon som var "ond". Och det är du! Det är därför jag kommer att rösta på dej i lynchningen, för du är OND!!
Jag hoppas att jag kan övertyga alla goda Vemlare att det är du som är den ondaste av alla oss! Alla ni andra får tro vad ni vill, men jag hoppas att ni röstar rätt! Lynchar ni mej så kommer ni att veta att jag hade rätt och då lever du nog farligt till Mirinda!
Hur kan det bara ha varit en som blivit siad när det gått fyra nätter vid det här laget? Det måste vara fler. Det låter jättekonstigt det du säger.
Först är du tyst jättelänge om vad du borde ha vetat om du är den du mer eller mindre öppet utger dig för att vara. Sen pratar du om några som du säger är goda och en stämde bevisligen. Men det berodde ju bara på att Herodes och krigarna gav sig på just Tjattehonung. Varför gjorde de det? De borde ha kastat sig över dig. Eller är det här någon sorts plan för att du ska skaffa dig trovärdighet?
Plötsligt flyger du mig i strupen. Vad har jag gjort dig? Har inte sagt ett ont ord om dig, tvärtom. Här satt jag och tvivlade på Svarttusch teori och tog dig i försvar. Jag tvivlar inte längre. Jag tror faktiskt på Svarttusch nu.
Det låter väldigt osäkert och utmanande på samma gång när du säger "Lynchar ni mej …". Varför skulle vi lyncha dig? Är du rädd för det? Och hur kommer det sig?
Jag har tänkt nu och bestämt. mig för att lita på dig, Strindberg. Med tanke på allt som jag du skrivit, så borde du vara tomten.
Mirinda, två stycken av de som vart siade, dog. Och annan blev siad. Och den fjärde som blev siad är du! Jag gav ut min information öppet efter ett tag för att några (bland annat du, Mirinda) frågade vart tomten höll hus. Jag försökte så gott jag kunde med att få ut min information, men det verkade som att ingen förstod att jag var tomten, så då gav jag ut informationen och hoppades att de flesta skulle tro mej.
Varför Herodes och krigarna gav sej på Tjattehoung kan du kanske fråga dej själv, för du är kanske den enda som vet det! Jag trodde också att de skulle flyga på mej.
Jag "gav mej på" dej för att du blev siad, och jag vet vem du är! Jag är inte rädd för att bli lynchad, men jag vill få fram min information innan jag dör (om jag gör det).
Nu lever jag nog riktigt farligt till efter att ha utgett mej för att vara tomten. Men det står jag ut med, jag gör allt jag kan för att rädda Vemville från onda själar!
Jag vet inte vad jag ska tro på, att du, Strindberg bara försöker förvilla oss eller att du talar sanning och är tomten… vad jag tror så kommer jag inte att rösta på någon av er…. men jag måste tänka!
Ja nu blir till och med jag förvirrad. Kan det vara så att Strindberg07 är god och herodes skonade henne för att få oss att tro att hon är ond? Det är ju ganska många detaljer som hon ger ut…
Eller är det så att hon är ond ändå och nu går hårt åt mot Mirinda för att hon är något på spåren? Nej jag är riktigt förvirrad nu!
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#250 Strindberg använder sig kanske av taktiken "Anfall är bästa försvar". Jag tror att det är din teori som satt fart på henne, Svarttusch. Jag trodde ju inte riktigt på din teori först. Men efter Strindbergs starka reaktion och attack mot mig så gör jag faktiskt det. Det skulle vara en av de smartaste saker jag sett i denna lek om det visar sig att du har rätt.
Det verkar ju väldigt fräckt att utge sig för att vara något man inte är. Kanske den rätta Tomten inte vågar protestera? Har hon inte fått mig siad så vågar hon väl inte säga om jag är god eller ond.
Vi får inte glömma att vi har en inaktiv deltagare; Elin-Li. Vilken roll har hon? Tänk om det är hon som är Tomtenissen eller Tomten? Då kan ju vem som helst utge sig för att vara Tomten och inte bli emotsagd. Och är hon nissen så har jag då definitivt inte blivit siad nyligen. För då har ingen blivit siad de senaste nätterna.
Jag kan ju säga likadant som Strindberg; att om jag blir lynchad och alla ser att jag är god, så lever ju Strindberg farligt. För då har hon bränt all sin trovärdighet.
Snälla bybor, detta låter kanske konstigt. Men ni kan lita på mig, det vet ni. Jag menar hur smart är det av en ulv att utge sig för att vara siaren, om det sedan visar sig att den hade fel? Om bi lynchar Mirinfa nu och hon är god, då kan vi misstänka Strindberg 07. Men varför skulle Strinberg vara så säker om hon inte var helt säker, alltså tomten? Det är anledningen till att jag litar på Strindberg. Tänk till GODA bybor!
Jag måste säga att jag tycker det du säger Mirinda börjar låta lite ologiskt. Tror faktiskt att Strindberg kan vara god, med då lever du farligt. Krigarna kommer förmodligen att ge sig på dig om inte du blir lynchad. Men visar det sig att du är tomten, ligger Mirinda risigt till… Har även fortfarande onda aningar om bello_O. Men resten är jag mer eller mindre osäker på, förutom tjattehonung förstås. Nej jag tror jag vet redan nu vem jag ska rösta på!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#253 Vad är det som är ologiskt i det jag säger?
Varför skulle Herodes skona Tomten om det stämde att Strindberg var den? Hon går ju mer eller mindre öppet ut och påstår det. Det är något väldigt konstigt med det här. Det var Tjattehonung som blev attackerad. På vad sätt skulle Tjattehonung vara ett större hot mot de onda om Strindberg vore Tomten?
Det här blir svårare och svårare att förstå.
#245 för att förvilla oss. Antingen är strindberg vad h*n utger sig att vara, eller så är h*n ond. Självklart vill ju de onda få oss att gå på våra egna, och väntar därmed en natt eller två på att attackera strindberg. Skulle jag tro, då det vore ett ganska smart drag från de onda.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#254 Det vore ganska självklart för ängeln att skydda Strindberg 07 eftersom hon utgav sig för att vara siaren. Men ulvarna tänkte väl också så, så de valde en annan istället. Vilket de inte lyckades med, vår ängel är verkligen klartänkt!
Jag har bestämt mej sen Tjattehonung blev attackerad, och jag röstar på Mirinda!
Min anledning till det hittar ni i mina senaste kommentarer!
Såg nu att Dead-line var imorgon… Men min röst kommer att stå kvar!!
Lika tvärsäker fortfarande, Strindberg.😛
Jag tänker ta mig en rejäl funderare. Allt är inte vad det ser ut att vara.
Jag håller med Mirinda, allt är inte vad det ser ut att vara. Men vem ska man lita på? Är Strindberg07 god och har rätt om Mirinda?
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag tror faktiskt på Strindberg, men det blir kul att se vem alla röstar på. Eller, intressant är väl ett mer lämpligt ord. Speciellt vissa av oss.
Sedan har jag en magkänsla (och en bunt argument, som ni hittar i mina tidigare inlägg), och måste tyvärr säga att jag inte helt litar på Mirinda. Men det betyder inte att jag kommer att rösta på dig.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har funderat, funderat och åter funderat. Men jag tror faktiskt att Strinberg är god, så jag tror att jag också ska rösta på Mirinda, men jag ska fundera ännu lite till, återkommer.
Jag lutar också åt att jag tror på Strindberg, och som jag skrev tidigare (#241) så kan Herodes och krigarna valt att skona Strindberg nu senast för att annars skulle de ju ha bevisat att Strindberg faktiskt talar sanning och då finns det inte många att välja på som kan vara onda.
Mirinda och Svarttusch verkar mest intresserade av att bortförklara detta så någon av dem kommer jag troligen att rösta på.
#263 Om jag och Svarttusch har någon sorts samarbete som du verkar antyda, varför sade jag i så fall emot henne från början? Jag tvivlade starkt på hennes idé. Men Strindbergs beteende fick mig att ändra mig. Nu tror jag på Svarttusch teori. Det skulle vara både smart och fräckt och något vi aldrig sett förut. Varför inte?
#262 Bello, du verkar hålla med den som är mest högljudd. Eller funderar du på att, bra senkommet, hämnas på den där rösten jag lade på dig då i början?
#264 Jag antyder inte att ni samarbetar, bara att det är ni två som (desperat?) letar efter bortförklaringar till Strindbergs uttalande. Det kan mycket väl hända att en av er är ond och den andra inte, eller att ni båda är goda och har rätt i era teorier. Men jag vet också hur smarta ni båda är och jag blir inte förvånad om ni samarbetar trots att ni utåt sett visat upp en oenig fasad. Desto smartare av er i så fall ju. :)
Oavsett vilket så lutar jag mest åt att Strindberg talar sanning.
#164 Var det kanske varit planerat?
Jag samarbetar inte på något sätt med Mirinda, tvärt om är det henne jag misstänker mest för tillfället
Men antingen är strindberg en god vemlare som blev desperat eller så är hon ond med en extremt välarbetad plan.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag har i alla fall bestämt mig, jag röstar på Mirinda.
Jag röstar på ******Mirinda****** Mina anledningar hittar ni i #247, #252 och#256.
Jag röstar också på Mirinda, inte för att alla andra gör det utan för att min magkänsla säger att Strindberg07 kan ha rätt om henne.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Även jag röstar på Mirinda, anledningen hittar ni i mina föregående inlägg. Har inte riktigt tid att utförligt föklara nu så..
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag hade Svarttusch högst på min "misstänktlista", men nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Om jag ska tro på Strindberg så är ju Mirinda helt säkert ond. Jag avvaktar med min röst ett litet tag till tror jag.
Ojojoj, höll på att glömma att det var röstning idag…
Men här är jag i alla fall, redo att fatta ett ytterst viktigt beslut…
Jag har läs igenom tråden många gånger, velat fram och tillbaka och kommit fram till ett beslut. Det verkar som en viss Mirinda, som även fått väldigt många röster denna omgång, pladdrar på om mycket utan att faktiskt säga något :/ Det är något som inte stämmer i det hon skriver, det slår en knut i magen på mig… Detta får mig därför att tro att Strindberg mycket väl kan vara Tomten, även om hon går ut hårt så är hon väldigt tydlig…Det känns väldigt långsint att inte tro på vad hon säger, om det fanns en annan Tomte borde den väl ha gjort motstånd? Eller skulle inte Nissen protesterat om dom som Strindberg påstod hade blivit siade inte hade det? För inte kan väl någon lista ut vilka som har blivit siade utan att själv vara Tomten eller Nissen?
Jag tycker i alla fall att det är väldigt tydligt vem som är den skyldiga i det här dramat och, kära gode Gud, låt det vara rätt! jag lägger min röst denna natt på Mirinda!
Nu tickar klockan ner. Jag som inte ens har hunnit vara med i alla diskussioner ni har haft… Får läsa igenom och fundera hur jag ska göra någon minut och sedan återkomma igen.
SMF 470 Saphira's
- Teddy
Jag måste ta ett beslut nu och jag väljer att tro på Strindberg, så jag lägger min röst på Mirinda. Måtte det vara rätt nu!
Det ser ut som om jag kan ta vem som helst i högen. Det står mellan Bello_O och MML.
Ole, dole, doff…
Min röst går till **MelvinMimmiLufsen
**
Nu har jag läst igenom allt som skrivits de senaste dagarna och även om saker och ting inte alltid är vad man tror så känns Strindbergs utspel verkligen som ett äkta rop på hjälp. Jag tror inte att hon försöker lura oss, utan bara hjälpa till. Jag lägger därför min röst på Mirinda.
SMF 470 Saphira's
- Teddy
Väntar nervöst på uppdatering 🤪

Ledsen för förseningen, har legat magsjuk… Senvemlaren bestämde sig för att utnyttja sin makt och benådade Mirinda denna dag. Det är natt! Deadline söndagen den 19 januari klockan 21:00
**SMF 237 Sweet Dream's
Va!? Det får inte vara sant?! Om Mirinda är ond måste senvemlaren också vara om och om det är så är vi dömda… Nu måste Sissi Izzi Vem verkligen göra rätt val! Vi goda måste klara oss igenom natten!!
Undrar just om det kan vara Mirinda själv som är senvemlare…
Tack snälla senvemlaren! Du tycks vara den enda som tror på mig.
Vet inte, men antingen så är mirinda själv senvemlaren, att hon är ond och en av hennes kumpaner är senvemlaren eller så vet senvemlaren om att mirinda är god, så h*n valde att skydda henne? Man vet jö inte vilket av dom… för om hon är god så röstade kanske senvemlaren på henne för att hon visste att Mirinda skulle klara sig ändå?
Senvemlaren är antagligen ond då, tyvärr. En gång till kan h*n hindra oss från att lyncha en ulv. Måtte Sissi Lizzi Vem välja rätt! Då slipper vi sörja fler imorgon.
Bello_O, om senvemlaren är god och trodde att Mirinda också är god, varför skulle hon då rösta på Mirinda? De goda behöver ju inte hänga på och rösta "för syns skull" så som de onda kan göra ibland. Så antingen är Mirinda själv senvemlaren och då kan hon vara god eller ond, eller så är hon ond och en av hennes kumpaner är senvemlaren.
Ja jag kan vara lite vimsig ibland… men du har nog rätt!
Hmm.. Det här var väl inte så bra. Antagligen var någon ond senvemlare, eller Mirinda själv…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vilken vändning! Vad ska man egentligen tro nu? Är senvemlaren ond eller god? Är senvemlaren Mirinda eller någon annan? Senvemlaren kan ju vara någon annan som också röstade på Mirinda, för att inte sticka ut, då hen visste att hen kunde benåda henne. Nej, detta får man nog fundera på ett tag känner jag.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Vad hände nu? Gick ut i byn idag, och det är helt tyst? Var är alla?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag själv är orolig inför natten! Herodes och krigarna lär ju inte sluta nu när de har ett väldigt övertag.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Håller med, är också väldigt nervig en sån här kväll… Måtte bara Sissi Lizzi Vem skydda rätt person nu också. Var ju nyss ute och högg lite ved till brasan där hemma, och än så länge verkade allt lugnt. Dock en tryckande tystnad ute…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det är väl ingen som vågar sig ut idag, jag har i alla fall låst in mig ordentligt och det är säkert fler som är rädda för Herodes och hans krigare. Jag ser inte fram emot natten, hoppas verkligen att Sissi Lizzi Vem kan skydda oss!
Jag vågar mig verkligen inte ut. Någon har drypt gift i öronen på mina grannar så de vill mig ont. Den enda jag kan lita på är senvemlaren. Men jag vet ju inte vem det är.
Måtte natten ta slut snart!
Jag håller på att ombona mitt hem inför natten, man vill ju inte bli dödad hux flux…
Usch det här är hemskt! Om bara natten kunde ta slut!
Jag kan bara hålla med alla ovanstående. Huga!
SMF 470 Saphira's
- Teddy

Jag låser denna tråden nu, då den är så lång och snart stängs automatiskt.
Leken fortsätter här!
**SMF 237 Sweet Dream's