Marsvin och kanin ihop?
En sak jag har funderat över är, Kan man ha Marsvin tillsammans med kanin? För ena mitt marsvin är ganska så jobbig mot dom andra två. Han springer jämt och jagar dom andra… Jag byggde ut buren då när dom började jaga varandra. Dock har inte problemet försvunnit… :/ Jag har försökt sälja den som driver igång hela bråket mellan dessa tre. Men har inte hittat ett nytt hem. Jag har inte heller möjlighet till att köpa en hona till den "bråkiga" för då måste jag först kastrera den, och det känner jag mig inte heller så pigg på. Efter som att veterinärerna här är inte så vana vid att kastrera marsvin och då vet jag inte om jag vågar låta dom göra det.
Så, därför tänkte jag om det skulle vara en möjlighet att lägga denna "bråkiga" tillsammans med en kanin? eller finns det någon annan lösning som skulle kunna vara aktuell för mig?
Vad ska jag göra??
Nej.
Marsvin ska bo minst två st, alltså då med annat marsvin.
Kaninen kan råka skada marsvinet, även tvärtom.
Talar inte samma språk
Kaninen bär på en bakterie som kan göra marsvin sjuka.
Äter inte helt samma kost.
Så inga fördelar att ha dem ihop.
Är det tre hanar du har? Hanar brukar vara svåra att ha mer än 2 st, så jag hade särat och haft dem två och två istället. Skaffat honom en hanungekompis, bättre för honom. Eller då kastrera om du finner en bra veterinär och sedan skaffa en honkompis 4-6 veckor efter kastreringen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har tre hanar. Men tänk om det blir samma sak om jag köper en till hanunge? :S
#2 Personligen tror jag inte det, som jag skrev ovan brukar hanar vara svåra att ha mer än två. Två hanar tillsammans är sällan problem.
Samt att burytan, antal hus mm är också viktigt. Har själv 3 hanpar. Ena hanen gick inte ihop med en hane han bodde med innan, hittade nytt hem till honom och köpte en ny kompis till honom, fungerar än 🙂
Okej! då kanske det är värt att göra de då! :) Hur stor bur behöver egentligen två hanar? Har aldrig riktigt haft koll på det. :)
#4 Lagligt är ju inte så stort men jag har ett minimum på 120x50 (120x60), alltså minst 0,6 kvm helst till två hanar.
Okej, tack! :)
Om du har plats kan du prova att ge dina killar ett riktigt stort utrymme. Kan hända att de då kan fortsätta att gå tillsammans alla tre. Annars är nog det bästa att ha dem två och två.
Jag har två honor som inte fungerade samman i en 120 x 60 cm bur, den ena hackade ständigt på den andra. Men när jag lät dem gå i en golvhage på 170 x 170 cm fungerade de riktigt bra tillsammans, så nu bor de permanent i hagen. :)
Tror inte det spelar någon roll hur stort utrymme dom har tyvärr… För jag har ju dom på golvet ganska ofta så att dom får springa fritt i rummet. Men problemet finns fortfarande där :/ Då blir det nästan värre. Han springer då och jagar och jagar tills alla är helt trötta och då somnar dom… Sen när dom vankat igen går han runt och kurrar samt hackar tänder och allt börjar om på nytt *suck* -.-
#8 Ah, ok. Nej då tror jag också att det kan bli bättre om han får bo tillsammans med en yngre hane. Hoppas det löser sig!