Uppfödare på de white
Nu söker jag efter någon uppfödare som avlar self de white, alltså släthåriga. Ev self chocolate. Någon som har tips eller hemsida till någon? :) Jag har alltså inte bestämt om jag ska ha en self då jag ska föda upp rex. Men jag ska kolla runt lite och sedan tänka efter. :)
Båda selfvarianterna du söker har mycket begränsat med uppfödare. Registrerade finns att se på SMF's hemsida, oreggade vet jag tyvärr inga.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Okej tack Emma :) jag har kollat SMF:s hemsida redan men jag tar en titt igen :)
Hör med Narnias om du söker chocolate, hon brukar ha tillsalu. Har en kastrat från henne som är chocolate tan. :)
Self De White är så vackra men många finns det inte..

Jag hade/har self de white (ingen uppfödning), de var inte lätta att få tag på… Två kom från Abicos men den uppfödningen är inte aktiv nu, och en från Junimas i Danmark. Var länge sen jag ställde ut, men då kom de flesta de white från Define. Har för mig det finns nån mer uppfödning (fanns då iaf) men kommer tyvärr inte ihåg vad den heter.
#3 Skulle gärna göra det men hon bodde för långt ifrån! :(
Ja visst är dem vackra, så synd att det finns så få av dem! :(
#4 Åh ja då verkar det vara svårt att få tag på, men jag ska fortsätta leta! :)
Hur angelägen är du om att det är en renavlad DEW? Ibland föds det vita ungar i magpiekullar. De är ofta lite mer långnosade, och ibland lite sotade. De är naturligtvis jättefina, men om du funderat på avel passar de bäst till magpieavel.
Jag har ingen till salu just nu, men har en magpieavlad DEW-kille som planeras bli pappa till fram mot sommaren. Kanske kan det komma vita ungar i den kullen.
#5 Jag bor själv i Uppland och transporten löste sig enkelt via utställning och bekanta till uppfödaren. Transport brukar inte vara några problem i marsvinsvärlden har jag märkt, har inte många marsvin som kommer från min närhet. :) Finns en toppenbra facebookgrupp där man kan söka transporthjälp också.
Sen kanske du bor långt upp i norr vad vet jag, då kanske det kan bli lite knepigare ;)
Hursomhelst, lycka till!
#6 Jag är tänkt avla men jag är inte så jättenoga med typen. Det viktigaste för mig är temperamentet! :)
#7 Ja jo det har jag också märkt! :) Det är bra! :)
Jag bor i mitten typ, 1 och en halv timme från stockholm. Tack så mycket! 😃
Jag har två dew honor från magpieavel till salu. De är kullsystrar, den ena faktiskt ok typ då pappan är self (lilac). Men de är som sagt sotade (svartbaserade) och inte lika bra i typ som renavlade. De är födda 131009.
#9 och #6 Tror ni transport skulle gå och lösas i sånna fall? Ska jag pm:a er? :)
#10 Beror ju på vart du bor. :) Är det 1,5h norrut från Sthlm så går det att lösa utan problem.
Jag kan ev. hjälpa dig med att ta henne till Eskilstuna. Ska om en tid ev. hämta ett marsvin i Österåker.
#12 Åh du är så himla snäll Eva! Om det skulle gå skulle jag va så himla tacksam! :) jag skickar mejl till dig! :)
#15 Riktigt fin hona! 😊
Jag har dock redan hittat en hona men tack ändå! 🙂