nybörjare med lånat marsvin
Vi har i familjen nyss blivit med marsvin. En tvåårig kille som vi har på lån. Han tillhör egentligen min väns mamma, som har blivit dålig och hamnat på sjukhuset och det tar troligen lång tid innan hon kommer hem igen. Under tiden måste hennes djur tas om hand, och vi erbjöd oss ta hand om marsvinet. Det är min tioåriga tös "Stortroll" här på iFokus som främst tar hand om Buffe som vi kallar honom. Hon har drömt om marsvin länge, men vi (=jag o maken) tycker inte hon är stor nog att ta ansvar för ett eget djur. Men, nu hjälper vi gärna vår väns mamma, och Stortroll får testa hur det är. Buffe flyttade in i torsdagskväll, på tisdag är biblo öppet igen och Stortroll ska låna böcker.
Jag vill igen påpeka att Buffe inte är vår och vi därför inte kan göra så stora ändringar i hans liv!
Buffe är ensam, vilket jag förstått är inte alls bra. Men, vi kan inte skaffa ett annat marsvin nu för att ändra detta. Som sagt, inte vårt djur. Han bor i en bur som är 100x50cm med ett trähus och en hydda av (antar jag) ihoplimmade pinnar. Ser ut som standard marsvinsinredning från zoobutiken. Han har en höhäck och en vattenflaska samt en skål där han får kraftfoder. I vattnet får han c-vitamin som luktar starkt av jordgubb. Som strö i buren har han nån sorts spånpellets som köps på Granngården. Han får även hö som köpts i plastsäckar. Jag vet inte om det är köpt på Granngården eller i zoobutik. Hans ordinarie matte hade köpt hem massor påsar med hö, då närminnet var dåligt till följd av sjukdomen. Hon köpte helt enkelt för att vara säker på att hon hade hemma. Buffe har även fått nån sorts frökorvar ibland. Ser ut som sånna där man gav till nymfparakiter, kanske något grövre. Han har ofta fått morot och gurka utöver hö och kraftfoder. (I skrivande stund har jag inte namnet på kraftfodret, har datorn på våningen ovan.)
Vår kompis sa att grönsaker, som morot och gurka, kan göra marsvin feta, då det genast omvandlas till socker i dem. Stämmer det?
Jag lägger in en bild, kan nån säga vad det är för ras/färg på Buffe? Han har rejält lång päls på bakkroppen, vännen sa att de brukar klippa den när han blir för långhårig. Han kammas nästan varje dag och Stortroll använder kattkardan som verkar funka bra.
Vi vet inte var han kommer från, men oddsen för att han är från en zoobutik är inte små. En av vår väns systrar har jobbat i zoobutik tidigare. Men det är inte säkert, vännens familj brukar vara väldigt måna om sina djur och se till att skaffa kunskaper. Så den biten vågar jag inte uttala mig om. Ska ta reda på det, om vår vän vet.
Kan ni som är kunniga avgöra om Buffe är i normalt hull av den här bilden? Vi kan givetvis fota mer! Det är svårt att säga hur han ser ut med tanke på all lång päls.
Utifrån ovanstående, är det nåt speciellt som är bra eller dåligt? Bortsett från att han är ensam, men det kan vi som sagt inte ändra på. Om han, mot rimlig förmodan, skulle bli kvar här kan vi försöka ändra det då.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
C-vitamin i vattnet är ofta ganska onödigt, c-vitaminer hinner lösas upp och försvinna innan marsvinet hunnit dricka tillräckligt mycket vatten för att c-vitaminet ska göra nån nytta. C-vitaminrika grönsaker däremot är bra att ge och det bör man ge dagligen. Många använder vitkål som bas som marsvinen får varje dag och sen kan man även ge dom broccoli, paprika och andra kålsorter. Även örter som persilja och sånt brukar vara populärt. :) istället för höhäck så brukar marsvin uppskatta mycket att man ger höet direkt på burbotten, dels för att deras mun sitter så lågt och det gör att det blir lite jobbig för deras nacke och rygg att äta ur höhäck och dels är hö urkul att springa igenom och gömma sig i. :) Ett bra tips är att läsa igenom lite olika Artiklar här på mif, där finns mycket bra information. Böcker är oftast "gammalt" tänk i och det är inte alltid det som står där stämmer längre. Här finns många kunniga uppfödare och marsvinsägare som sitter på mycket kunskap och fakta. :)
Den enda riktigt bra bok om marsvin jag har läst är Mia Winges Mitt husdjur marsvinet.
Den förklarar på ett enkelt och roligt sätt hur man sköter ett marsvin på bästa sätt. Min då tioårige son och jag läste den tillsammans när vi planerade vårt marsvinsköp. Den boken rekommenderas varmt för en nybörjare.
I övrigt tycker jag att ni fått bra svar här ovan.
Lycka till med lille Buffe!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Tack för svaren! Vi har börjat läsa igenom Artiklar här, både jag o Stortroll.
Vad tror ni, är det bättre att skippa vitaminerna i vattnet och bara ge tex vitkål? Eller ska Buffe få både-ock så länge han är på lån här? Kraftfoder, ska han ha det? (Stortroll, vad heter maten han får?)
Tack för tipset om boken, den ska Stortroll få kolla efter på biblo imorrn! Ska finnas i kommunen men kan inte se om den finns i vår filial, deras sida funkar inte.
Ebmfh
Trollcaféet
#3 Ni kan skippa vitaminerna i vattnet och bara ge C-vitaminrika grönsaker. :) Det enda vitaminerna i vattnet egentligen tillför är smak eftersom vitaminerna försvinner så fort.
Om han behöver kraftfoder eller inte beror lite på. Hur är han i hullet? Känner ni revben och ryggrad tydligt eller inte alls? Vad har ni för hö?
Det är lite svårt att se hur han ser ut i hullet på bilden för pälsen. :)
Dom flesta marsvin klarar sig bra på ett bra hö och grönsaker men har man har man ett hö som inte är så näringsrikt så kan man behöva komplettera med krafftfoder för att marsvinen inte ska bli för smala. :)
Om han är lite smal så kan ni ge honom gröt. Vanlig havregrynsgröt som ni kokar som vanligt fast utan salt och sen låter det svalna och ger till honom. Det brukar vara populärt. Vill man så kan man riva ner lite morot eller nått annat gott också. Det kan man ge några gånger i veckan. :)
Han ser ut att vara i fin form på bilden. Tycker att han ser ut som en texel i färgen black/golden eller möjligen en blandras med texelutseende.
Vuxna hanar väger ofta strax över kilot, så ni kan testa väga honom. Kan också rekommendera sedan väga regelbundet då det är ett enkelt sätt att hålla koll på att han mår bra.
Om ni har honom tillfälligt kan ni nog behålla ungefär samma rutiner som tidigare. Är han van vid att vattnet är smaksatt så kanske det är okej att låta för förbli så. C-vitamin i vattnet är ingen fara så länge djuren inte låter bli att dricka pga att det är smakar konstigt.
Är han inte överviktig så är det ingen fara med att ge lite kraftfoder. Det innehåller (eller ska innehålla) ungefär samma näringsämnen som hö, men mer koncentrerat. De flesta vuxna djur har dock ganska lågt behov av kraftfoder.
Grönsaker innehåller ganska annorlunda proportioner av näringsämnen än hö/gräs (deras basföda) och ska inte heller ges för mycket. Mina djur får främst vitkål vilket då är deras huvudsakliga C-vitaminkälla.
Ett vanligt fel man kan göra är att ge för mkt grönsaker. Grönsakerna är superviktiga, men det behöver inte vara så mycket. Läs t.ex. på Roslagstulls smådjurskliniks hemsida och det Mia Winge skriver i sin bok. 80% av ett marsvins kost ska vara hö! Önskar er lycka till, precis som alla andra här!

Vad glad jag blir att läsa att en tillfällig omhändertagare kommer in här på MiF för att läsa på om marsvin! Det händer inte alltför ofta. Välkommen hit! :-)
Eftersom Buffe inte verkar vara van vid att få grönsaker så bör det introduceras långsamt och i små mängder om det är så att du vill börja ge det till honom (vilket jag absolut tycker att du kan göra). En liten bit paprika, eller en liten kvist persilja kan vara bra att börja med för att sedan successivt öka mängden. Risken om han får för mycket grönfoder direkt är att han blir dålig i magen.
Eftersom Buffe inte är er och det inte är säkert (eller så troligt om jag förstod dig rätt) att ni kommer att få behålla honom så tycker jag inte att ni ska ta bort C-vitaminet ur vattnet så att han vänjer sig vid vitaminfritt vatten. Kan eventuellt bli svårt att få honom att acceptera det igen om han vänjer sig att vara utan.
Eftersom han ju troligtvis inte ska vara kvar hos er i längden så hade jag inte heller tagit bort höhäcken, även om det inte är det bästa för marsvin. Däremot så tycker jag att du kan lägga in hö direkt på burgolvet (ett par gånger om dagen) också. Då kan han leka och gosa i höet samtidigt som han kan välja ut de godaste stråna - precis som marsvin vill göra med sitt hö.
Titta gärna genom de Artiklar som finns här på sajten och skriv ut några av dem (exempelvis Artiklar om grönsaker samt att marsvin ska bo minst två och två) och skicka med Buffe hem till hans ägare, om det känns okej att göra, när han ska flytta hem - eller "bara" tipsa om Marsvin.iFokus som ni hittade till. Det kan ju göras av "misstag" när hans saker plockas ihop, om de ifrågasätter så kan du säga att ni läste på så mycket ni kunde när han bodde hos er och skrev ut det ni tyckte var intressant om ifall ni skulle behöva kolla upp något/ ska skaffa egna grisar längre fram.
Lycka till med Buffe - om några fler frågor eller funderingar dyker upp så är det bara att skriva här så finns det säkert någon som kan svara :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
jagga-ewe (mamma) skrev att han hade ett trähus och en hydda av limmade pinnar det är fel. Han har en hydda av pinnar med två tjocka ståltrådar i så att de sitter ihop. Kraftfodret heter Cavia Nature tror jag. Han dricker lite mindre än 150 ml om dagen, är detta normalt eller för lite?
Titta gärna in här ---> Min blogg
Buffe är van vid att få grönsaker, det låg flera halvätna morötter i buren när vi hämtade honom. Min kompis suckade då och konstaterade att hennes mamma inte hade haft full koll på matandet sista veckan. Det var min kompis som hade hört att grönsaker gör marsvin feta, men det kanske gäller mest morötter och gurka? Han fick ett blad vitkål idag, det var väldigt mumsigt.
Höet är inte märkt på nåt vis, men det är transparenta plastsäckar. Skulle tro det är köpt som "gnagare-hö" på Lantmännen, jag menar Granngården.
Vi ska testa att väga honom ikväll, när Stortrollet kommer hem från musikskolan igen. Han är lite blyg för mig, det ju mest Stortroll som pysslar med honom.
Tack för alla bra svar, det känns som MiF är en av de bra iFokus-delarna. Jag har hängt på iFokus några år nu, så det kändes naturligt att börja kolla här på MiF när Buffe flyttade in. =) Dock känns det som hela familjen är så pass förtjusta att det nog kommer bli grisar här även om Buffe flyttar hem igen. Men det tar vi då, nu är det Buffisen som gäller.
Ebmfh
Trollcaféet
#9 Morötter kan göra dem feta om de äter för mycket. Gurka är näsan bara vatten, kan de inte bli tjocka av. De c-vitaminrika grönsakerna som vitkål, paprika mm blir de inte heller feta av. Och behövs ingen stor mängd/dag för dem heller. Hoppas det går bra med honom.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi har suttit o pratat med Buffe en bra stund här ikväll. Så pass att Stortroll kommer vara mycket trött imorrn när jag väcker henne. ;)
Det är inte svårt att känna ryggraden på Buffe, och revbenen känns fast inte lätt. Han väger 1143g. Han gillar inte att bli borstad/kammad på rumpan, verkar som han är lite hår-öm där. I övrigt är han en mycket nyfiken liten charm-gris.
Hur mycket vitkål är lagom per dag? Han fick ett blad från ett vitkålshuvud idag, vet inte vad det vägde, men det gick åt snabbt. Vitkål verkar vara mycket mumsigt.
Morötterna kan vi ju ge till hästen då, så får Buffe vitkål. Känns som vi ändå kommer få hitta på vitkålsrätter framöver, tvivlar på att han hinner sätta i sig ett helt kålhuvve innan det blir dåligt.
Kan marsvin verkligen äta banan? Jag såg en bild på ett marsvin som käkar banan, men är det verkligen bra?
Ebmfh
Trollcaféet
#11 Ett vitkålshuvud brukar hålla sig ganska länge. Broccoli, paprika är med bra att ge :)
Ja de kan äta lite banan som godis då och då bara :)
#11 Det är inte så ovanligt att marsvin är lite kittliga just bak på ryggen/rumpan. Mina brukar hoppa och sprattla som sjutton när jag försöka borsta dem där, eller om man råkar stryka dem mothårs. :P
Hej igen! Det finns för- och nackdelar med alla grönsaker, så det är bra att växla mellan olika sorter. Broccoli, grönkål, vitkål, spetskål, röd paprika (väldigt lite behövs för att täcka ett dagsbehov av c-vitamin), spenatblad (inte för ofta), blomkål, persilja (som med paprikan), salladskål och kålrot funkar bra! :-)
De bästa grönsakerna som jag tycker är bra att ge dagligen är vitkål och broccoli. Nån gång i veckan kan mina få något av morot, kiwi, banan, äpple osv… :)
#15 Synd bara att broccoli är så pass dyrt oftast 😕
#16 Här brukar broccoli kosta 7kr :)
#17 För 250 gram då va? Räcker inte långt till sex marsvin 😉
Här kostar broccoli 10-14 kr för 250-500 gram på Maxi eller Börjes där vi handlar mest. Brukar passa på när de har extrapris dock 😉
Passa på nu att köpa broccoli, kostar bara 5kr för en bukett på ica! :)