Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1776 ggr
Maelis
1

Utebur i sommar

Hej allihop!

Jag är sugen på att köpa en sån här till marsvinen i sommar:

http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/loebegaarde/trae/284136

Förra året hade de en gammal hemmabyggd kaninbur som vi byggde en hage runt. Den gick inte att flytta och efter bara några dagar var gräset brunt och nertuggat. Dessutom valde att sitta uppe i kaninburen mest hela tiden och jag vill ju att de ska gå mycket i gräset. Den här går att flytta på och är stor nog för att rymma att par ordentliga hus (som kommer upp en bit från marken, kanske har ordentliga tak med något slags takpapp och kan fyllas med halm etc - så de kan hålla sig varma och torra) och rör och andra roliga saker. Vad tror ni? Den är gjord av gran står det och den har fått bra recensioner. Någon som har en sån och kan tipsa eller avråda? Erfarenheter av leveranser från zooplus.dk?

Lilje
1

Jag tycker att den verkar bra! Jag har beställt från Zooplus.dk tidigare och det fungerade bra, dock var det ingen bur utan mer småsaker. Men det borde inte vara någon större skillnad :)

Maelis
1

Jag valde ut den i höstas och sen har jag gått och tänkt på det lite då och då. 1,5m x 1,5 m blir 2,25 m2. Det är ju större yta än en 90-säng… På ett sätt skulle jag vilja ha ännu större, men storleken gör kanske att den är lättare att hantera och flytta runt? Och den är ändå den största jag har hittat av den sortens uteburar.

Jag vet att man kan bygga själv och jag har gjort det många gånger. Nu vill jag ha en som lätt går att fälla ihop och som har bra luckor mm och så händig är jag helt enkelt inte. Jag gillar att den har en del med heltäckande tak också, som solskydd och ev regnskydd om vi skulle vara borta just när det råkade komma en regnskur.

mammagrön
0

http://www.granngarden.se/product/honsgard-natdel-220x103x103cm

Den här funderar jag på…

Tar gärna emot tankar om den också…

VildaVittra
4

#3 Den kan man inte ha som dygnet runt-bur, då hålen är så stora att illerliknande rovdjur tar sig in (och de finns till och med inne i Sthlm).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
1

#3 Nja för ståra "hål" samt ingen botten, behöver vara botten om man ska ha ute dygnet runt med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mammagrön
0

illerliknande rovdjur????😃

Mård???? 

Menar du att mården kan ta sig in om inte marsvinen kan ta sig ut????

VildaVittra
4

#6 Finns andra än mården, hermelin och mink tex. Dessutom tillhör inte mård och iller samma släkte, enbart familj.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mammagrön
0

Vi har ingen hermelin o ingen mink.

En död o en levande vessla har jag sett efter att ha bott i skogen här i 20 år men dom är inget hot mot grisarna…

Räv, lodjur o varg har vi däremot…

Vi har mård, men eftersom denna säljs som hönshus av granngården har jag svårt att inse att dom skulle kunna ta ta sig in…

Den säljs även avsedd för marsvin…

Botten inser jag blir problem om dom gräver…Känner inte mina grisars vanor utomhus men det får jag ju hålla koll på

VildaVittra
3

#8 Bara för att den säljs som hönsgård av granngården, så betyder det inte att det är kvalitet. Jag skulle aldrig ha mina hönor i det hus de kallar hönshus, tror knappt att det ens är lagliga mått på den. Det regnar dessutom in i dom.

Jag gick in i artportalen och det finns både iller och mink där du bor. Har du sett en vessla så finns det fler, jag rör mig i hermelinrik mark varje dag, ändå har jag bara sett en på 38 år.

Fridaaaa
0

#8 De är inte säkra, så hade inte haft det nattetid. En räv kan lätt gräva sig in där. Samt att "Hönsnät" som säljs är till exempel inte säkert så att det står "hönshus" säger inte så mycket 😉
Samt som sagt, krävs botten också och de är inte jättestabila heller om något större djur hoppar på det.

Maelis
0

Det är ingen botten på den jag valt ut heller. Men jag vill ta in grisarna på natten ändå. Det är mysigt att ta in dem…

Lilje
2

Jag har en sådan som #3 visar, två stycken ihopbyggda för min flock. Funkar utmärkt, hålen i gallret är lagom storlek (men har man bebisar hemma bör man kanske sätta kycklingnät runtom) och man sätter fast buren lite med stålpinnar också ner i marken, fast de behövs knappt för den står stadigt ändå. Jag är alltid ute med mina grisar när de är ute och betar, det kan ju faktiskt komma någon lös hund och gå loss på buren, bor mitt i ett villaområde med massa hundar och katter. Så speciellt rovdjurssäker är den nog inte, men passar man grisarna funkar den utmärkt :)

busKotten
0

http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/loebegaarde/metal/278420#more

Jag letar också betesbur till mina marsvin då jag nu behöver ha två burar för att kunna separera hanarna från honorna + kastraten.

Buren i TS ser jättefin ut och kan helt klart vara ett alternativ för oss. Jag undrar vad ni tycker om buren i länken… Måtten är lite större (den största av dem) men det är ju en gallerbur såklart. Tänkte att man nog kan fälla ihop den lättare efter säsong…

Mina marsvin går inte ute på natt eller när vi inte är hemma (möjligtvis lämnas de ensamma under ngt ärende max 1h)… Fast då vi har katter i grannhus och en hel del vilda djur i området (nattetid) så behöver den ändå vara så pass säker att man inte behöver sitta med hela tiden…

Maelis
0

Åh, det finns så mycket att välja mellan! Alla tre uteburar som det länkats till här verkar ju jättebra. Jag tror fortf att jag gillar mitt eget förslag bäst, men med det sagt förstår jag så klart om ni andra oxå håller fast vid era favoriter :-)! Jag gillar helt enkelt utseendet på min och att man kan öppna taket så bra (det kan man nog på de andra oxå?) och så solskyddet förstås. Men min erfarenhet är helt klart begränsad och jag skulle bli jätteglad för fler tips, råd och jämförelser.

Misarn
2

Vi köpte en liknande ifrån gnagarboden och tyckte verkligen om buren, men den var lite tung att flytta :-)

jagga-ewe
0

Skulle den där buren/hagen från Granngården va okej att ha som tillfällig dag-bur åt marsvin då? Om de inte är ute nattetid utan mest med passning dagtid? Som ett alternativ till bara kompostnät? Jag gillar att det är tak, skyddar lite mot rovfåglar som ofta är svårast att ha koll efter. (Min kusin råkade ut för att en duvhök plockade hennes dvärgtupp när hon stod två meter från tuppen! Gick blixtsnabbt. Hur skyddar man sig mot sånt?)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Fridaaaa
0

#16 Bara kompostgaller är inte att rekommendera. Då får man ha något annat nät på utsidan, de kan fastna eller till och med ta sig ut (hänt mig). 
Ja tak är bra, skyddar ju mot katter osv med.

jagga-ewe
0

#17 - Ja, kompostgaller är bra till kompost, men inte mycket annat. =) Dessutom rätt dyrt om man ska ha mycket nog att få till en hage. Därför undrar jag om den där från Granngården (#3 ovan) kan vara ett lämpligt alternativ?

Vad är lämpligt nät att ha runt en tillfällig utebur/hage? Hönsnät? Hur höga kanter behöver man för att det ska vara okej? Funderar på om vi ska bygga nåt eget… Kanske kan använda stativet till rampoolen o "bara" spänna nät runt. Det luriga blir att fixa tak då.

Ebmfh
Trollcaféet

Fridaaaa
1

#18 Nja 198 kr ungefär för 8 galler (två uppsättningar) så räcker ju gott och väl till 2-4 marsvin att beta i på sommaren 🙂
Nätet behöver man ju inte ha så mycket av heller 🙂
Hönsnät är inte rovdjurssäkert dock, föredrar svetsat fyrkantsnät, finns på Jula och Biltema bland annat.

Maelis
0

#16 Ja, det skulle jag säga i allafall! Och om man börjar handla (bra) nät och reglar eller annat man behöver tycker jag att man väldigt snart är uppe i summor som närmar sig priset för en färdig bur. Jag kanske blir motsagd här..? Men jag räknade på det förra sommaren och ångrade att jag inte hade köpt en färdig bur. Nu ångrar jag det ju ännu mer eftersom den förra buren känns tveksam att använda i år igen.

jagga-ewe
0

#19 - Antar du svarade mig även om du angav ditt eget inläggs nummer ;)

Nu har jag inte kollat priser på kompostnät nyligen, men vi gav ungefär 500 för de 4 sidor vi har till den öppna komposten här hemma. Visserligen typ 10 år sen, men… Antar att man får vad man betalar för där med.

Rovdjurssäkerheten ska utgöras av övervakning, det är bara "flyganfall" jag är orolig för där. Katter/rävar/vesslor etc brukar inte vara så tända på att anfalla när det finns folk i närheten. Men den flygande ohyran i form av fåglar litar jag inte på. Vore ju trist att behöva vara utrustad med långt basebollträ när marsvinen är ute, bara för att försvara dem mot duvhök o andra otyg.

Det svetsade nätet är inte rullbart, tanken var att göra en bur som lätt kan rullas ihop och ställas undan när grisarna inte är ute.

Ebmfh
Trollcaféet

Fridaaaa
1

#21 Står rätt nu 😉 Ändrade direkt efter jag sänt iväg, tryckte fel siffra 😛

500kr! Jag ger 79-99 kr för 4 kompostgaller (ett "paket"). Jag har kompostgaller till kaninerna som hage, fungerar utmärkt, håller bra med tycker jag 🙂

Svetsat nät köpts på rulle 😉 Jo går att rulla ihop med 😛 
Antingen sätter man det på utsidan av kompostgaller eller gör man träramar och sätter fast det på, som är delningsbart (alltså varje ram) så är det lätt att sätta undan 🙂

Maelis
0

Jag blir så glad när vi ser havsörn på landet, men med tanke på marsvinen är det ju lite läskigt… Men, med ett ordentligt tak på buren kan jag fortsätta bli glad. Örnarna är så vackra!