Ett litet dilemma...
Nu börjar ungarna växa upp och den enda hanen ska lämna kullen om cirka en vecka för att bo hos sin pappa. Det finns bara ett problem, alla marsvinen behandlas för marsvinskabb och sitter i så kallad karantän. Vet inte riktigt vad jag ska göra då han behöver avänjas så småningom, men det innebär att istället för att flytta till sin pappa måste han bo ensam och det tycker jag inte vore rätt. Har två till hanar som behandlas för marsvinskabb men de lär nog bara bråka med honom…
Så nån som har något tips?
Obs. Var noga med spån och hö, marsvinskabb kan orsakas av dåligt hö/spån och sprutorna kostar 80 kr styck+ undersökning!
Jag har inga tips, har ingen erfarenhet av öronskabb *pust*.
Hur menar du med dåligt spån/ hö :O Kan det finnas skabb i höet? o.O
Hanna

va ? nu blev jag orolig ? kan marsvin få skabb av hö / spån ?? mycket orolig nu. 
Nej, det är en myt… Det kan verka så eftersom att marsvinen kanske inte varit i kontakt med andra marsvin på väldigt länge, men sellnick (marsvinsskabb) kan ligga altent väldigt länge för att sen bryta ut.
Marsvin kan bara få Ohyra genom hö/spån om andra marsvin med Ohyra varit i kontakt med höet/spånet den senaste tiden.
#3 - Tack och lov ^^ Jag blev riktigt nervös där.
Hanna

Idipi - tack! Veterinären sa så till mig iaf :S därför jag skrev det, man tror ju inte vetrinären har fel när de säger nå..
Man önskar att det inte skulle vara så, men tyvärr… Jag vet såå många marsvin som blivit felbehandalde för den mest enkla åkomma hos veterinär och tyvärr också många marsvin som därför inte har överlevt.
Många är de marsvin som fått penicillin och dött (marsvin tål inte penicillin). För långa tänder "behandlas" genom att framtänderna klipps när det är kindtänderna som är det verkliga problemet - marsvinet kan inte äta och tynar bort.
Kastreringar som gått fel och marsvinen dött för att veterinären inte hade tillräcklig kunskap om hur just marsvin fungerar när de sövs.
Högdräktiga honor som kanske skulle klarat sig med kortison plus tvångsmatning rekommenderas dyra kejsarsnitt och ägaren får höra att honan har ca 75% chans att klara sig. Sanningen ligger nog snarare på 10%…
Marsvin som rekommenderas avlivnings för bölder som enkelt skulle kunnat behandlas… Jag skulle kunna fortsätta länge och ge exempel.

Äldre hanar brukar inte bråka med småpojkar. De kan bli lite uppspelta och porra på bebben, men brukar snart lugna ner sig. däremot kan två äldre hanar bli osams om vems bebb det är. Sitter inte de två hanarna ihop eller om du kan tänka dig att dela på dem så kan du sätta bebben hos en av dem utan problem.
Du skriver att alla marsvinen behandlas. Men gör inte hanbebisen det eller? Har inte honan och kullen fått skabb - är det därför som han inte kan vara med sin pappa? (ursäkta, men jag fattar inte frågan riktigt) ;)
#6 Det var intressant att veta! Tur att jag har så många djurkliniker i närheten och en dit vi åker ifall det behövs, som jag verkligen litar på :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Den unga hanen i kullen behandlas för skabb,precis som dem andra. Men han måste skiljas från kullen nästa vecka då han blir könsmogen. Flyttar han till sin pappa direkt finns risken att pappan också får skabb eftersom den lilla hanen inte fått alla sina sprutor. Så jag vet inte hur jag ska göra, känns ju hemskt att sätta han i en bur själv bara så där :S
#6 - Bra skrivet!
Föresten så har den lilla hanen döpts till Akilles =) Honorna heter Cizzy, Cayenne, Enya. En liten brun hona väntar på namn =)