Ensamt marsvin kvar
Hej, igår fick vi låta min kära Ville somna in pga en grym tumör. Nu är hans bror kvar ensam (4,5 år) och jag undrar om det är lönt att skaffa ett nytt marsvin? Jag har hört att marsvin kan dö snabbt utav sorg och om inte annat måste det vara hemskt att vara kvar helt ensam. Dock så är det en hane och då kan det ju bli en aning krångligare (även om han inte var den dominanta). Borde jag skaffa en ny kompis till honom? Alt. om det finns någon där ute (i Göteborgs-området) som är i en liknande situation och skulle vilja sälja/ge bort sitt marsvin till mig (mitt marsvin).
Ja jag tycker att du ska skaffa honom en kompis, han kan leva flera år till. En unge är det bästa till en så pass "gammal" hane.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
4,5 är ju ingen ålder på ett marsvin egentligen. Vissa lever inte längre än så medan andra passerar 7-8 år. Jag har en dam hemma som bör vara inne på sitt sjätte år nu, och i henne är det rejält med krut ännu och ingenting tyder på att hon inte lever med hälsan i ett par år till. Sen tror jag också att gamla marsvin som får leva med unga och pigga burkamrater lever längre än gamla marsvin som får leva sista tiden själv. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Nej det är då ingen ålder på en gris som ovan skriver. Men om du känner att du inte vill ha fler marsvin efter dessa grisar så kanske du kan finna någon som är villig att "låna ut" ett djur som sällskap till ditt marsvin. Att du kan få vara fodervärd i de år din gris finns så ingen behöver vara ensam.
Min syster förlorade hastigt sitt marsvin Wille igår i en käkböld, hans kompis Hugo är ensam kvar ca 5 år gammal och hon kan tänka sig att ge bort honom till rätt person. Hon bor i Mariestad men transport brukar ju inte vara omöjligt att fixa. Om du vill så förmedlar jag kontakt mellan er.
#4 åh ja det hade varit jättebra!
Ha dock i åtanke att det brukar vara svårt att få ihop två vuxna hanar, såklart värt att testa men så att man inte blir besviken.
Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5, hon har nu tyvärr ändrat sig, kan nu inte tänka sig att lämna bort Hugo utan skall få låna en hane. Hoppas det löser sig för dig!
På Blocket ligger just nu en mörk hane född 2011 som finns i Ale. Kanske kan vara något för dig.
(inte min annons eller mitt djur)
Får man lägga ut länk??? isåfall:
http://www.blocket.se/alvsborg/Snall_marsvinshane_51810029.htm?ca=20&w=2
Tack för alla svar och även länken! :)