Mina små tjejer
Hej!
Förra torsdagen fick jag ÄNTLIGEN hämta mina två små tjejer Ru och Puh. Söta som socker :)
Jag har dock lite frågor kring deras första tid här hos mig. Jag har haft marsvin tidigare men det var några år sedan nu och jag kommer inte riktigt ihåg hur dessa betedde sig när de var alldeles nya och små.
Jag lät dem vara ifred hela första dygnet och vänja sig vid buren och rummet. Den andra dagen pratade jag mycket med dem och satt bredvid buren och tittade men rörde dem inte. Allteftersom har jag börjat ha händerna i buren och lockat med mat. De har fått sitta tillsammans i knäet en dag och igår byggde jag en liten "barnhage" på golvet som de fick komma ut i för att röra på sig. De är dock väldigt skygga fortfarande. Puh är mer framåt och väldigt matglad så hon äter nu lite vitkål som jag håller i handen och är jättepigg och framåt på golvet. Nyfiken på allt och nosar på och hoppas över mina fötter/händer etc. Ru är mycket mer försiktig och blir lätt skrämd vid minsta lilla ljud. Hon äter vitkål från handen men jag måste vara blickstilla och först efter att Puh varit igång och studsat och ätit i ca 10 min. De är dock väldigt rädda för rörelser båda två och jag får inte klappa dem och de gillar verkligen inte att bli lyfta in och ur buren. Kan jag lugna dem på något sätt så att jag kan få klappa dem och vänja dem vid detta? Eller är det bara att fortsätta att sitta still och låta dem vänja sig?
Mvh Alicia
Jag tycker det låter som du hanterar dina tjejer på ett väldigt bra sätt! Jag gjorde själv på liknande sätt, satt mkt utanför buren, satt med under golvtid, pratade med dem osv för att de skulle vänja sig vid mig.
Jag personligen tycker att man behöver börja hantera dem genom att ta upp dem och ha dem i famnen. En del förespråkar att man inte gör detta förrän marsvinen är helt tama i buren. Min erfarenhet är dock att det tar längre tid, alternativt att man aldrig kommer till att ta upp dem då vissa marsvin alltid är lite rädda av sig i buren…
Jag tog upp mina marsvin korta stunder men många gånger under dagen och tycker att det funkade bra för mig…
Tack för ditt snabba svar! :)
Okej, det är de tankegångarna jag haft med men varit osäker på om jag tänker "rätt". Jag vill ju inte göra tjejerna mer osäkra. Så för att dubbelkolla att jag förstår dig rätt: att ta upp dem korta stunder, kanske erbjuda lite paprika eller dylikt i knäet och stryka lite över ryggen är okej fast de är rädda och osäkra?! De är inte på något sätt panikslagna men man märker på dem att de tycker det är lite obehagligt med handen och att bli upplyfta, särskilt Ru. Väl i knäet eller på golvet är hon lugnare och mer tillfreds men vill gärna gömma sig i armvecket om jag sitter på golvet med dem eller i ett hus på golvet. Puh knatar snabbt runt och utforskar och äter och är nyfiken och tryggare, så det är främst Ru jag är osäker på hur jag ska hantera.
Jag tror att det nog är bra att ta upp dem även om de är lite rädda. Förhoppningen är ju att de skall lära sig att det inte är så farligt. För mig funkade det väldigt bra att ta lite kortare stunder och göra det ofta. Om marsvinet tycker det är väldigt obehagligt och man har svårt att få upp det i buren och kanske måste jaga runt den, kan det vara bättre att göra det mer sällan men längre pass.
Ja gärna muta med lite gottis som ex sallad eller gurka. Jag har klappat eller kanske haft en hand liggande över ryggen. Känner hon sig tryggare i armvecket eller om man kanske lägger en filt eller ngt hon kan gosa in sig i kan det också vara ett bra sätt.
Ett alternativ är ju också att ha båda uppe tillsammans om hon känner sig tryggare utav det. Fortsätt på som du gjort så blir det säkert jättebra!