Kan jag vara allergisk mot marsvin?
Hej! Nu kommer ett antal punkter…
1. Jag älskar mina marsvin. De är mina bästisar och jag tycker att det är otroligt tråkigt när jag inte är med dem. Jag blir ledsen bara jag tänker på att de en dag inte kommer att vara kvar. Så helt enkelt, jag älskar dem! ❤️
2. Jag tror att jag har blivit allergisk mot dem. Men det kan också vara så att jag bara är väldigt torr nu på vintern. Då kanske de torra områdena blir väldigt känslig eller något sånt. Men det är bara så att det kliar lite på vissa ställen och inget mer, inget med ögonen eller att näsan rinner alltså. Behöver man göra något åt det då, eller kan man bara låta det vara som det är?
3. Ingen i min släkt är allergisk mot djur eller andra saker så det känns lite konstigt ju…ATT JUST JAG ALLTID SKA HA OTUR MED ALLT!!!!! Men kan man bli allergisk av att vara med dem för mycket? Jag är 13 år om det spelar någon roll till svaret i senaste frågan!
4. De sover inte i mitt rum, så natten är jag ju inte vid dem och på dagarna går jag ju i skolan. Därför är jag ju inte överdrivet mycket med dem, inte hela dan liksom! Fast just nu sitter här ett marsvin framför mig på skrivbordet. 😉
Detta är ju i grunden en fråga för en läkare om du tror du blivit allergisk.
Börja med att gå in o prata m skolsköterskan o be att få en tid till skolläkaren.
Blir man torr i skinnet på vintern så kliar det automatiskt där. Skinnet mår bra av så lite kläder o luftiga som möjligt. Inte lätt när man är tonåring…men duscha så lite som möjligt…använd oparfymerad tvål…smörj in dig efter dusch…fråga efter nån oparfymerad bodylotion på Apoteket.
Lycka till.
Jag är också 13 år, samma för mig, jag blir röd och det kliar. Jag har haft så i typ ett år nu och det har inte hänt något, så jag tror inte du behöver sälja dom, men som sagt det kan ju vara bra att gå till en läkare ifall det blir värre 🙂
animal power <3
#1 Det största problemet är ju att det är kallt ute och skolan är också svinkall! :O Mamma hade någon kräm med aloe vera som jag använder just nu. Jag duschar nog 5 gånger i veckan typ… Men det måste man om man har tränat ju. ;) #2 Åå jag gillar det du skriver. Hoppas det är så!! :)
Jag har alltid haft väldigt larvigt skinn. Jag blir jättetorr på vintrarna och måste.smörja in hela kroppen varje gång jag duchar och ändå får jag torra kliande torrfläckar/exem på vintrarna. De kommer oftast på underamarna, halsen, armveck, runt ögonen och på sidorna. Den här vintern har jag runt ögonen och på underarmarna. Jag har varit till läkare och det är INTE allergi bara väldigt torrt och klänsligt skinn.
Det är inte alls säkert att det är allergi troligen inte skulle jag säga. Det är så lätt att tro att det är djuren, skylla på djuren helt i onödan.
Smörj in dig med olja INNAN duschen! Så blir du inte så torr sedan!
Jag tycker det låter som att du har lite känslig hud nu under vinterhalvåret. Jag måste smörja in mig nästan överallt efter att jag duschat på vintern, jag tränar flera gånger i veckan så att försöka duscha mindre funkar inte.
De bästa krämerna är ekologiska. De med bivax är väldigt feta och smörjer bra på extremt torra områden. Produkter med mycket parfym och tillsatser i täpper till porerna på huden och gör ofta att huden blir både "beroende" av krämen och torrare som slutresultat. Använd så naturliga produkter som du kan.
Blir det värre eller om du märker att du får torra fläckar på kroppen där du varit i kontakt med marsvinen mycket så kan det ju vara bra att ta ett allergitest. Det skadar ju inte på något sätt, men jag tycker verkligen inte att det låter som allergi.
Åå ka blir så glad av alla dessa svar och hoppas att det är som ni skriver. Jag väntar tills i sommar och ser hur det är då. #5 Värt att testa!! Kanske är bra att smörja in sig med olja istället för någon kräm när man känner sig torr. Då innehåller den ju garanterat mycket fett.