Någon slags trappa
Mina marsvin har en kaninbur och den här buren har en ganska hög kant. Jag vill att mina marsvin alltid ska kunna gå ut o in ur buren som de vill. Istället för att jag ska behöva bära ut de varje gång jag vill att de ska va ute. Jag har köpt en "bro" i djuraffären, men den är inte så stabil så den vågar de inte gå på. Jag har försökt med massa andra grejer men det har också varit läskigt. Kanten är ungefär 20 cm hög. Jag tänkte om ni har något förslag på hur jag ska göra?
En tegelsten eller vanlig gråsten med ganska platta sidor? Jag har två tegelstenar (gråa) jämte varandra och i angränsning till hölådan :) Känns lite "tryggare" både för mig och marsvinen. Sen gillar dem att ligga där o svalka sig med ;) Funkar o stoppa in dem i frysen en stund när sommarn kommer. Blir samma princip som med whisky-stenar :)
Better than a thousand hollow words is one that brings peace
#1 Tack för tipset! Tegelstenar har vi så det skulle jag kunna fixa. Då skulle man kunna fixa som en trappa :) #2 Tack så mycket för tipset och länken! 1 eller 2 sådana ska jag fixa imorgon! Då kan jag även fixa en sån till deras vattenflaska.
Äsch! Vi som pantade allt pant förra veckan! Har samma problem. Får inte dem att klättra till hagen. Vill att de ska ha mer yta. Hittade i en djuraffär en kaninramp. Den är för brant. Vilka idéer! Ska bygga och prova imorgon!
#4 Jag säger detsamma! Vi pantade också nyss..blir att köpa Coca cola imorgon då haha. Nej men precis, det är ganska störande för ibland kan jag märka att de vill ut och springa när jag har tusen andra grejer och göra, hinner inte alltid med och ta ut de till rummet. Det är nog den "bron/rampen" jag har också. Den är alldeles för ostabil och väldigt konstig byggd. Ska bli kul och se hur resultatet blir!
Jag har också en kaninbur med höga kanter (länken i #2 är till min blogg) och har löst det genom att ha en pinnbro med fleece på på insidan (för att inte klorna skall fastna mellan pinnarna) som de kan hoppa upp på. På utsidan har jag ställt en skokartong med en tegelsten i och fleece tejpat på för att få en stadig ramp som inte är hal att fälla ner gallerluckan på. På själva gallerluckan har jag lagt en handduk som ger grepp. Sedan är det bara till att använda matmutor och sitt modigaste marsvin för att få dem att våga använda konstruktionen. När en har knäckt koden så föjer de andra snabbt efter! :-)
Jag kan ta en bild i kväll (jobbar till kl 19) om det känns lite svårt att göra sig en bild av min beskrivning…
Bra! Vill gärna se den. Vill gärna ha olika förslag.
#6 Jaa en bild skulle uppskattas senare för det låter som en jätte bra ide' att göra! :) Tack för alla förslag, har mycket och välja mellan.