Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 421 ggr
Tipsi3
2

Synd om marsvinen?

Det här med att djur affärer har marsvin och kaniner tillsammans, är det så bra? 

Jag var i en djuraffär för att kolla på hamstergrejer och gick in till djuren. I ena buren bodde en stor kanin och 2 ganska små marsvin. Kaninen jagade marsvinen runt i buren, marsvinen pep och nästintill skrek. De försökte, vad jag såg det som, gömma sig i höet men de lyckades inte. Jag gick och sa till ägaren som för tillfället stod i kassan, men han sa bara att de "lattjade",något de tydligen gjorde varje dag, men jag kunde svära på att jag sett kaninen bita marsvinen. 😐

Men han verkar inte vara så kunnig, när jag och min kompis backade undan för att han skulle ge dom mat och nytt hö satt ett av marsvinen i vägen. Han slog till det så att den pep och flyttade på sig. Den blev nyfiken när han lagt i det nya höet och maten. Då slog han till den, hårdare. Jag blev så ledsen när jag såg detta men behövde gå i samma stund. 😕

Vad tycker ni kunniga om det här? 

Tindra

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Fridaaaa
1

Tyvärr vanligt fenomen i djuraffärer fast tycker ändå det blivit bättre.

Nej det är inte så lämpligt att ha dem ihop, dock lagligt sålänge marsvinen är minst två st. Kaniner och marsvin leker inte så och kaniner jagar inte varandra direkt när de "lattjar". Stackars marsvinen 😕

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mallabralla
3

jag skulle ju då rakt inte handla i den affären, nånsin igen.

Sajtvärd på Perser iFokus

akittehmonster
2

du kan klaga till affären (kunden har alltid rätt) ^^

akittehmonster
1

Anmäl affären funkar :)

Fridaaaa
2

#4 Dock gör dem ingen olagligt som har kanin och marsvin i samma bur, så länge de har det som de behöver i buren. Så det lär inte leda någotvart.

#3 Man kan alltid klaga men inte säkert att de ändrar på det tyvärr.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

akittehmonster
1

#5 Ang klaga så sant, men då har man iaf gjort allt man kan :)

mallabralla
3

för att en anmälan skall bli fällande krävs bevis för att brott har begåtts. Det är inget brott att ha kanin och marsvin ihop, och att expediten slagit marsvinen är svårt att bevisa om det inte finns synliga skador, dock är det lätt att bortförklara eventuella skador på ett marsvin med att det rykt ihop med ett annat marsvin. 

Jag hade ringt till ägaren av butiken och klagat och upplyst om hur expediten betett sig. Det ligger ju i ägarens intresse att ha personal som uppför sig, annars förlorar dem ju kunder. Ägaren kanske inte är medveten om att personalen missköter djuren på detta sätt.

Sajtvärd på Perser iFokus

Tipsi3
1

#3 Jag har klagat över annat förut, man han bara motargumenterar. Lyssnar nog inte så mycket till en liten 12 åring 😐

Allt de behöver har de nog, ett hus och en sån där stege av pinnar, hö, bottenmaterial och mat. Inte en så stor bur direkt, lite i minsta laget för 3 så stora djur med tråkig inredning.

#2 Nej, tänker inte handla där igen.

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-