Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 5432 ggr
DixieBC
0

Allergi mot hö - Vad göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har två marsvinstjejer här hemma som jag har haft i ca ett halvår. Jag har under de senaste månaderna känt av snuva och rinnande ögon vid städning/hantering av buren och även att vara/sova i samma rum som buren har blivit ett problem då jag de senaste veckorna vaknat med rinnande ögon och tjock hals.

Till en början använde jag endast spån som underlag, men eftersom att jag trodde att det var problemet så bytte jag till fleece. Tyvärr så har det inte blivit något bättre. Vilket tyder på att det är höet jag är allergisk mot. 

Jag är även säker på att det inte är själva marsvinen jag är allergisk mot eftersom att jag kan gosa med dom länge, utan reaktioner.

Eftersom att höet är marsvinens bas-föda kan jag ju självfallet inte ta bort det, så min fråga är nu. Har ni några tips om vad jag kan göra? Skulle vara enormt tacksam för svar!❤️

Bilden är på älskade Humla.

Besök gärna min blogg - Minsvartvita

zezagena
0

Testa hökuber (ex Oxbow Hay Cakes ), istället om det dammigt hö och ist för spån kan du testa Hampaströ 😃

DixieBC
0

#1 Justeja, jag glömde tillägga att jag köpte hem hökuber från Animail, tyvärr så blev mina allergiska reaktioner inte bättre.

Men kanske kan försöka med Oxbow's variant också och se om det funkar! Tack så mycket för tipset! :)

Fridaaaa
1

Fast är hökuber bra att ge enbart istället för hö? Läste någonstanns att det inte är att rekommendera att ge bara det och inget hö nämligen.

TS: Har du varit in till läkare och gjort allergitest?
Jag har easyströ till mina, dammfritt och tycker det är kanon :)

Goa Humlan, minns när hon var pytteliten och i princip nyfödd :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

DixieBC
1

#3 Även jag har hört att man inte enbart kan ge hökuber. De får vanligt hö nu eftersom att kuberna inte gjorde någon skillnad. 

Nej jag har inte gjort något allergitest, kanske vore en bra ide. Men, är inprincip 100% säker på att det är höet i vilket fall.

Tack för snabba svar!

Fridaaaa
0

#4Ja det är alltid bra att göra det. Kan ju vara damm också till exempel eller något som är i höet, alltså någon grässort, det vet man ju aldrig.

DixieBC
0

#5 Jo det är nog bra, precis! :)

Misarn
1

Är själv "känslig" mot damm ifrån spån, och när jag testade hampaströ blev det ännu värre att vi blev tvugna att vädra ut hela lägenheten. Har du testat att ha fleece istället i buren?

[Glitterregn]
4

Spola höet under kranen en liten stund, skaka ur det värsta vattnet och låt torka en stund på en tidning. Funkar jättebra för min syster som är allergisk mot hö :)

Apolloon13
1

#7 Kan man ha endast fleece?

Fridaaaa
1

#9 Lagligt sätt får man igentligen bara ha det på max halva buren men många har över hela ändå, sedan något under, till exempel tidningspapper, handdukar mm.
Jag tycker det stinker med fleece när jag testade med det som bottenmaterial men olika från person till person vad man gillar.

zezagena
1

Trasmatta 😉enkelt,  miljövänligt (till skillnad mot fleece) o  tvättbart

Apolloon13
0

#11 trasmattor kan väll tråda sig? Det är jätte farligt att ha tygel som trådar sig till marsvinen, då de kan bita och "riva" upp tyget och kan då få is sig trådar, vilket inte är bra alls!