Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2439 ggr
Diiza
0

Fleece? Lite jämförelshjälp.

Jag börjar funderar på nytt underlag till min herrar.Läste om fleece.

Dum fråga..

Är det fleecetyg till kläder eller är det fleecefilt?

Ska man ha tidningspapper under?

Blir tokig när mina herrar biter i tidningspappret.

Vad är plus och minus med fleece?

Samma med spån.

Så som jag känner med spån och papper är lite sådär. Städar hela tiden. Spån under fötterna. Då dom stänker ut ur buren. Som jäkla sprätt höns. :P

linneeakaangas00
0

Du kan använda en helt vanlig fleecefilt. Minus med fleecen är att det kan lukta mer, måste bytas oftare än spån osv… Ett plus är ju att marsvinen tycker det är mysigt att skutta runt och sova på. :)

Fridaaaa
0

Fleecefilt brukar många använda sig av.
Bara tidningspapper under tror jag blir för hårt får marsvinen att gå på tyvärr, samt att papper luktar snabbt när det kommer urin på (min egna åsikt/erfarenhet).

Minus: Man måste tvätta ofta. Luktar snabbt.

Plus: Mjukt för tassarna. Dammar inte.

Jag har testat att ha fleece men gav upp det snabbt då det luktade redan första dagen så hade fått byta varje dag (har ändå stora burar med bara två marsvin i varje).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

chokladtassen
1

Om du söker på how to clean a guinea pig cage with fleece så ser du hur man städar med filt. Sök på fleece vs bedding för att få mer info :) på youtube.

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

dorisochlovis
0

Fleecefilt funkar bra :)! Jag har en dubbelvikt handduk under, så det blir mjukt för dem. Det dumma med fleece enligt mig är att det är jobbigt att få bort höet från den innan den ska in i tvättmaskinen. Marsvinen har en förmåga att gno in små små höbitar i den, så det blir en del skakande och dammsugande innan man kan tvätta filten.

Sen så visst, det luktar mer. Men jag förhindrar det mesta av lukten genom att ha en plastback i ena hörnet på buren som jag har sågspån i. Där lägger jag också allt hö, och eftersom de "går på toa" där de äter hamnar det mesta där i sågspånet, som man kan byta. Visst, lite poängen med fleece är ju att slippa sågspån, men den går åt såpass lite till den lådan så jag tycker inte det blir jobbigt, och det är ju mycket billigare än att fylla hela buren med spån.

Moder1
0

Jag tycker toalett fungerar bäst.

Alla är värda att älskas

Fridaaaa
0

#5 Du menar kattströet? Jag tycker det är lite för hårt för marsvinstassar :/ Eller menar du under fleece?

MarsvinsGrisarna
0

Fleece funkar utmärkt för oss, o jag tycker nog att det nästan luktar mindre än spån, eller i alla fall inte mer. Vi städar buren en gång i veckan, då har vi en gansa stor egenbyggd bur, o vi sopar ur vid behov. O på denna vecka hinner det inte börja lukta. Har först ett lager tidningar o sen ett lager med handukar och sist fleecfilten. Det jobbigast som tiigare nämnds är nog att få fleecen "ren" innan man tvättar den i maskin, blir väldigt mycket skräp i tvättmaskinen så får alltid rengöra den efteråt. Annars ser jag bara fördelar med fleec. Det dammar inte som spån, det är mysigt för marsvinen att skutta runt på och ganska smidigt att städa.

Emblems
0

Jag tycker fleece är toppen! Luktar enligt mig mindre jämfört med spån/sand

Fridaaaa
0

För oss luktar fleece betydligt mer än spån. Fleece fick jag byta varje dag, spån 1-2 gånger/vecka. Nu har jag easyströ, ännu bättre än spån tycker jag :)

Så beror nog lite på en själv.

Diiza
0

Ni som säger hur det luktar eller inte. Kan det beror på fleecen eller marsvinen. Alla djur och tyger är olika.

Så OM man ska ha fleece så kan man ha några lager tidningspapper, sen någon gammal handdukar och sen fleece?

Jag ska kolla på youtube klippet. :)

Jag tror våra marsvin inte är förtjust i spån pga av damm. Så funderar vi på testa något nytt.

Men det borde gå att handtvätta fleecen tycker jag. Någon som gör det eller han ni ett lager med fleece hemma?

Fridaaaa
1

#10 Är dock så med alla mina tre par marsvin och testat fleecefiltar från olika ställen/märken, även ett underlag som _charlie här i iFokus sytt. 

Ja det kan man ha om man känner för det, men bökigt kanske att städa?
Vida kutterspån dammar knappt (ytterst lite), easyströ dammar inte alls 🙂

Jag tvättade i maskin, svårt att får rent annars, men hade ett lager hemma.

Wilmazz
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag rekommenderar faktiskt guiltad polyester! Fleece är polyester ,men allt fastnar(hö) istället köper jag quiltad polyster (Överkast på Jysl, klipper det itu till två delar) Fungerar precis som fleece, mjukt och gott, men så ENKELT att få bort hö!

Men köp inte bomull för det suger, utan 100% polyester i vadd och tyg.

Det prickiga är baksidan på ett sådant överkast.

Wilmazz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sydde tunnel/hus, här är ovansidan av tyget(Det är alltså vändbart) så har jag småbitar av fleece som är lätta att göra rena som jag lägger in här och var. Ser nu att man ser den prickiga sidan här med.Det finns i flera färger, torkar snabbt, men som sagt det blir inte så mycket skräp i maskinen.

Wilmazz
2

Har fleece också men då lägger jag fleece i ena halvan av buren, tidningar i andra halvan där jag har MASSOR av hö, både på golv och höhäck.(Hörum) Då blir det inte så mycket hö som fastnar i fleecen.

Spån sprider sig överallt, jag har skinny som gillar fleece bättre och långhår som är omöjliga att plocka upp utan att få hela huset fullt i spån…

Har en teddy och Cuy som går ihop, de har spån.

Så jag har lite blandat.

Spån ger otroligt mycket sopor, får inte in mer i mina komposter nu…

Fleece ger mycket tvätt istället…

Valet och kvalet…

Fridaaaa
0

#12 Och det trådar inte sig om de biter på det? Precis som fleece?

Diiza
0

Mina marsvin är hejjare på att tugga på ALLT. Speciellt tidningspapper. Dom gräver sig ner till tidningspappret och börjar tugga.

Marsod
0

Jag kör två burar parallellt här hemma. Dvs två djur som har två olika burar. lite beroende på var vi är i huset.

Garderobsburen har fleece. Det är helt suveränt tycker vi! Visst det krävs att man plockar lite bajs varje dag men det är ca 30 sek med en handdammsugare på morgon/kväll. Mer behövs inte.

Vi har delat av buren med ett hyllplan med ett hål i. På andra sidan som är ca 40cmx100cm har vi två kattlådor. I dessa är det kattsand. Där finns hö. Hos oss gör de ifrån sig mest där de äter. Mellan dessa kattlåter är det toa-lett strö. Funkar bra då det mesta urinen hamnar i den avstängda delen.  PÅ detta vis kommer enbart någon toa-lett pellets på fleecen men annnars inget hö alls.

Ytterligsre en fördel är at det blir betydligt mycket mindre spån att ta hand om vid städning.

En vecka klarar vi oss på bägge alternativen! Vi kör handdukar under fleecen.

chokladtassen
1

Jag har sytt fast filten och handduken tillsammans i burensmått mycket enklare att städa då behöver man inte hålla på att fixa vikning osv. Jag älskar fleece det bästa som hänt mig! Det är snyggt, fräscht,mjuk för marsvinen och luktar mindre än sågspånet enlig mig. Jag sopar ur bajsarna varje dag och byter filten varje vecka. Sedan har jag en liten kattlåda med toalätt och över har jag hö :) fyller på med nytt fräscht hö varje dag.

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Virvlan
0

Jag har prövat men ingenting för mig. Sen älskar min Marion att gräva ner sig i kutterspånet så jag har kutterspån. Flis luktar och man måste plocka bajs hela tiden. Sen rinner inte kisset igenom så bra. SÅ nej!

Svarttusch
3

Ett tag hade jag halva buren fleece och halva spån. På så sätt behövde jag inte plocka allt för mycket hö och liknande från fleecen. Jag hade då "myshörna" där och marsvinen gillade det. Men ja, det luktar fort, även om det tog längre tid hos mig då jag hade maten och vattnet i andra änden. De gjorde alltså i från sig mest på den delen ;) Till mina marsvin skulle jag inte byta helt till fleece även om det var luktfritt för de gräver och har sig i spånet till och från. 

Värt att notera är också att enligt lagen ska marsvin ha minst 50% av buren med burströ, som spån, strö eller liknande. Många väljer dock att ändå ha fleece för man antar att lagen syftar på att de inte ska gå direkt på burgolvet. Jag själv kan tycka att lagen borde ändras på många punkter och detta kan vara en av dem, om man nu har marsvin som inte gräver.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Moder1
0

Ja jag menar att jag har kattströ i buren. Sen köper jag fleece filtar som jag klipper i lagoma sovbitar som jag lägger där de sover mest. En fleece filt blir ca 20 små:) då hinner man tvätta dem:) Byter dem varje dag.

Alla är värda att älskas

Fridaaaa
1

#21 Ett tips:Skriv vem du talar med så underlättar det. Skriver man inte det så brukar man mena svar till TS 🙂

Ok, ja jag tycker personligen att det är för hårt underlag för marsvinen och så.Men upp till var och en 🙂

Diiza
1

Hittade lite fleece här hemma.

Så nu har jag tidningspapper i botten, sen gamla handdukar för kisset så inte allt rinner ner, sen fleece. Dock har jag lagt på höet direkt, men när jag ska byta så kommer jag skaka av och sen köra dammsugaren.

Jag funderar på handtvätta filten, för slippa få strån i tvättmaskinen. Det är ju ändå mina barn så då kan jag lägga ner extra på det. ;)

Dammsuger upp bajspluttarna, tycker jag funkar kanoners. :)

Pojkarna blev så glada av det nya underlaget. har haft det i ett dygn drygt. Luktar bara hö ÄN. 😂

Diiza
0

Tack för alla råd och tips.

Tycker inte det luktar något speciellt i buren av fleecen. Marsvinen har ingen ska av det så kommer nog fortsätta med fleece. 

Är iaf på jakt efter fleece. Finns både på IKEA och Rusta för en billig slant.

men tack en än gång..

linneeakaangas00
0

Känner kanske inte marsvinen att det luktar, då de har sin nos nästan direkt på filten?

Diiza
0

Jag skrev lite fel, jag känner inget av speciell lukt.

Men marsvinen kliar sig inte lika ofta, så ska fortsätta med fleece.

Misarn
3

Vi testade fleece till våra gamla marsvin men tyckte det blev att lukta så mycket så att vi körde med spån, testade "toalätt" och det är både dyrt och gjorde så att dom stackars marsvinstassarna fick förhårdnader så vanligt sågspån tycker jag är bäst :-)

Diiza
0

Vi har bytt tillbaka till spån.

Det negativa med fleece som vi upptäckte sen var efter 2-3 dygn så börja marsvinen lukta.
Så nu är dom nybadade och spån i buren igen.

Misarn
0

Dock ska jag väl säga att jag ska testa med Fleece till åra nya granbar när dom har gjort sig hemmastadda, har ju bara gått 3 dagar :-)

[heda23]
0

Jag tycker att det låter lättare att dammsuga bajset från fleece än vad jag får plocka från spån varje dag.

Fridaaaa
0

#30 Jag plockar inget bajs från spånen, jag storstädar 1-2 ggr/vecka i burarna 🙂

Diiza
1

Vi dammsög upp pluttarna när vi hade fleece, blev stopp i dammsugaren några gånger. xD