Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1081 ggr
BeaIL
1

Hjälp! De rymmer!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej kära forum, jag har inte varit inne på länge för  allt har gått så smidigt och bra med alla mina älskade grisar. Men nu är det dags igen :P

I fredags när jag och min sambo kommit hem hörde jag att någon slirade iväg på golvet, och det visade sig att det var vår lilla pojke Blomma, som lyckats hoppa ur buren och ner på golvet. Detta skrämde oss något fruktansvärt, för buren är ändå nästan en meter från golvet! Men Blomma skämdes och vi var säkra att han inte skulle göra det igen, så vi tog bara bort "hängmattan" som vi antog att han hoppat ifrån och gjorde inget mer. 

Men igår när vi gått och lagt oss hörde vi en "duns". Då hade vår andra pojke Chopper hoppat ut! Utan någon "högre plattform", trappsteg eller liknande, utan från golvet av buren, 24 cm upp och över kanten ner på golvet. Det var bara ren tur att vi inte somnat än!

Ingen av grisarna har skadat sig, tänderna är fina, de har inte ont och de springer runt och äter som vanligt. Problemet är att Chopper är extremt äventyrlig, och sekunden vi satte ner honom i buren igen försökte han hoppa över igen. 

Båda av grisarna har haft turen att landa på fleecefiltar som skulle till tvätten, men vi kan ju inte ha smutstvätt liggandes på golvet hela livet. 

Vi har lagt soffkuddar på golvet runt buren och nitat fast deras lekhage högt upp på buren så att kanten är högre upp, men det är bara papp och hela natten har vi hört Chopper som hoppat upp mot den och försökt få bort den.

Vad ska vi göra? Vi har länge funderat på att skaffa en större bur, men då är det 28 cm hög kant istället, tror ni att det räcker? Vi kan ha dem på golvet om dagarna, men de biter så fasligt på dörrarna, plus alla sladdar som vi måste ha koll på, så vi vill inte ha dem där på nätterna.

Snälla kom med tips, jag vill bara att mina grisar ska ha det bra och inte slå sig..

(Förlåt för långt inlägg)

[rumelle]
1

Min första tanke är att lägga ett nät eller liknande över. Biltema brukar t.ex. ha kompostgaller ganska billigt. De har ju lite tyngd i sig också så att de inte kan putta bort det. Har också märkt att små grisar kan vara riktigt envisa om de har upptäckt att man kan rymma. :P

[erikam]
1

Har de bråkat lite kanske? I övrigt är ju inte marsvin speciellt rymningsbenägna djur tänker jag… Men som ovan skriver kan det nog vara en god idé att lägga något över. Förhoppningsvis händer det inte igen att lille grisen får lust att flyga lite. Det jag tänker på är väl att man får haka fast det man lägger över buren så det inte finns någon risk att marsvinen fastnar mellan det och buren om de blir sugna på en flygtur igen.

Apolloon13
0

Gör som en ram som är ca 10-20cm högre än bur kanten (en ram utav galler) som de kan lägga runt buren, så att du lixom gör kanten högre! :) eller som de över lägg något över!

BeaIL
0

Tack för svar :)

Ska kolla upp Biltema och kompostgaller om man kan göra antingen "ram" eller extra tak :O

#2 De har bråkat de sista dagarna, jag antar att mina grisflickor är "brunstiga" :O