Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 2383 ggr
jagga-ewe
0

fleecemys att göra själv

Jag vet att flera här tillverkar och säljer olika typer av marsvinsmys, men jag är på jakt efter mönster/beskrivningar för att göra det själv. Är det nån som har några sådana, eller bra länkar till sådana? Jag hittar inget när jag googlar, vet inte vad jag ska söka efter riktigt.

Vill alltså inte konkurrera med de som redan säljer, bara tillverka eget för att vara snål. Jag har gott om fleecetyger men ont om pengar. :S

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Svarttusch
0

Att få någon att dela med sig av mönster kan nog bli svårt skulle jag tro :) Däremot kan du ju alltid fundera på vad det är du vill sy för mys. Är det en kudde, en koja, en "påse" osv? Sen får du fundera på hur man löser det. Enklast är väl en kudde kan jag tänka mig, sen kommer en påse.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

jagga-ewe
4

#1 Missförstå mig rätt, jag vill inte att de som SÄLJER ska dela med sig, men tänker att det finns fler som syr där ute. Som INTE säljer. Som kan dela med sig. Precis som vi matbloggare delar recept. Sharing is caring.

Ja, jag kan sy en kudde, eller en väska, men vad är det som gör det till marsvinsmys? Behöver en fleecepåse vara isolerad för att vara bra till marsvinen? Hur tjock ska en lämplig kudde vara? Hur stor? Hur lång ska en tunnel vara? Sånna där saker, som jag inte har en aning om. Därför vill jag ha tips o tricks från de som redan vet. Eftersom, ja just det, sharing is caring.

Ebmfh
Trollcaféet

Svarttusch
0

#2 Jag håller med dig, sharing is caring :) 

Har du innan haft mys till dina marsvin så du vet vad de gillar? Mina föredrar en "korg" eller en "myspåse". Korgen är nog komplicerad att göra själv, men jag tror det skulle fungera lika bra med en stoppad kudde att ligga på. Myspåse är ju i princip ett örngott i dubbel fleece skulle jag tro, fast utan den där "flärpen" som man sätter fast kudden med.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

jagga-ewe
0

Nej, vi har nyss blivit med marsvin.

Tekniskt sett är han inte ens vår, han tillhör mamman till en nära vän, som blivit svårt sjuk. Just nu lutar det nog åt att Buffe ändå blir kvar hos oss. (Svårt att vara glad för dåliga nyheter. Kul att vi får ha kvar Buffis, jätteledsamt för min vän som nog förlorar sin mamma.) Han är ensam så vi ska skaffa ett till marsvin bara det blir klart att han får vara kvar. Han har en bur i minsta laget, 50x100cm, så vi ska bygga en större så fort vi vet. O han har inte några mysgrejer. Han har en hydda och ett "hus" i buren, samt en höhög. Just den delen kan vi ju göra nåt åt direkt, blir han inte kvar kan han iaf få med sig myssakerna. 

Det är jobbigt att inte kunna göra nåt åt de VIKTIGA sakerna - sällskapet och buren. Men vi har börjat rita på hur en större bur ska kunna byggas, med mycket inspo här från MiF. Vi har även planer för hur det ska göras en utebur till våren. Man vill så mycket, vill att Buffis ska få det så bra han kan, men samtidigt kan vi inte lägga stora pengar när vi inte vet om han blir kvar. Kan ju inte köpa en kompis till honom, om hans riktiga ägare blir frisk och inte alls går med på att ha två grisar. Eller inte gillar kompisen vi väljer. Då blir det synd om kompisen med.

När Buffe har golvtid håller han helst till på ett badlakan, med lite små utflykter på golvet. Jag tror inte han är så van vid att springa omkring lös. En papperskasse brukar undersökas och tuggas på, men han har inte gått in i den. Vi brukar ta ut hyddan o ställa på badlakanet när han är på golvet, o den springer han gärna genom, så jag tror en tunnel kan uppskattas.

Ebmfh
Trollcaféet

busKotten
0

Jag har köpt en del mys till mina marsvin, påsar, korg osv. Dessa har de tyckt jättemkt om och något sådant skulle jag själv aldrig klara av att sy. Däremot så har jag sytt små puffar, dvs rund stoppad kudde typ. Dessa har också varit mkt omtyckta, lite enklare att göra rena och framförallt väldigt lätta att göra… Tom för mig ;) Jag har helt enkelt klippt ut två runda stycken som jag sytt ihop med avigsidan ut. Lämnat ett litet hål för att vränga och sedan stoppa. Därefter har jag kastat igen hålet bara… Simpelt men omtyckt…

Svarttusch
0

Tunnel vette tusan hur man ska göra haha :P Jag skulle göra det enkelt för mig själv och spendera några kronor på antingen kusiner barnförvaring på Ikea (runda tygkorgar som man kan klippa bort botten från) eller om det finns någon bygghandel i närheten som säljer gjutrör eller andra typer av rör. 

Vill man göra den i fleece får man nog försöka sy ihop något runt och stoppa rätt bra med fyllning :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

busKotten
0

Kom på att jag även gjort egna bryggor. Dvs tagit träpinnar- fruktträd som jag borrat ett hål i ändarna på och dragit en ståltråd, typ Naj eller liknande, igenom. Man får vara försiktig med hur man fäster tråden så de inte kan skada sig. Jag borrade ytterligare ett hål där jag stoppade tillbaka änden så inget vasst stack ut. Jag använde dessa som hus, men man kan säkert fodra den med fleece och göra den till ex en tunnel eller myshus…

jagga-ewe
0

#5 Hur stor gjorde du cirkeln? Vad stoppar man med? Polyestervadd?

Går det bra att använda skumgummit från en utsliten stolsdyna till en kudde, bara sy nytt "fodral" till den?

Vad är lagom diameter på en tunnel?

Ebmfh
Trollcaféet

farvendal
0

En vanlig puff kan nog vem som helst sy.. Min Tigra älskar sin puff!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Apolloon13
0

Jag älskar att pyssla o sy. Jag brukar gå in på sidor där folk som säljer marsvinsmys lagt upp bilder och så funderar jag ut hur de kan ha gjort och sedan så försöker jag själv. :)

Apolloon13
5

Jag kan göra ett inlägg med lite tips & idéer. Samt några "arbets-beskrivningar" mm. Om du skulle vilja det? 👍

mammagrön
0

Jag har sytt myspåsar, tunnlar o  hängmattor. Delar gärna med mig av mina mått o erfarenheter…Jag inväntar Apolloon13…

busKotten
0

#8 Jag använde en stor mattallrik som mått till cirkeln. Till stoppning har jag haft vadd. Rent teoretiskt borde det inte spela så stor roll vad det stoppas med om den är bra sydd. Dvs så marsvinen inte kan få fatt på det.

Mått till tunnel vet jag inte riktigt, men tjockaste delen på marsvinen skall ju lätt kunna passera…

jagga-ewe
1

#11 och #12 - Jag tackar o bugar, det vore jättebra!

Ebmfh
Trollcaféet

mammagrön
3

Titta i tråden Marsvinsmys tips o idéer. Jag har lagt dit bilder o skickat sömnadsbeskrivning till Apolloon13. Blir nog klar en dag :D

jagga-ewe
0

Ja, jag hittade den nyss, när jag kollade genom alla trådar. Började med att bara läsa genom de trådar där jag varit aktiv. =)

Ebmfh
Trollcaféet