Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2220 ggr
Lovizaa
0

Marsvin eller hamster?

Konstig fråga kanske, men..

Är det lättare att sköta ett marsvin än en hamster?

parsley
0

Det är snarare vad man vill ha ut av sitt sällskapsdjur än om hur lättskött det är. tror inte skötseln skiljer sig så mycket åt.

Ett marsvin är socialt, pratar och bryr sig om sina människor på ett helt annat sätt än en hamster, som i huvudsak är en nattaktiv enstöring som gillar att springa omkring i ett hjul.

Väljer man  att skafa marsvin ska man tänka på att man ska ha två, eftersom marsvin är flockdjur, och behöver vara minst två för att trivas. Marsvin äter mer än hamstrar eftersom marsvin är större än hamstrar. Marsvin lever betydligt längre än hamstrar ocg behöver större bur.

dreamiz
0

Ja jag tycker inte det går att jämföra de två för de är så totalt olika o ger ägaren olika saker.
Marsvin är sociala, ska vara minst två, pratar, älskar att gosa, kräver större bur o mer mat o mer tid.
Medan hamstern är enstöring (bortsett från vissa dvärghamstrar som kan leva i grupp) o främst är nattaktiv, kräver inte så stor bur, inte så mycket mat, kräver ibland mer arbete för att få riktigt tam, en del kan bli gosiga men inte på samma sätt som ett marsvin. Hamstrar ska också ha lite animalisk föda då de inte är vegetarianer som marsvinen är.

Både hamster o marsvin ska ju ha daglig tillsyn, mat o vatten varje dag, rent i buren osv så ingen skillnad där.

Lovizaa
0

Tack tack :D

[jejjas]
0

Jag har hafft både marsvin å hamster. hamstrar kan ju bitas å vad jag vet så har inte marsvin den tendensen men jag kan ju ha fel med

Persifone
0

Har också haft både marsvin och hamster, och jag ser marsvin som socialare och mysigare, då hamstrar kan bitas, vilket jag aldrig har märkt med marsvin. Sedan är det också en stor nackdel att hamstrar är nattdjur =/ Men dem är väldigt söta ^^

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

dreamiz
0

Jag har både hamster och marsvin nu. Guldhamstrar kan ha lätt för att bita, det verkar däremot inte dvärghamstrar ha, o inte marsvin heller.

Marsvinen är ett större sällskap tycker jag. Men det är min personliga åsikt.
Jag gillar både marsvin o hamster (annars hade jag ju inte haft både ock. *ler*)

Abico
0

#6 - Då har du uppenbarligen aldrig haft en dvärghamster XD Mina två har varit något otroligt bittska, den första vågade bara pappa ta upp (okänslig typ.) och den andra fick jag ha en vante på handen för att kunna ta upp vissa dagar ^^' Sune bitts också, när matte är dum och ska klämma och känna på honom överallt :P

Hanna 

KvirrZ
0

Har haft guldhamstrar också, gillar marsvin mer ^^

- Mvh Emma

Lovizaa
0

Tack

dreamiz
0

#7 Har en dvärghamster nu o hon visar inga som helst tendenser till att bitas. Efter vad jag hört kan det variera beroende på vilken sorts dvärghamster det är. O på individen också självklart.

Abico
0

#10 - Okej. min Cesar var från djuraffär så man vet aldrig hur hanterad han var innan jag köpte honom och inte heller hur hans förfäder var i temprament.

Hanna 

Stormviskaren
0

om man frågar mig så tycker jag mest om marsvin. för alla hamstar jag haft har bitits men den jag köpte från uppfödare slutade bitas efter ett tag..

fulfisk
0

Det skulle vara kul om du ställde samma fråga inne på hamstersidan :P

dreamiz
0

#11 Ja, alla individer är ju olika. Min dvärghamster kommer också från djuraffär men är supertrevlig trots att jag bara haft henne i några dar. Helt annorlunda än guldisarna tycker jag. Men det är ju en smaksak o olika mellan olika individer.

Abico
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 - Det skulle man nästan ta å göra ;P

#14 - Okej, jo dom är ju olika. Sedan är det väl olika om dom kommer från grossister ursprungligen eller från någon privat uppfödare. Cesar var jättetrevlig de första två dagarna, sedan började han bitas :/ Knepig lite sak det där ^^'

Hanna 

Lovizaa
0

#13 varför det?? visst,hhehe

Lovizaa
0

#13 Nu har jag gjort det :D