Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 854 ggr
gickan87
0

Ingen styrsel i bakbenen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min peruanhane på 3 år Kan inte ta sig fram med bakkroppen. Han hoppar med bakbenen och släpar sig fram. Vad Kan detta bero på? Han får c-vitaminrika grönsaker varje dag. Vet att hans mamma fick liknande besvär och veterinären sa då att det bara var att vänta ut.

MVH Erika :)

busKotten
0

Jag vet ju egentligen inte alls vad det kan bero på, men har läst om liknande situationer där marsvin trots att de får bra grönsaker i tillräcklig mängd helt plötsligt råkar ut för c-vitaminbrist som kan yttra sig liknande din beskrivning. (De kanske av ngn anledning inte ätit av grönsakerna?) Rimligtvis borde det inte kunna vara ngt sådant, MEN det skadar ju inte att testa att ge lite extra. Man kan ex strö lite askorbinsyra på ngt som de gillar eller blanda det i ex Critical Care eller gröt… Hoppas att han blir frisk snart!

gickan87
0

Hur mycket askorbinsyra törs man ge då? Och vad händer om man ger för mycket?

Eulwen
0

C-vitamin (askorbinsyra) kan du ge hur mycket du vill, överskottet kissas ut.

[silkesnosen]
0

Alltså vad är det som gör att du inte ringer veterinären. Han kan ju även ha fått ett anfall. Jag anser ju att man alltid ska konsultera en, om det är ngt allvarligare.

gickan87
0

#4 Den enda marsvinskunniga veterinären i mitt område har stängt idag. Dessutom är marsvinet inte allmänpåverkad utan äter och är sig själv. Märker jag ingen förbättring under kvällen/natten ringer jag givetvis veterinären imorgon bitti!

dorisochlovis
0

Fast mja… jag har läst att om man ger för mycket c-vitamin kan de få pseudo skörbjugg istället. Vet inte om det stämmer iof, men artikeln är välskriven:

http://marsvin.ifokus.se/articles/4d71494fb9cb46221d05d9e3-marsvin-och-c-vitamin

Eulwen
0

#6 Men om man misstänker att marsvinet är dåligt pga c-vitaminbrist så måste jag givetvis ge mer av detta?

Citat från artikeln: "Så fort du misstänker att ditt marsvin har Skörbjugg, eller c-vitaminbrist, är det mycket viktigt veterinär kontaktas för undersökning. Då är behandling med vitamintillskott (antingen i maten, vattnet eller via injektion) ett måste för att symptomen ska minska och marsvinet ska ha chans att klara sig."

[NellieLavec]
0

Har hört att om marsvin får kolik och det leder till tarmvred så kan dom bli förlamade i bakbenen, fick lära nig det i skolan i alla fall, men är inte 100 på om det kan stämma

gickan87
4

Kan meddela att hanen är bättre och rör sig fritt och som vanligt igen :)

gickan87
0

Hmm nu verkar han ha problem med ett framben istället. Inget brutet, troligen en stukning :/

dumlekola
0

Enligt veterinär Bo Runsten på Blå Stjärnans exotiska avdelning i Göteborg så kan marsvin få så mycket som 10 gånger större behov av C-vitamin då de är sjuka, nedsatta eller blir äldre, så jag C-vitaminbombar alltid när det är något knas och i samband med stödmatning. Better safe than sorry!