Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1072 ggr
elsaandersson14
0

Vad krävs för att skaffa marsvinsungar?

Hejhej! Jag undrade bara hur mycket det krävs för marsvinsungar, är lite sugen på det, hihi! Älskar mina marsvin, har 2 killar, ska skaffa en hona så n förstår säkert! Men jag vill veta vad ni tycker. Har haft flera olika marsvin, från långhåriga till korthåriga raser, så jag kan det!

Tacksam för snabbt svar! Mvh/ Elsa❤️

Ceratico
6

Det som krävs är kunskap, kunskap och mera kunskap! Läs på om allt och inget - du kan inte kunna för mycket, bara för lite.

Och tänk även på att honan behöver en kompis, så du kan inte köpa bara en hona och para henne. Hon behöver fortfarande en kompis!
Likaså så finns det dem som har vissa svårigheter föra samman sina hanar igen efter att ha låtit en utav dem gå med hona.

Men som sagt: Läs på, läs på, läs på, läs på! Du kan inte läsa på för mycket!

devilsdaughter
0

Förstår inte riktigt hur du menar med vad som krävs? Menar du att du ska skaffa en marsvinshona för att ta en kull ungar på henne? Marsvin ska inte gå själva så isf råder jag dig till att skaffa två töser istället..

Fridaaaa
8

Mycket att tänka på när man ska avla på marsvin.

Och du kan inte sätta in honan med hanarna, då kommer de slåss om henne och sätter du bara in ena hanen till henne är risken stor att de inte kan gå ihop sen efter parning.

Sedan: inte avla på djuraffärsdjur.
Kunskaper om vad som kan hända under dräktighet, med toxning osv är viktigt. Vara väl påläst helt enkelt. Alltid en risk att para och tycker inte man ska para "bara för att" man vill det, utan ha mål med det. Att "jag älskar mina marsvin, de är snälla" osv är inga mål för mig. Finns redan så många marsvin som behöver nya hem.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

elsaandersson14
0

tack #1 & #2 jag menar att är det för mycket att ha 2 burar med 2 hanar i en och 2 honor i en? Min ena hane är snart vid gräns åldern och han mår inte så bra, så ifall han går bort tänkte jag skaffa en hona som kan para sig med min gosiga lilla Muffe!:D Det var bara det!<3

Fridaaaa
0

#4 Läs mitt #3 🙂

elsaandersson14
0

jag vill spendera all tid i världen på mina små goda sötisar, men speciellt till Ludde som snart är på väg att gå bort! Hade bara lite ideer och sånt om framtiden, så det var därför jag skrev detta inlägget!❤️ Om ni tycker jag är taskig mot min lilla Ludde så får ni väll tycka det, men jag vill att Muffe ska få det så bra som möjligt när hans bästis går bort!😐

Fridaaaa
9

#6 Skaffa honom en liten killkompis istället den dagen han förlorar sin kompis. Är det bästa tycker jag. Är han från uppfödare eller djuraffär? För är han köpt i djuraffär så avla inte.

Svarttusch
6

Dräktiga honor bör inte gå själva, då kan det gå riktigt illa med henne. Så det kommer ju behövas två honor. Sen bör man väl fundera på varför man vill avla. Det behövs fler seriösa uppfödare i Sverige, men då bör det bara genomtänkt avel. Det är bra att veta om det finns vissa sjukdomshistorier i bakgrunden eller liknande, både på honan och hanen. 

Är hanen över två år och aldrig parat så kan det faktiskt vara så att han inte "kommer igång" och parar. 

Man "kan" börja med två honor och en hane, men då bör hanen ganska direkt sättas med minst en av honorna i 5-6 veckor så att han kan få sällskap av eventuella bebispojkar som föds. För de ska separeras från mamman och systrarna vid 4 veckor, men helst inte säljas innan 5-6 veckors ålder. 

Det viktigaste är att läsa på. Det bästa som kan hända är en lyckad kull med fina ungar. Det värsta som kan hända är att honan dör. Det är något man måste vara beredd på. Man bör även vara påläst om de olika komplikationerna så man vet vilka tecken som finns och vad man gör då. Vid en lyckad kull är det inte mycket du behöver göra. Det är mata och väga. Går det däremot snett man kan behöva stödmata mamman innan ungarna ens är födda, stödmata ungar osv. Man måste fundera på om det är värt det helt enkelt.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

elsaandersson14
0

tack tack, jag förstår helt klart #8

elsaandersson14
0

Men min hane Muffe är på topp och han vill para sig med Ludde också, så det är lite därför också!<3

devilsdaughter
9

Elsa: Förstår hur du tänker och det är jättebra att du tänker på hur du ska lösa det på bästa sätt i framtiden! Men om vi säger att du skulle köpa en hona som sällskap till hanen som är kvar efter att den ena gått bort så kommer han ju göra henne dräktig och sen kan hon inte gå kvar med honom längre då han kommer göra henne dräktig igen direkt efter att hon fött ungarna.. Så då blir han alltså ensam igen. Det bästa är som Frida säger att köpa en liten bebiskille till honom istället.

Svarttusch
8

#7 #11 Fast om TS nu är intresserad av avel varför kan hon inte få tips härifrån? Jag vet inget om TS marsvins ursprung, men om hon nu är intresserad av avel borde hon få stöd och svar på de frågor hon har istället för tips om att skaffa en bebispojke. 

(Detta nedanför riktar sig till alla som läser, inte de tidigare länkade inläggen)

Det verkar nästan som det finns "krav" man måste uppfylla innan man "får" avla och alla rekommenderas hela tiden att låta bli. Vilka är dessa krav och vem bestämmer dem? Varför skulle inte TS kunna avla? Hon gör något jättebra här och nu! Hon frågar om råd, vad hon ska läsa på osv. Hon försöker läsa på, vilket visar på någon form av seriositet. Ändå råds hon att låta bli. Så vad krävs för att man ska få avla? Jag visste inte allt för ett år sedan när jag började planera min uppfödning. Jag läste på, och läste på. Jag frågade uppfödare, och fick tips jag inte ens kommit på att fråga om. Ingen någonstans sa till mig att jag inte borde. Så vad är skillnaden? 

Jag håller med om att man bör ha koll på marsvinens stam, men samtidigt så importerar vi ju rätt friskt rasdjur som inte alltid har stam. Det är inga problem? Jag säger inte att man SKA avla på djur från djuraffär, men jag hoppas ni förstår var jag försöker påpeka ;) 

Men även jag avråder från att använda djur från djuraffären i aveln om man kan undvika det. Är dina nuvarande marsvin från djuraffär skulle jag rekommendera dig att köpa en avelstrio istället, två honor och en hane från uppfödare som har stam.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

devilsdaughter
3

#12: Håller med dig! Det var lite dumt skrivet av mig. Men efter att TS skrivit fler inlägg så förstod jag det som att det inte var själva avlandet hon var ute efter utan mer att hon ville ha sällskap till sin hane och då är ju en liten marsvinskille ett bättre alternativ. Drog den slutsatsen dels pga att hon ville ha honan som sällskap till sin hane som snart blir ensam och dels för att hon funderade på om det var för mkt att ha två burar. Men är det avel hon är intresserad av så håller jag absolut med dig! 

TS; köper du en avelstrio kan du ju (om det funkar såklart) ha den nya hanen tillsammans med den hanen som du har hemma. En sak till jag glömde skriva i det andra inlägget, om din äldre hane är mkt dålig så kanske det är dags att ta honom till veterinär och låta honom somna in? Beror ju såklart helt på HUR dålig han är! Ber om ursäkt om du tyckte att jag gick emot dig! Tänkte inte alls på det när jag skrev!

Fridaaaa
2

#12 Ja självklart är det bra att hon frågar. Men även bra att få svar på frågorna man ställer för att kunna besvara och hjälpa också 🙂 Samt om TS är väldigt ung att föräldrarna är med på det ect 🙂

linneakangas_
1

Tänk ordentligt innan du ska avla. Om marsvins mamman inte kan få fram ungarna själv behövs det ett kejsarsnitt, och det kan bli riktigt dyrt för dig. Du måste vara beredd och ha pengar undansparat innan du gör detta. Du riskerar marsvinets liv, den överlever inte alltid.

linneakangas_
0

Jag tror kejsarsnitt är dyrt på marsvin, hittar ingen information på google. :p

devilsdaughter
0

1000 kr betalade jag för ett kejsarsnitt på marsvin, dock var det typ 5 år sedan..

dumlekola
5

Jag ringde till Blå Stjärnans djursjukhus i Göteborg och fick veta att ett kejsarsnitt där kostar 10.000 kr!

devilsdaughter
0

dumlekola: Oh my!

idipidi
3

Man ska ta med i beräkningen också att det ofta är väldigt svårt för en hona att återhämta sig från ett kejsarsnitt. Alla operationer där man går in i buken på marsvin är extra riskfyllda eftersom att de ofta mår väldigt dåligt efteråt. Har det dessutom gått så långt så att man anser att kejsarsnitt är enda utvägen så är honan i regel i så dålig kondition att det ger ännu sämre odds. Jag känner till några lyckade kejsarsnitt med tyvärr betydligt fler där honan ändå dött. De flesta som varit med om ett kejsarsnitt som ändå slutat med att honan dör låter inte någon hona genomgå det igen… Istället gör man allt vad man kan för att hjälpa henne att föda naturligt och om det absolut inte går så väljer man att avliva.

idipidi
4

Minimum vad som krävs för att avla är väl förutom grundläggande kunskap om marsvin… En hona som passar för avel, plats för att behålla alla ungar om de inte blir sålda och en erfaren uppfödare som man har förtroende för och kan bolla det hela med. Har man inte det sista så behöver man skaffa sig kunskap på egen hand, vilket inte alltid är så lätt. Man behöver t.ex. veta vilka färger som man inte kan para med varandra för att inte riskera missbildade ungar.

Bra är också om man har god kunskap om hur marsvin normalt ser ut och beter sig så att man märker när något är fel.

Man behöver också vara helt införstådd med att det inte är ovanligt att honan och/eller ungarna dör. Därför är det aldrig att rekommendera att para ett marsvin som man verkligen är fäst vid. Jag vet många som önskar att de hade följt det rådet.

Eulwen
2

Halvt knapplån på inlägg #20.

Plus att man för det första behöver hinna upptäcka att marsvinet är i behov av hjälp/ev. kejsarsnitt. En marsvinsfödsel går rätt snabbt (ca 30 min) och de passar gärna på när det är lugnt och tyst, dvs när man inte är i närheten. 

(Inne på femte dagen av vakande över en hona som borde föda "när som helst"…) 😴

devilsdaughter
3

Euwlen: De där dagarna brukar aldrig ta slut ;)

idipidi: Håller med där. Gjorde som sagt ett kejsarsnitt på min hona, honan dog men bebisen klarade sig.. Skulle fakatiskt inte göra om det då jag i efterhand ångrar att det inte blev avlivning direkt. Honan fick lida mkt för de dåliga oddsen. 

Sorry för lite OT..