Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 587 ggr
Lyan
0

Cystor bara ibland?

Dovv har i ett par omgångar haft symptom på cystor. Hon får stora skorviga spenar, tappar i vikt och brunstar mer men efter ett tag så försvinner det. Hon har haft så i två omgångar nu och ingen av gångerna har jag kunnat känna några cystor och hon har inte tappat päls på magen.

Kan det vara små cystor som kommer och går? Eller är det något annat fel på henne? Hon äter, dricker och bajsar som hon ska och är lika glad och pigg som vanligt hela tiden. Hon verkar heller inte vara stressad som de kan bli ibland av cystorna.

nightmares
0

Såvitt jag läst så drabbas nästan alla honor av äggstockscystor, men det är inte alltid symptomgivande utan beror cystans storlek och om den producerar hormoner eller inte. Jag skulle inte tro att cystor kommer och går (äldre djur har större cystor), men däremot kanske deras hormonproduktion kan variera.

Lyan
0

Då måste jag ha haft väldigt tur med alla mina honor för jag har bara haft Dovv, Betty och Ebba som visat symptom. Essie var visserligen väldigt päronformad med ganska hård mage men det var de enda symptomen hon visade på ev. cystor.

Ebba var en omplacering som jag fick in för några år sedan. Hon var totalt galen och brunstade så mycket att hon varken åt eller drack och terroriserade de andra till slagsmål. Hon fick tyvärr avlivas :'(

Betty hade skorviga spenar, svullet kön och tappade päls kanske två gånger om året sina sista tre år. Hon visade inga humörssymptom eller extra brunst alls.

Och nu då Dovv som är ännu mildare än Betty. Jag har bara sett Dovv brunsta två gånger i sitt 3,5åriga liv (trots att jag har vänt på henne mm) och det var förra gången hon visade symptom på cystor. Den här gången har jag inte sett något. Betty är förresten Dovvs farmor.

nightmares
0

De flesta cystor är troligen ofarliga och ger inte speciellt mycket symptom. Har själv bara haft två honor (mor och dotter) som haft allvarliga besvär och de dog relativt unga (3 respektive 4 år).

Det finns mycket studier att läsa om man är intresserad. Hittade denna nu i vilken de undersökt 43 honor på mellan 3 och 60 månder. Totalt hade 58 % cystor. De såg också ett samband med ålder. Av djuren under 7 månder (4 st) hade ingen cystor och av de över 2 år (14 st) hade alla utom en cystor (93 %). De hänvisar till två andra studier på honor över 18 månader där förekomsten var 88 respektive 76 %.