Skrovliga spenor
Mitt ena marsvin Roxy har fått något skrovligt runt spenorna. Vet inte riktigt vad jag ska likna det med och hinner tyvärr inte fixa bild nu. Man kan lätt pilla bort det och hon indikerar inte att hon har ont.
Kan det vara så att hon bara är torr? Eller att det är någon form av kav hon fått från att ligga ner? Hon äter som vanligt (vad jag har märkt) och jag kan inte se några tecken på sjukdom eller några varningssignaler. Hon är klar i ögonen och inte rinnig vare sig från ögon eller nos.
Mitt andra marsvin Rapunzel ser ut som vanligt på magen men hon är lite torr på baktassarna. Som en början på förhårdnad ungefär, har smörjt tassarna med försvarets hudsalva och smörjde även in Roxys spenor. Tänkte att det kan ju inte skada iaf.
Någon som har någon idé på vad det kan vara utifrån den här dåliga beskrivningen?
Kan tillägga att bröstvårtorna är väldigt långa och liksom ligger platt med huden

Det är ett vanligt symptom på äggstockscystor. Här kan du läsa lite mer: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/sjukdomar/aggstockscystor.html
Envishet och drömmar
Ja, jag har läst lite om det, men hon är ju bara 2½ år :( Usch. Hoppas inte, får känna på magen och se om jag känner något. Ska ta bild också så kanske det blir lättare att se och så hoppas jag att det verkligen inte är cystor..
Jag har 2 honor på 2 år och den ena var helt galen för ett tag sedan. Hon brunstade och red även på sin kompis (som ibland satt stel av skräck och vågade knappt andas verkade det som). Hon hade skrovliga och svullna spenar. Jag gissar helt klart att hon har cystor. Vi har varit hos veterinär pga misstanke om Ringorm, men vetten sa inget om det, fastän jag nämnde att jag trodde att det kunde vara cystor. Det undersöktes med andra ord inte närmare med ultraljud och hon kanske inte kände något (pga okunnighet? eller att de är så små eller inte finns?)
Som du kanske läst tidigare så är det väldigt vanligt förekommande.
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
Precis som #2 skriver är det ett vanligt första tecken på cystor. Har hon inga andra symptom så behöver du inte oroa dig ännu de kan leva med det i flrea år och vissa får inga besvär över huvudtaget bortsett från spenskrovlet. Läs länken du fick och var uppmärksam på andra symptom som svullen mage, håravfall och brutalt brunstbeteende.
Man kan mjuka upp skrovlet med olja och tvätta bort det med jmämna mellanrum. Att smörja skadar inte.
Tack så hemskt mycket för svaren!
Då ska jag fortsätta smörja med andra ord, Funkar det med vanlig oliv eller rapsolja? Bara att hoppas att hon lever i många långa år till trots skrovlet. Som tur är så har hon ju inget annat symptom på cystor och jag hoppas att det förblir så!
#7 Ja oljan spelar ingen roll vad du tar det blir bra vilket som.😃Lycka till med henne!
Tack godisgrisen :)