Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1148 ggr
Tina Torstensson
0

Oxbow till Sverige?

Skulle ni köpa fodermärket Oxbow om det kom till Sverige och började säljas i svenska djuraffärer? Jag har pratat lite med en svensk leverantör som gärna ville ha lite mer info om hur stort intresset är för detta foder. 

Risken finns ju att det skulle bli lite dyrare än vad det är att köpa på nätet. Om det kom in, skulle ni köpa det regelbundet?

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM

Fridaaaa
2

Finns redan att köpa i Sverige.
Gnagarboden har det bland annat 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tina Torstensson
0

Ja, men det är ju en webshop. Jag menar om det skulle finnas ute i zoobutikerna.

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM

Frida B
1

Jag har för mig att det går att köpa i butik också, men är inte riktigt säker…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Piggy Diamonds
2

Jag köper Oxbow i butik tex djurmagasinet. Köper 11 kg säck varje gång för det blir billigare

bohan85
0

jag köper via nätet eller hos veterinären. Men det är väl bra om det säljs i djuraffärer och att personalen berättar att det är en mycket bra pellets

Maelis
0

Det finns i vår djuraffär oxå. Men den är ovanligt seriös. Jag tycker absolut att det borde finnas på fler ställen!

Lihna
0

Huvudingredienser: Timotejhö (= fibrer) Soyaprodukter (= fibrer, protein och hälsosamt fett) Vete (= kolhydrater och energi) (Gnagarboden.se) Jag undrar i mitt stilla sinne varför i all sin dar ett marsvin ska äta detta? Timotejhö - det får de ju redan. Onödigt att frakta hö från utlandet in till sverige när vi har så fint hö här att få tag i. Soyaprodukter… Det känns bara sjukt att ge ett marsvin. Dessutom är det GMO soya (genmodifierat). Vete… Marsvin är gräsätare. Varför ge ett sädesslag? Om de behöver mer vikt hade jag satsat på en ekologisk kligröt. Min åsikt när jag som ny marsvinaägare skrollade av marknaden på pellets för marsvin. Mina får fri tillgång på hö och grönsaker varje dag. Det verkar man komma långt med.

Frida B
2

#7 oxbow är en av de bästa (om inte det bästa) pelletssorten, och jo det behövs om man har ett marsvin som behöver gå upp i vikt eller som har svårt att gå upp i vikt.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

zapx71
0

Jag köper Oxbow på kedjan Zoo som bl a ligger i Bromma Blocks. De rek den som dagligen, men efter att ha läst på mig här får de det mest då och då som godis i "godisbollen" som de puttar runt och det trillar ut saker. Men de gillar den verkligen.

Mirinda
1

Med tanke på det mycket höga priset (stor skillnad mellan O och det som kommer näst efter i kvalité) så är det ju inte konstigt att man tvekar. Vi ger marsvinen Lottie, som säljs på Granngården, blandat med fyrkornskross.

Haken med de andra pelletsen är att kalciumhalten är för hög. (Oxbow har exakt rätt mängd om jag förstått det rätt.) Men eftersom Lottie innehåller 1% och 0,8% rekommenderas (av bl a Mia Winge) till marsvin så är skillnaden inte så stor. Särskilt inte med tanke på att vi blandar så Lottie bara utgör 1/3 av kraftfodret.

Normalstora vuxna marsvin behöver egentligen inget kraftfoder om de äter bra hö och C-vitaminrika grönsaker. Jag ser ingen anledning till att man ska betala så dyrt för Oxbow om det inte är väldigt speciella omständigheter.

Det ideala vore väl om Oxbow importerades i större mängder, vilket högst troligt skulle pressa ner priset. Då skulle säkert fler köpa det till sina växande marsvin. För det råder nog ingen som helst tvekan om att Oxbow är den bästa pelletssorten för marsvin.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Lillyrod
0

#10 Då äter mina och dina marsvin exakt samma kost. Dom mår prima av det.