Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1269 ggr
[vigge_]
1

Bra faktabok?

Hej!

Har börjat fundera på att skaffa marsvin och vill vara mycket väl förberedd på hur man sköter dem m.m. :)

Därför undrar jag ifall någon av er vill tipsa om en faktabok om marsvin.

Den ska komplettera allt och innehålla modern och bra fakta! :)

Har ni någon faktabok att rekommendera? :)

Tack på förhand!

Fridaaaa
2

Vet bara en som är bra och det är "mitt husdjur marsvinet" 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fluffis o sötnos
0

Det fins en bra fakta bok tycker jag, som du hittar om du går in på marsvinshjälpens hemsida. När du kommit till deras hemmsida så går du in på försäljning och där hittar du den.

Arinah
2

Jag föreslår att du går in på Svenska Marsvinsföreningen och kollar i infohäftet. Det går även att skriva ut denna. Där finns bra och korrekt information.

http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=67&Itemid=217

Sen finns det massor av Artiklar här på MiF som är läsvärda med bra innehåll

Maelis
0

Håller med Frida. Kan också tipsa om marsvinshjälpens dvd som Mia Winge gjort eftersom boken börjar ta slut på förlaget. Filmen kan du köpa via marsvinshjälpens hemsida.

Mirinda
1

Mitt husdjur marsvinet av Mia Winge, som #1 rekommenderar, är den bästa boken som jag läst om marsvin. Den är speciellt bra för nybörjare. Vi skaffade den några månader innan marsvinen flyttade in. Den passar både vuxna och barn, är enkel att hitta i och har många bra foton samt roliga illustrationer.

Själv beställde jag boken från Ad Libris på nätet. Om det är så illa att den håller på att ta slut på förlaget, så kan du kanske låna den på biblioteket. Det gjorde vi först. Men eftersom den var så bra så ville vi ha en egen.

Visst finns det andra böcker om marsvin också. Om du inte kan få tag i Mia Winges bok och du skaffar en annan, så se till att den är relativt nyskriven. När jag sökte med ljus och lykta efter en bra bok om marsvin stötte jag på gamla böcker med felaktigheter i.

Rekommenderar varmt artiklarna här på MiF. Vill du veta ännu mer så starta gärna trådar och ställ dina frågor. Här finns många med lång erfarenhet av marsvin som gärna hjälper till.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

jagga-ewe
0

Mia Winges bok står som "definitivt slut" hos förlaget enligt den enda bra bokhandeln i trakten. Tyvärr. Så biblo är ett gott råd. Boken är suvve, bra skriven och mysiga bilder. Passar både barn o vuxna.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

dumlekola
0

Jag länkar till min favoritsida om marsvinsfakta på nätet: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/om_marsvin/korta_fakta.html Här finns mycket bra att läsa! :-)

Apolloon13
1

Jag ska också skaffa marsvin och jag har läst i princip alla trådar här på mif och igår kväll läste jag fakta texterna på svenskamarsvinsforeningen.se och insåg att allt som stig där kunde jag redan, så att läsa här på mif, både fakta, händelser och andras funderingar är otroligt lärorikt och det råder jag dig verkligen att göra, speciellt alla sorters sjukdoms relaterade saker, där man kan få se bilder och sedan läsa vad det kan vara, för har man sett det och läst om det är det lätt att ev. Utesluta vissa sjukdomar om man ser saker på sina egna marsvin i framtiden :)

Anoki
0

Finns även bra Artiklar här på sidan. 

Läs på lite olika ställen så får du dig en helhet om hur du på bästa sätt sköter dina ev. framtida marsvin. :)

Mirinda
0

Man lär sig på vägen också. I början var vi jätteosäkra på en hel del saker. Men man kommer ganska fort underfund med de vanliga vardagsrutinerna. Med tiden "lär" också marsvinen själva människorna hur det ska vara med en del saker. Man märker ju när de mår bra och trivs.

När man läser diskussionstrådar här på MiF ska man ha i bakhuvudet att den finns skilda uppfattningar om en del saker. Mitt råd är att utgå från artiklarna, som är skrivna av erfarna marsvinsägare. Sen får man helt enkelt välja hur man vill göra och eventuellt pröva sig fram om det låter motstridigt i diskussionstrådar.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

zapx71
0

På marsvinshjälpens sida har väl både Mia och Marianne skrivit och de är aktuell info.