Pepparrot till marsvin?
Någon som har erfarenhet om man kan ge pepparrot till marsvin? Jag sitter ofta och studerar näringstabeller på grönsaker för att till slut lyckas komma ihåg c-vitamininnehållet i huvudet. Pepparrot innehåller väldigt mycket c-vitamin och annat nyttigt men Google hade inte så mycket att erbjuda när det gäller om marsvin kan äta det. Någon som vet? Mina smågrisar fullkomligt ÄLSKAR bladpersilja som är väldigt kryddigt i smaken så jag tror inte smaken av pepparrot skulle avskräcka dem
sätter en tass
// Elin-li,
Har ingen aning om ifall det är giftigt men personligen skulle jag inte ge mina marsvin pepparrot. Det känns som om det borde vara för starkt för deras små magar.
Vad menar #1 med "Sätter upp en tass?" Ja jag vill få lite mer säker info innan jag vill ge dem något
Jag hade personligen inte gett det, ganska starkt och finns så mycket annat bra att ge 🙂 Så jag hade inte gett.
Vet inte om det är någon här inne kanske mer erfarenhet kring just pepparrot.
#3 Tror hon menade att hon vill följa inlägget.
Men går att göra genom att "bokmärka" också 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Var ingen hit här hemma. Bladpersilja däremot. Har ingen aning om c-vitamin innehåll. Har gett när de inte har ätit vitkål, broccoli eller annat nyttigt. De fick inga besvär. Stjälkselleri är väl också starkt men bra? Lök skulle jag inte ge.
Lökväxter av alla dess slag är giftigt så det har jag koll på ;) Jag brukar variera mellan vitkål, broccoli, blomkål, grönkål, rödkål, bladpersilja och gul paprika. Brysselkål var ingen hit :P Visste ni förresten att rödkål (dvs rödfärgas vitkål) innehåller dubbelt så mycket c-vitaminer och nyttigheter som vitkål? :)
Oj! Det visste jag inte! Och den smakar lite annorlunda. Har problem med mina tjejer som tröttnar på allting. Och sen tycker jag att nu efter jul är många kålsorter av dålig kvalité. Segt eller mjukt.
Hur är det med betor? Rödbetor, gulbetor, polkabetor osv? Kålrot? Färsk grön sparris? Köpte hem sånt idag att ha till maten, men kanske kan va pälsnasse-godis likaväl.
Här hemma är broccoli och blomkål favoriten. Vitkål går an, men paprika ratas. Pepparrot har vi inte testat, den går åt till matlagningen. :)
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Rödbetor är okej, bli dock inte orolig om marsvinet skulle kissa rosa eller rött efteråt ;) Kålrot är också bra! De andra vet jag inte säkert och uttalar mig därför inte om det.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#8 Rödbetor är jättepoppis här. Har provat gula och polkavarianten också. Det som skulle vara intressant att veta är hur det är med C-vitaminhalten. Är det någon som har kläm på det?
TS! Pepparrot tror jag inte är något som marsvin skulle vilja äta. Även om bladpersilja är lite kryddig ibland så är det stor skillnad på det och pepparrot. Men kan du bara få säkert besked så att det inte är skadligt för marsvinen, kan du ju alltid prova. Jag skulle bli jätteförvånad om de gillar det.
Är det någon annan som gett sina grisar pepparrot?
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Rödbetor har 3mg C-vitamin per 100g. Kan jämföras med morot som har 5mg, gurka som har 10mg och broccoli som ligger på 83mg. Rödbetor ligger mycket lågt alltså. Sparris ligger på 33mg/100g, inte så högt. Kålrot på 36mg. Pepparrot har helt okej 152mg/100g. Gul paprika är "bäst" av de jag kollat, 205mg/100g.
Jag kollar C-vitaminhalter på Livsmedelsverkets sida. Där anges halten c-vitamin i mg per 100g livsmedel. För att räkna ut hur mycket ett vuxet marsvin ska ha av just det livsmedlet divideras marsvinets vikt, i gram, med värdet för 100g livsmedel. Resultatet blir antal gram som är nödvändigt för att nå 10mg C-vitamin per kilo marsvin.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#11 Tack för utförligt svar. Det ante mig att C-vitaminhalten var låg i rödbetor. Vi brukar alltid servera dem ihop med ett "säkert kort".
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare