Syrlig paprika
Har sett att flera av er ger en hel del paprika till era marsvin, men jag har fått lära mig att man ska vara försiktigt med just paprika för att det är så syrligt och att de riskerar att få munsvamp osv, samma sak med tomat och andra lite syrligare grönsaker..
Har någon av er märkt av det här eller har jag helt enkelt bara fått fel information? 🤔
Det stämmer. Men just paprika är det min erfarenhet att det är betydligt mindre problem med än tomat och äpple.
Marsvinen här hemma får paprika flera gånger i veckan. Ingen har fått munsvamp hittills (flera år, flera marsvin)
Vore intressant att höra andras erfarenheter. Kanske det har att göra med övrig utfodring, mängd eller annat som gör att det orsakar svamp. Eller det kanske inte orsakar svamp i den utsträckning som det sägs?
Vissa marsvin är superkänsliga, men de flesta reagerar nog inte mot paprika. Jag har aldrig haft någon som gjort det. Äpple däremot och tomat. Där har jag dåliga erfarenheter. Likaså vet jag marsvin som reagerat på vissa foder, framför allt pretty pets.
Jag hade en hane som fick tendens till lite svamp runt munnen men det hann inte bryta ut. Det var när jag var som nyast på marsvin och gav enorma mängder grönsaker varje dag, bland annat massor paprika. Paprika är nog en av de syrliga grönsakerna som har mindre risk till munsvamp tror jag.
jag har gett paprika dagligen i över 5 år, ingen svamp på någon av dem. De får ju ingen stor bit, kanske ökar risken om de får större mängder?
Jag ger oxå paprika ett par gånger i veckan. Jag tycker det funkar bra. De tycker att det är så gott och det behövs en sån liten mängd, så man vet att de oxå tuggar i sig mycket hö. Paprika är ju ganska sött, är det nån som vet om det kan göra grisarna tjocka?
Mina grisar får paprika flera gånger/vecka.
Upplever det också mer som att tomat är värre i så fall.
Marsvinen på gymnasiet jag gick på, fick paprika dagligen, ingen munsvamp. Inga mängder men lite var dag. Men man ska såklart vara försiktig 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ah det verkar rimligt att det är väldigt individuellt hur känslig man är och också på mängden man ger :)