Nykastrerade pojkar
Igår blev både Whomp och Jai kastrerade. Allt gick jättebra och de fik så mycket beröm hos vet. för att de var så lugna och trygga. När jag kom för att hämta dem så satt bägge och mumsade hö i godan ro :-D
Såren ser jättefina ut och båda grisarna äter med god aptit. De har dock gått ner ca 30g båda två. Tror inte att det är någon fara men går de ner mer så får jag PETA i dem lite Critical Care för säkerhets skull.
Tanken är att Jai ska få en flickvän och Whomp kommer att flytta tillbaka in till Ai imorgon om allt fortfarande ser bra ut
Vad härligt att höra att det gick bra. Håller tummarna för att det fortsätter på den vägen 👍
Skönt att det gick bra! Ska de få antibiotika och så nu, eller hur går det till hos din veterinär?
Roligt att höra! Jag går själv i kastreringstankar, så det är skönt att höra när det gått bra!
Ja, jätteskönt att allt gick så bra! Är ju alltid nervöst att söva dem, men har kastrerat så många med bra resultat att jag ändå är ganska lugn vid det här laget. Cecilia på Fågelkliniken är det som kastrerar dem och hon är ju jätteduktig på marsvin.
De ska äta bactrim i sju dagar och metacam i två men då Jai verkar ha ganska ont så kommer han få metacam imorgon också om det inte har gått över.
Whomp har gått upp några gram sedan igår men Jai har tappat 15g till. Vilket är konstigt för han glufsar i sig allt jag lägger framför honom, både godis, grönsaker, hö och kligröt. Fast han spänner sig en hel del pga smärtan så kan nog vara därför han tappar för går ju en hel del energi när man har ont. Avvaktar lite till med cc, vill inte störa hans matlust genom att tvinga i honom ännu mer mat när han redan äter själv.
Då tänker de väldigt lika på Fågelkliniken och Roslagstull vad det gäller mediciner efteråt. Metacam i 3-4 dagar efteråt säger de på Roslagstull.