Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 831 ggr
jagga-ewe
0

Hur mycket vatten är normalt?

Stortroll bad mig skriva o fråga hur mycket vatten som är normalt att ett marsvin dricker per dygn?

Buffe, som är ensam, dricker ca 60-100ml/dag. Han får grönsaker varje dag, oftast blomkål eller broccoli och äter en hel del hö. Förra veckan, när det var det sista i höpåsen kvar, ratade han höet och åt hellre kraftfoder o då drack han mer - ca 125ml. Men eftersom det nya höet är godare äter han mer av det igen och har iggat kraftfodret. Han verkar inte så glad i kraftfodret öht. Nåja, han behöver det inte heller, väger drygt 1100g. Grönsaker får han ca 15-20g/dag då det motsvarar c-vitaminbehovet. Ibland lite extra. Han är pigg och pratsam och tassar gärna runt i hallen på sin golvtid.

När han kom till oss var han van vid C-vitamindroppar i vattnet, och vi har fortsatt med dem eftersom han är van att vattnet ska smaka så. Men eftersom han druckit dåligt några dagar (ca 50-60 ml) har Stortroll bestämt att testa utan dropparna. Märks ingen skillnad, han dricker lika lite för det.

Vattenflaskan är diskad och noga sköljd. Den sitter på samma sätt som den suttit hela tiden.

Är det okej att han dricker så pass lite, eller är det nåt att vara orolig för? Stortroll är väldigt orolig för sin lille skyddsling nu.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Apolloon13
1

Vad jag vet så brukar inte marsvin dricka så mycket, de får ju i sig en del vatten från grönsakerna, ska inte säga något jätte säkert men läste på vissa andra trådar där deras marsvin dricker ytterssällan. Om han äter och är sig själv är nog inget på tok. :)

emmaaslund
2

Det kan vara olika hur mycket de dricker, vissa ser man nästan aldrig dricka medan andra glatt slurpar i sig. Eftersom han är ensam kan det ju vara så att han sysselsätter sig lite med flaskan, det har jag haft en omplacering här hemma som gjorde. Han tömde flaskan på några timmar men det mesta hamnade i spånet.

Om han inte tappar hull utan är som vanligt så skulle jag inte oroa mig :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

marsvins
0

mina dricker väldigt mycket😃

råttor är inte äckliga bara äckligt underbara🙂