En är överviktig och den andra normalviktig
Hej medlemmar! Jag har fått lite av ett dilemma här hemma. Jag har två marsvinsgrabbar, båda okastrerade. Den ena är endast 2,5 månad gammal och ett riktigt matvrak medan den andra är 1,5 år och lite mer tillbakadragen. Mitt problem är att den yngre buffar undan den äldre som snällt flyttar på sig och i och med detta har den lille blivit en liten tjockis. De har fri tillgång till hö, får pellets utfodrat en gång per dag, ca en deciliter att dela på. Och lite grönsaker morgon och kväll. Vid utfodring av grönsaker försöker jag sitta med för att se till att maten fördelas rättvist. Broccoli, vitkål, blomkål och paprika är det jag oftast ger. Så frågan lyder Hur bantar jag den lille utan att det påverkar den äldre hanen som är normalviktig? Då jag särar på dem blir de oroliga och vill då inte äta så den lösningen har jag testat
Ge dem pellets ur separata skålar på varsin sida i buren. Edit: Såg nu att det inte funkat, eller åtminstone inte att sära på dem, men vad händer om du ger dem varsin skål bredvid varandra?
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Den lille moffar i sig allt vad han kan medan den äldre äter tills han är nöjd och sen går där ifrån. Jag försöker distrahera den lille efter att han ätit upp för att han inte ska ta över den äldres matskål också men det funkar sällan. Blir snarare bara frustration och klagomål från den lille som i sin tur får den äldre att känna sig osäker och backa undan, dvs tappa matlusten
Börja med att ta bort skålen när den äldre inte vill ha mer- så det inte finns en massa kvar som den yngre trycker i sig också… Ibland kan det funka att handmata också, dvs en bit till dig, en till dig osv… Jag har också haft lite problem med ett marsvin som är lite litet och tunnt och som troligtvis är det pga att han faktiskt är ganska ointresserad av mat. Eller han äter en stund, men vill sedan göra annat och då äter ju de andra upp resterande innan han kommer tillbaka för mer… Jag har löst det med att ge extra till honom när jag har honom uppe i knät. Då kan han koncentrera sig en liten stund och äta. Oftast inte så mkt så blir ofta att göra detta minst två ggr. Om du kan komma på ett sätt att få dem att äta när de är separerade, ex i knät vore ju det enklaste…
Jag skulle ge i två skålar och ta bort båda skålarna när den äldre inte vill ha mer. Sen kan man ju försöka handmata den äldre lite då och då.. Funkar inte det så kan du ge mat flera gånger om dagen och då göra likadant att du tar bort all mat så fort den äldre inte vill ha mer.. Dock ha koll då ungefär hur mkt den lille får i sig så han inte får i sig för mkt..
Ett annat alternativ är att du tar bort pelletsen helt från den tjocke och bara ger hö och grönsaker och sedan ger den äldre lite pellets ur handen då och då så han får i sig lite extra..
Men du skriver att den äldre är normalviktig och den lilla överviktig. Då kanske inte så mycket pellets behövs. Utan ställ in skålen ibland eller fyll inte upp så mycket.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
En så liten kille som är överviktig? Han borde vara i full gång med att växa och inte lägga på sig av bara hö, pellets och grönsaker. Är du säker på att han inte bara är lite bebisrund?
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Jag instämmer med #6, en så liten en som verkligen är TJOCK låter konstigt..?
Och så marsdrömsscenariot, är du säker på att det är en hane och inte en liten dräktig hona……?
Åh, bra fråga Eulwen, men hoppas det inte finns nån anledning till oro! Jag tänkte på att det stod att TS ger dem 1 dl pellets om dagen. För mina marsvin skulle det kännas som för mycket. De får en msk om dagen. Finns det några allmänna råd man kan ge TS kring just mängden kraftfoder/pellets?
1dl låter mycket…
Jag har också blandisar, en rultigare dam, men hon får vara det, hon är ju inte supertjock. De bor 4 tjejer i samma bur och två av dem är fördda i juli 2013, jag ställer in många skålar med lite ivarje. De bråkar sälla om de får samma skål men det kan ju bero på att de har andra skålar att välja på.
Lite runda ska väl marsvin vara?
Jag skulle inte oroa mig så mycket över vikten om det inte är fet.
Lycka till, du har fått många fina förslag ovan.
Tack så mycket för alla svar! Jag kommer dra ned på mängden pellets och ge grönsaker med extra mycket c-vitamin så det inte krävs så mycket och att jag kontrollerar så maten fördelas jämt mellan dem. Hehe och nej han är ingen hona, jag har rengjort lille snoppen på honom så den vet jag finns där ;)
Jag tycker att det som #6 säger är jätteviktigt. En så ung hane kan i princip inte vara överviktig. De kan i princip få fri tillgång till kraftfoder i den åldern utan att bli feta.
Det är första gången jag har en unge under uppväxt så det kan mycket väl vara bebishull :) han hoppar och sprätter och gör bocksprång som tusan iallafall så lilla tjockismagen verkar inte hindra honom ;)
För att spinna vidare på #11, första gången jag hade en unge tyckte jag också hon var "tjock", men det berodde på att hon började med att få mer kroppsmassa vid magen och rumpan, för att senare på över "axlarna". Då såg hon ju "tjock" ut, men det var hon inte, hon saknade bara de rätta proportionerna som de flesta i den åldern gör :) Så han är nog inte överviktig utan helt enkelt saknar massan fram som gör att han ser lite rund ut :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Om han har mage så är det nog snarare att han är tunn över skuldrorna. Fetma sätter sig som "kuddar" i armhålorna, dubbelhaka m.m.
Jaha nej några fettkuddar runt framdelen och hakan har han inte. Han har bara mage. En mjuk plufsig mage. Lite som en padda :P
Instämmer med de som har skrivit att det inte är något problem med en växande unge. Låt du honom få sitt kraftfoder! Men eftersom den andre är vuxen och inte behöver mer än små mängder (om ens något alls); så tycker jag att du kan minska på kraftfodret.
Ett växande marsvin kan man ge upp till ½ dl per dygn. Om man serverar kraftfoder till vuxna marsvin räcker det med 1-2 msk.
Vi har en liten gris som är proportionerligt "felfuntad" och jag tyckte att han var tjock tills jag insåg att han snarare är ovanligt tunn över skuldrorna.
Jag ställer in lite kraftfoder ett par ggr i veckan. Brukar passa på att servera när burens "matvrak" är uppe och blir gosad, så att vår mer måttfulle gris hinner äta innan den andre hugger in eller välter ut fodret i spånet. Äta fint och dela med sig är inte riktigt hans stil.😃
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Tack så mycket för alla svar! :D