Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1743 ggr
dorisochlovis
0

Plötslig viktnedgång?

Jag har inte vägt mina marsvin (jo jag vet, man ska det egentligen) men jag märkte för någon vecka sedan att mitt ena marsvin, Lovis, har blivit så smal (hon har varit lite tjock tidigare, och hon har ganska mycket päls så har inte märkt att hon gått ner förrän nu!) När jag klappar henne känner jag hennes ryggrad och benkotor. Hon blir också helt galen när jag ger henne mat, så otroligt upprymd att hon springer omkring, hoppar på min hand och ibland bits för att få tag i maten.

Ända sen jag upptäckte detta har jag gett henne mer fettrik mat, morötter och en fettrik marsvinsblandning som djuraffären prackade på mig när jag köpte marsvinen. Tycker dock fortfarande att hon är smal! Hon äter mycket och bajsar som hon ska så förstår inte vad som är felet? Vad kan göra att ett marsvin går ned i vikt bara sådär?

idipidi
0

Allt det du säger signalerar för mig att det kan vara något tok med tänderna. Är du säker på att hon äter maten du ger henne, alltså att hon verkligen får i sig den? Om du sätter dig och tittar när de får nytt hö, tuggar hon verkligen i sig höet och inte bara plockar med det? Äter hon morötter eller blir det flisor av dem?

dorisochlovis
0

Grönsaker/frukt + matblandningen äter hon definitivt, blir inget kvar och det är jag tvärsäker på. Det är svårt att avgöra hur hon gör med hö:et, det byts ju ofta och har ett till marsvin som äter av det… men vad jag sett så äter hon allt sitt hö som hon ska också. Har satt mig på golvet under buren och tittat på hennes tänder när hon gapar, då ser jag visserligen bara framtänderna, men de ser helt normala ut.

idipidi
0

Sätt dig och titta på henne när hon äter hö, om hon verkligen äter det eller mest plockar med det och väljer de mjukare stråna. Unga marsvin blir inte beniga om inte något är fel.

Att framtänderna är fina säger tyvärr ingenting om kindtänderna. 

Är det här samma marsvin som du sa förut satt och tuggade utan att ha något att tugga på?

dorisochlovis
0

Okej det ska jag göra! Men det stämmer det du säger om de mjukare stråna, hon brukar bara äta det som är grönast och mest gräs-liknande… trodde hon bara var kräsen.

Ja det är samma marsvin som sitter och tuggar. Vet du något bra knep på hur man man titta på hörntänderna? Hon vill liksom inte sitta still så att jag kan kolla, och hon gnyr så mycket när jag försöker så det låter som att jag gör illa henne :(

idipidi
0

Nej, det finns inga trick tyvärr utan är veterinär som gäller. Var i landet bor du?

dorisochlovis
0

Nehe okej, behövs hon sövas eller något för det?

Jag bor i skaraborgsområdet.

idipidi
0

Det beror lite på. En liten undersökning kan göras om veterinären har rätt instrument, men för att kunna se ordentligt och eventuellt rätta till problemet så måste de sövas.

Det finns så vitt jag vet ingen veterinär med utbildning på marsvin där du bor, men det kan ju finnas någon veterinär som är intresserad och villig att ta sig an marsvin ändå. Tyvärr har jag dålig koll…

dorisochlovis
0

Okej, måste de stanna över natten om de ska sövas då? Hur mycket kostar det?

Har varit hos en veterinär i Skövde med henne en gång (för några månader sedan då hon var förkyld) och de verkade helt okej där. Dock så krockade vi på väg hem så det blev en dyr historia, 10 000kr på att laga bilen… men det lär väl inte hända igen förstås.

idipidi
0

Stanna över natten har jag aldrig varit med och priser skiljer sig enormt mycket från klinik till klinik samt var i landet det är. Du får ringa och kolla.

bohan85
0

hm, jag skrev ett inlägg men verkar försvunnet.

Problem med sköldkörteln kan orsaka viktneddgång trots att marsvinet äter. Veterinären kan kolla med blodprov.

dorisochlovis
0

Hm, får ta kontakt med veterinär och se vad de säger.

Visste inte att marsvin kunde få sköldkörtelproblem? Kanske det också kan vara…

Hon beter sig förresten konstigt ibland när jag ger henne en matbit, tex morot. Hon liksom rycker med huvudet fram och tillbaka, ser nästan ut som att hon sätter i halsen men jag ser morotsbiten sticka ut ur munnen, så vet att hon inte har gjort det.