Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 548 ggr
toodiloo
0

Göra rent buren

hejsan!

jag har just nu bara ett marsvin men väntar ett till inom kort.. Jag hade tänkt göra rent buren 2 ggr i veckan, är det lagóm? o det jag mest undrar är; tar man ut allt spån då eller bara det som är ofräscht o fyller på med nytt? p vad gör ni rent med, kattspade eller finns det nåt annat?

Chippers
0

Jag städar marsvinsburarna ca 2-3 ggr i veckan lite beroénde på burens storlek också. Då tar jag ut allt spån och lägger in nytt, använder spade.

toodiloo
0

okej..jag har en 50*100 bur o än så länge bara ettt marsvin..unge. Men varför tar man ut allt? det gör man ju tex inte med hästar?

Chippers
0

Okej, då är det lagom att städa 2-3 ggr per vecka eller vid behov. Jadu, man slänger ut allt spån helt enkelt då det blir väldigt skitigt snabbt, marsvin är inte som hästar XD Sen så lägger man in tjockt lager med nytt burströ… sen kan man tvätta rent hela buren då och då.

toodiloo
0

okej, men jag har haft min lilla i 3 dagar nu, alltså dags att göra rent men det verkar inte så smutsigt…hur ofta kissar dom? om det ser okej ut, kan man ta det som är smutsigt bara?

idipidi
0

Självklart kan man göra som man vill. Det viktiga är att det känns torrt och fräscht både för människor och marsvinen. Här är det lite olika. Småttingar och de långhår som går själva skitar ner väldigt lite och ofta bara i ett hörn. Då halvstädar jag för det mesta och ibland byter jag ut allt. I de burar där det går flera vuxna är det i princip ingen idé utan då städar jag ur hela buren på en gång.

Hur ofta man behöver städa varierar en hel del beroende på hr mycket blött foder de får. På sommaren när mina får nästan obehindrat med gräs går det åt en hel del spån…

Abico
0

Du märker själv när det behövs städas. Det är svårt att säga innan hur ofta du behöver tömma buren. Själv städar jag ur den när det börjar se skitigt ut eller om det börjar lukta. Jag tycker det är lättare att tömma ut allt istället för att gå och små plocka, det känns frächast så.

Hanna