Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettminneslund
Läst 1191 ggr
emmaaslund
9

Farväl för nu, Giles

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår fina Redets Giles har under förmiddagen fått somna in. Jag hittade honom i buren igår, rosslandes och med en tung andning. Jag trodde att han hade satt i halsen, men de hade inte fått grönsaker än så min tanke var att ett höstrå kanske hade fastnat. För att hjälpa honom gjorde jag det man kan göra.. Jag tittade ner i svalget, masserade strupen, slungade, hissade upp och ner och en anpassad Heimlich-manöver. Ingenting gjorde andningen bättre.

Under kvällen upplevde jag att han fick lättare att andas men han var däremot mycket trött. Jag avvaktade.. På morgonen idag var han däremot sämre och andades tungt och väldigt, väldigt långsamt. Jag ringde efter en akuttid och vi åkte in direkt. Jag bedömde det som att det inte var aktuellt att undersöka och dona med honom, han var alldeles för illa däran och magen hade lagt av helt. Jag vet inte om det hade fastnat något i halsen eller om det var något invärtes som slutade fungera.

_Redets Giles
2011-11-23   -   2014-02-10
_
Farväl för nu, du vackra silvergris. Vi ses igen.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

nakenkatt
0

Så tråkigt, jag beklagar verkligen. kram.

idipidi
1

Lunginflammation? Då låter de ibland som ett helt tröskverk…

Tråkigt hursomhelst!

emmaaslund
0

#2 Jag har funderat över det men varit osäker på om det kan uppkomma från "intet"? Han hade inte utsatts för drag eller kyla :/

/ Emma

idipidi
4

Jadå, lite nedsatt immunförsvar av någon anledning och så får infektionen fäste. Det kan vara bakterier som finns i omgivningen eller som andra djur bär på utan att vara sjuka.

Sen hör ju jag till dem som anser att det där med marsvinens känslighet för drag och kyla är kraftigt överdrivet… Kyla skapar inga infektioner.

emmaaslund
2

#4 I sådana fall kan det ju ha varit en inflammation. Nu är han hur som helst borta :/

/ Emma

redets
9
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lilla fina gubben, du är saknad.
Lider med er - jättejobbigt.

En bebisbild på Giles och brorsan.

[Emma--]
0

Beklagar 🌺

Frida B
0

Tråkigt att höra, vila i frid vackra gris <3 och styrkekramar till matte!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

marsisen
0

Vila i frid😕 Han har nog haft ett jättebra liv med dig, trots andningen<3 Beklagar verkligen

animal power <3

Misarn
0

Vila i frid söta fina gris (F)

Mior
0

Nej.. Stackars liten och så fin! Vila i frid :(

[erikam]
3

Tack för era fina tankar och ord. Och Eva, tack! Det värmde verkligen att få se den där bilden på honom 🌺❤️

Idakarrlsson
1

Beklagar, mycket vacker gris!

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Roonja
1
Cahira
2

🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

noisette
1

Det hände precis samma sak med var Kiwi, i samma alder … Vi var helt bestörta och grät floder. Mycket snart fyllde vi tomrummet med vad vi trodde var tva hanar … nu har vi 6 marsvin helt plötsligt. R.I.P 🌛

Julip
5

Jag börjar alltid gråta när jag ser en sånhär "bortgångs"-tråd.. hyperkänslig, jag vet. Men det är bara för jag vet hur ont det gör att förlora en gris. Marsvin är så speciella djur.

Vila i frid, fina Giles.

Mirinda
1

Tröstkram 🌺

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare