Hjärnblödning? Epilepsi ?
Hej. Min lille pojke 4 veckor idag. Minst i sin kull av tre bröder. Han har varit slö men ätit igår och idag. Idag har han ryckningar och skakningar samt att han gnyr istället för piper. Jag har gett grönsakspure nu i kväll och väntar på att veterinären ska ringa tillbaka. Är det någon som varit med om dessa ryckningar och spassmer liknande rörelser? Han har varit lite utstött av bröderna och mostern från början men mamman har varit snäll. Vad kan vara fel?
Alla är värda att älskas
De hittade inget fel på lillkillen. Men de tyckte jag skulle ha honom i egen bur och tvångsmata honom. De andra ungarna var på honom hela tiden likaså mostern så vet trodde att han inte vågade äta och skakade av rädsla. Jag vet inte:( just nu äter han inte ens gurka självmant. Jag håller tummar och tår att han klarar sig. Märkligt. Men en sak som är säker är att han stannar här om han klarar detta!
Alla är värda att älskas
Det är mycket det skulle kunna vara jag kan eller vågar inte ställa diagnos eftersom jag har för lite bakgrundsinformation och framför allt är jag ingen veterinär men att han är sjuk verkar det inte råda något tvivel om, Antingen blir han utstött för han är sjuk (vilket jag gissar på) eller så blir han sjuk för att han blir mobbad och äter för dåligt, Att ryckningarna skulle vara skakningar av rädsla tror jag inte alls på,😕Om vet, inte hittade tecken på en infektion som du hade kunnat få antibiotika mot är det nog svårt för vet, att hjälpa till med något annat quick fix med så diffusa symptom, Det enda som ploppar upp i mitt huvud är sellnic kliar marsvinen sig mycket? Kramper är vanligt vid svår sellnic (marsvinsskabb), Annars är väl det du kan göra nu att stödmata massor massor massor och hoppas,
Hej! Han kliar sig ingenting och inte de andra heller. Nu har han haft egen bur sedan vi kom hem och han har druckit vatten självmant och ätit lite äpple( tänkte det var mycket energi i det) Han låter lite mer normalt och har gått ut ur sin tunnel när jag kommit med maten. Just nu sitter han i dotterns knä med äpple och verkar något piggare. Håller tummarna!
Alla är värda att älskas
Stödmata med Critical Care i så fall. Behövs för bland annat magen.
Hoppas det går bra.
Jag tror som #2, att det inte är skakningar pga rädsla, utan att det är något annat fel.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag är också rädd för det. Jag får se åt vilket håll det går åt här. Han ska inte behöva lida om det är kört. Men gör vad jag kan för att han ska bli bra. Tyvärr har jag inte honom försäkrad ännu:/ men det går gå ändå.
Alla är värda att älskas
Uppdatering. Jag har flyttat in mamman till bebisen som sällskap och "stöd", nu tyr han sig till mamman och hon ligger hos honom, svarar på hans läten och får honom något mer rörlig. Han dricker självmant och smakar bara på godsakerna. Han är nyfiken och kommer och kollar när meya äter, men tittar bara på. Han har försökt dia men blir bortkörd. Han följer efter meya i buren och såg"glad" ut när hon busade i höt, prövade att hoppa men inte ära i höt. Får se hur natten blir tillsammans med mamman.
Alla är värda att älskas
Nu har mamman tagit avstånd och han har legat i samma hörn sedan kl 2 inatt. Vägrar äta och dricker bara vatten. Blir en till att beställa en tid idag:(
Alla är värda att älskas
Nu har mamman tagit avstånd och han har legat i samma hörn sedan kl 2 inatt. Vägrar äta och dricker bara vatten. Blir en till att beställa en tid idag:(
Alla är värda att älskas
Han är på bättringsvägen . Vet hittar inget fel på honom men jag har teorier. Idag ropade han när maten kom och äter äpple och kål. Han rör inte Hö och pelletsen. Men dricker vatten och kommer när man pratar med honom. Hoppas hoppas! En sak som är säker är att försäkring hade varit bra att ha! Ett tips. När man står där maktlös så rinner pengarna iväg och man har bara marsvinets bästa för ögonen och gör vad som krävs. Ett enkelt blodprov kostar skjortan med klinikbesök. Inget svar från dem ändå men är glad att jag gjort vad som står i min makt och att han verkar vara pålägg tillbaka. Just nu sitter han själv i en bur bredvid syskonen och mamma med moster. Vågar inte ha dem ihop då de är på honom hela tiden. Framtiden får utvisa om och hur det blir med kompis.
Alla är värda att älskas
#9 Stödmatar du honom med Critical Care? jag hade ett liknande problem med en unge från min första kull. Hon åt inget hö men smaskade i sig grönsaker och havregryn. Kastade sig över skålen när jag gav CC. Då är det något som gör att de inte äter höet, antagligen något med tänderna. Antingen att de har problem med tänderna eller kanske en böld på halsen som gör att det gör ont att äta eller nått.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#9 Som jag skrivit innan, äter han inte hö måste han få i sig det eller stödmatning av Critical Care. Det är livsviktigt för honom, för magens skull bland annat.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Uppdaterar er lite. Vi kom aldrig underfund med vad som felade. Men idag är han pigg och glad, har fått en kompis och är väldigt tam och trevlig:) Tur det gick bra!
Alla är värda att älskas