Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1565 ggr
jagga-ewe
0

ny liten kompis

Vi har bestämt att skaffa en kompis till Buffe. Det mesta lutar åt att Buffe kommer bli kvar hos oss, men det är inte hundra klart. Men vi tänker ändå skaffa en kompis åt honom redan nu. Just nu går Buffis i en bur 100x50cm, men vi får hem en två-våningsbur i veckan. Den är ca 120x60 och två våningar med "ramp" emellan. En kompis har haft den som utebur till sina kaniner tidigare, vi ska sätta in golv i botten och ha den till marsvinen. Med tiden är tanken att bygga en större enplansbur, ca 180x90cm och kunna ha denna utebur just ute.

Min fråga nu är, är det bäst för en ny liten kompis att flytta ihop med Buffe direkt, eller är det bättre att få den lille att bli tam och hemmavan först, i en egen bur brevid Buffes?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

idipidi
2

Det är absolut bäst att sätta ihop dem direkt. Båda marsvinen kommer må bättre av det. Lycka till!!

Fridaaaa
2

Jag brukar sätta ihop direkt på en neutral plats, låta dem gå ihop lite där, hur länge är olika, och sedan in i buren. Brukar fungera för mig, satt ihop många hanpar 🙂

Låter som bra idé med burarna där 👍

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Apolloon13
0

Om jag var du skulle jag inte låta buffé flytta in i den nya buren föränns den lille kOmmit, så att de kan flytta in där samtidigt och känna att det är bådas bur :)

Apolloon13
0

Oj buffe menade jag :p

idipidi
2

#3 Fast det kan tvärt om vara bra att den äldre hanen har övertaget redan från början.

Apolloon13
0

Okej. Jag tänkte bara utifrån allt jag läst :) #5

Fridaaaa
1

Jag brukar sätta in i den gamla hanens bur, efter att de bekantat sig på golvet/i hage 🙂 Nystädad bur i regel, men inget mer än vanligt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Qiwi
1

Jag gör precis som #7 :)

jagga-ewe
0

Okej, det låter bra, då kan vi ju ta hem den lille så snart som går. Vet inte säkert vilken dag vi kan få hem buren, det är sportlov nu i våra trakter. Men då kan de i nödfall gå några dagar i Buffis' gamla bur.

Buff hade en kompis i den buren förr, men denne lämnade in förra våren, fick jag veta. Kompisen o hennes syskon ersatte den inte, för de tyckte inte deras mor skulle ha fler djur. Hon hade börjat bli dålig redan då…

Lutar starkt åt att vi kommer hämta en kompis från den här annonsen. :)

Ebmfh
Trollcaféet

Buspejfli
0

Vilka söta små pojkar!^^

idipidi
1

#9 Marita som har den annonsen är jätteduktig. Bra val!

jagga-ewe
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har det flyttat hit en liten nougatkille. Eller, chocolate/golden heter det nog. Han ser ut som en nougatkola. Virvel med rexanlag står det i "stamtavlan". Född 21 nov 2013, så snart 3 månader gammal. Han har inte fått nåt namn än, det växlar mellan Mini, Liten o Nouggy.

Buffe blev helt till sig när det fanns en kompis på golvet här hemma. Han nosade över Nouggen rejält och tjattrade för fullt. Minisen kuttrade lite försiktigt. Sen har Buffe ett par gånger lagt sig över Mini, jag antar det är för att visa vem som bestämmer. Sen de flyttades in i buren har dock Lillen lagt beslag på det ena huset, o Buffe får stanna utanför. Ja, tills Mini fick blomkål där inne, då kunde inte Buff motstå frestelsen utan snodde helt enkelt kompisens godis med.

Mini är ganska blyg ännu, o håller sig i det huset han tagit till sitt. Buffis är tjattrigare än vanligt och har fått vara ute en del ur buren för att ge Lillen en chans att få äta nånting. Men nu får de vara där båda, och vi försöker låta dem va i fred.

Inte så bra bild, tagen med mobilen…

Ebmfh
Trollcaféet

idipidi
0

Åh! Jag vet vem han är. Jag har hans halvsyster hemma. :) Stor lycka till nu!

Svarttusch
0

Vad roligt för Buffe att han fått en kompis! Nu får ni också se marsvin när de är som roligast, i samspel med andra marsvin :D

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

jagga-ewe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, o så en bild på nya buren. Den ser inte ut som jag hade fattat av kompisens beskrivning, övervåningen är inte så stor som botten. Men, den är bra för den är kattsäker. Katten får inte in några tassar till grisarna nu. Det uppskattas av alla inblandade, utom möjligen av katten. Å andra sidan går det jättebra att vara katt o ligga på taket.

Även den bilden är rätt kass, tagen med mobilen. Dessutom är golvet i övervåningen uttaget där, för att Stortroll skulle kunna komma åt att tussa in blomkålen till Lilleman. Inte den mest praktiska bur när man ska nå överallt. Det blir nytt burbygge inom kort o den här får vara utebur i sommar.

Ebmfh
Trollcaféet

Madde_Warrior
0

va kul att du hittade Marita hon har väldigt fina marsvin 
det skulle va kul att veta vad hans föräldrar heter om han kanske har samma som nån av mina tjejer :)

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

jagga-ewe
0

#16 - Nu ska vi se… Mamma hette Marchas Loch Ness och pappa heter Smoke on the water, men jag minns inte om han hade nåt "kennelnamn". Minisen heter Marchas Simba i stamtavlan.

Det är lite bataljer i buren. Buffe tycker att Lilleman ska hålla sig på sin plats, inte sticka upp. Lilleman tycker att han måste få röra sig lite. Så det är ett kuttrande och muttrande och knorrande och tjattrande hela tiden. Känns som att Buffis är ganska hård mot den lille, men jag vet inte hur pass hårt det "ska" gå till. Antar att man avvaktar nån dag eller så iaf, så vi får se hur de löser det.

Ebmfh
Trollcaféet

Svarttusch
0

#17 Lite gruff blir det alltid! Så länge ingen av dem får sår och blöder kan du vara lugn :) Till och med honor gruffar :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Madde_Warrior
0

Han har samma pappa som min lilla Jasmine :) Jag tror vi fick träffa honom nån av dem två gångerna vi var där .. tyckte la jag kände igen honom :)

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Mirinda
0

Jag kollade in annonsen via din länk och sen såg jag här i tråden vem av dem ni valt; den som var sötast så klart. :)

Lycka till!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

jagga-ewe
0

#20 - Ja, det va min favvis hela tiden, men trollen hade önskat den trefärgade. Den var dock redan såld. Sen hade de den vite med silveraouti huvud som favorit från annonsen- Väl på plats var det den här lilla nougatkolan som lilltrollet fick i famnen o bara fastnade för. Stortroll fick knappt klappa den, men hon valde ändå honom. Silveragoutin hade tuppkam, det tyckte inte Stortroll var snyggt. O så verkade han busigare, Buffe hade ju sagt han vill ha en snäll kompis… :D

Ebmfh
Trollcaféet

Mirinda
0

#21 Tror inte att det kommer att bli så allvarligt med gruffandet. Att sätta ihop en unge med ett äldre marsvin brukar gå bra.

Det är när marsvinen kommer i "puberteten", den s k slyngelåldern, som hanmarsvin kan bli extra ettriga mot sin kompis. Den som inte varit dominant testar om han kan ta över "boss-rollen" i buren. För Buffe och lillen är positionerna än så länge självklara.

Här har vi en jättesnäll boss i buren. Lite långsam och mycket tålig. Men när han lessnar på sin kompis försök att lägga beslag på all mat, så visar "storebror" bara klart och tydligt vem som bestämmer. Men det är sällan han bryr sig. Bara han blir mätt och belåten så får den lille studsa runt bäst han vill och tugga i sig sina favoritbitar.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare