Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 827 ggr
Charmina
0

Marsvin på utställning

En liten fråga bara som jag inte riktigt hittade svar på. Är det ok att ta med sig marsvin till utställningar som inte ska ställas ut? 

Tänkte nämligen testa att ställa ut min lilltjej i pet-klass men eftersom hennes mamma är väldigt nervös av sig så vill jag inte visa upp henne då jag tror att det skulle göra hennes alldeles för rädd. Men samtidigt vill jag ju inte sära på de under dagen utan min tanke var att båda får åka med men mammsen stannar i transporten. Är det ok att göra så?

Trollevi
0

De ska inte vara några problem. Jag har haft med marsvin som inte ska ställas ut då jag ville få hjälp med färgbestämning.

www.trollvinge.webnode.se

Svarttusch
2

Det finns inget som hindrar dig från att ta med bägge, men jag vet inte om det är det bästa sättet att göra. Dels ska de helst sitta ensamma i transporten för de kan bli väldigt stressade och börja bråka. Dessutom kan det vara väldigt stressande att åka på utställning. Först sitta i transporten, åka den biten man behöver åka, sen ut ut transporten för en okänd människa ska göra in-check (kolla efter Ohyra och liknande). Så att sitta själv hemma i stora buren kanske är mindre stressande än i en transportbur i en främmande lokal.  

Jag har också en "stressig" hona som verkligen inte ska ställas ut och hon har vid ett tillfälle fått suttit själv hemma under dagen vi var på utställning med den andra honan. Jag har valt att göra så för hennes skull. 

Men som sagt, du väljer helt själv, men jag tror inte din hona far illa om hon är hemma själv medan ni är på utställning.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Twili
0

Det är okej att göra så men många rekommenderar inte det. Om jag har förstått det rätt så är det mamman som är rädd av sig, men hon ska heller inte ställas ut? I så fall är det bättre att hon stannar hemma, för marsvin i transportbur blir oftast väldigt griniga och egoistiska om de blir stressade. Är nog lugnast för henne om morsan stannar hemma 🙂

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Lyan
3

Jag tycker att det är bra att ta med sig marsvinen på olika aktiviteter även om de är rädda för det är väldigt bra att ha marsvin som är vana vid att resa om man behöver åka till veterinär eller om de skulle behöva byta hem i framtiden. Till och med min hysteriska hane satt lugnt och mumsade hö så fort han vaknat upp efter sin kastrering eftersom han var van sedan tidigare att transporten är trygghet (men hemma är han fortfarande hysterisk :-/).

Så jag tror att det kan vara nyttigt för mamma marsvin att följa med på utställning även om hon inte ska ställas men de bör dock som sagt inte sitta i samma bur.

Charmina
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla svar! Efter att ha läst igenom och funderat lite så har jag nog bestämt mig för att mammsen får stanna hemma och så får lilla Arya åka själv. Tror inte mammsen har något emot att sitta hemma själv under dagen utan att jag ville ha med henne handlade mer om att hon skulle kunna ge Arya lite trygghet men om det ändå verkar vara bättre att de sitter i separata transporter och inte har något utbyte av varandra så är ju det ingen vits. 

Tack igen för hjälpen!