Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 925 ggr
AmandaF
0

Sovdyna istället för bo?

Jag undrar om jag ska ta bort huset/boet i buren och istället ha en "sovdyna" så han inte springer och gömmer sig i huset som han gör.Och sen ha en stor hög med hö som han kan gömma sig i istället?

Har ni några tips?

ElinM
0

Jag har haft en hängmatta som mina marsar brujade ligga och mysa i:D

AmandaF
0

Ja just det…det hade du ju.:)

Blondi3
0

Vad jag förstått det som så ska de alltid ha ett hus så de kan gömma sig. De kommer fram när de känner sig redo :)

[Liinda]
0

Fast jag tycker faktiskt att om det är en tillräckligt stor hö hög och den alltid är lika stor så båda kan gömma sig så visst. För lagen säger inte att det måste vara ett hus utan att dom måste ha sådan miljö att dom kan söka skydd och det kan dom göra i en stor höhög. Men däremot så trampar dom ju ner höet rätt fort så jag skulle gissa på att det vore lättare att ha ett hus än att gå och puffa upp deras hö hela tiden :P

Yogi
0

jag har inte hus!

jag tog bort det när jag hörde att man kunde ha en träplanka på kortsidan!!

men  men jag har halva buren täckt med hö i stellet pec..som du sa Liinda

AmandaF
0

Okej tack för alla tips. Jag ska behålla huset eftersom han gillar det så mycket!

FeliciaS
0

De behöver inte ha ett hus, men skydd med tre väggar och tak eller likn. är ett måste (hus, planka, rör) då marsvin är bytesdjur och måste ha något tryggt ställe att krypa in i. Annars blir det bara för stressigt för de. Att ta bort hus för att de ska bli tamare är elakt..

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

#7 Vart står det att dom måste ha ett skydd som har 3 väggar och ett tak? Hänvisa tack. Så om jag skulle fylla halva buren fullt med hö skulle det inte räknas som skydd? Jag tror dom skulle känna sig skyddade i det. Dom vilda marsvinen har ju knappast hus. Nu har mina hus eller rör som skydd så det var bara en tanke.

ciss
0

#8: De vilda marsvinen kryoer ju ner i hålor och liknande?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

AmandaF
0

Vilda marsvin lever ofta i grottor så jag tror på att de behöver nått form av hus ..

ciss
0

Jag har hus till mina marsvin & de är ändå tama och sociala. Alla mina vänner har också hus till sina marsvin & allihopa är hur sociala som helst och kommer direkt fram till gallret.

Tycker absolut inte att du ska ta bort husen.

www.frihetenskaniner.se

Sandra-B
0

Jag har en mindre uppfödning och i alla mina burar finns hus. jag kan erkänna att jag inte spenderar jättemycket tid med varje marsvin, det blir mest att jag klappar dem när de är i buren.

Mina marsvin springer och gömmer sig så fort jag kommer in i rummet, men när jag öppnar buren/ sticker ner handen till dem så brukar de komma fram och "hälsa", de flesta av dem iaf.

Jag har bla sålt en hona & en hane (till olika hem där det fanns kompisar från andra uppfödare). Jag har träffat dessa båda igen och de är livrädda! Jag har även träffat honans kompis (som kommer från en kompis till mig som även hon föder upp marsvin, har hus till alla sina ock de är också framåt). Jag spenderade lite tid med kompisen när hon var liten och vet hur hon var i temperamentet då. Båda hemmen sysslar mycket med marsvinen skulle jag tro eftersom det finns barn i båda.

Jag träffade "min" hane igen först, han var så vild så jag höll på att tappa honom! Han har inget hus i buren.

Sen träffade jag honorna, de var också oerhört vilda, höll nästan poå att tappa dem också när jag väl hade lyckats få upp dem.
De har heller inte hus.

När jag skriver hus menar jag att maximalt 4 sidor (höger, vänster, bak och tak) är täckta. Jag tror att det är bättra att framsidan är öppen så att de ser vad som händer men ändå är skyddade mot hotet som kommer ovanifrån.

Mina marsvin har alltid haft hus och med min erfarenhet så tycker jag att djur med hus är mycket tamare, lugnare och trevligare än de som inte har nåt hus!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Achatina
0

Slänger in en varning om hus med ett fönsterhål. Även om hålet är litet kan de ju gnaga runt det vilket de gör. Hur som kan det hända att de stoppar in huvudet och fastnar (så får man såga loss dem -.-).

En planka som någon nämde är sjukt bra om man har knubbiga inomhusmarsvin som bara sitter och vräker i sig torrfoder och går upp ett hekto varje gång nån öppnar kylskåpet. Plankan kan de ju hoppa upp och ner ifrån och träna bort lite fett..

toodiloo
0

jag har faktikst inget hus nu i början men jag har ett rör som hon gillar att sitta/ligga i…då kan hon ju endå gömma sig.

Det där med marsvinshängmatta…hur kommer dom på att dom kan ligga i den? Är det svårt eller gillar de flesta det? är lite sugen på en sån till mina..

ciss
0

#14: Varför har du inget hus?

www.frihetenskaniner.se

toodiloo
0

för att jag blivit rekommenderad av många att inte he det i början eftersom marsvinet då inte kommer göra annat än att trycka i huset..

toodiloo
0

för att jag blivit rekommenderad av många att inte he det i början eftersom marsvinet då inte kommer göra annat än att trycka i huset..

paronskrutten
0

Skaffa ett hus

Helena

toodiloo
0

mm..efter att a läst lite så tror jag faktiskt att jag kirrar det..

men det är svårt när man inte vet o får höra saker av nån man tror kan..ag menar ju inget illa…

hehe, lilla piraten har legat på min sambos mage nu o ätit gurka..hon är väldigt söt.

toodiloo
0

mm..efter att a läst lite så tror jag faktiskt att jag kirrar det..

men det är svårt när man inte vet o får höra saker av nån man tror kan..ag menar ju inget illa…

hehe, lilla piraten har legat på min sambos mage nu o ätit gurka..hon är väldigt söt.

toodiloo
0

förlåt för att det blir 2 hela tiden ..suck, datorn krånglar..

toodiloo
0

hehe, nu har jag vänt huset satt hon kan gp in i det,,,fast hon har inte märkt det önnu..hihi