Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1152 ggr
Stortroll
0

Kön på hanar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan ni kunniga hjälpa oss avgöra så våra hanar verkligen är killar? Sen vi fick hem Noggy har Buffe kvittrat och kurrat och verkar flirta med honom. Eller så visar han vem som bestämmer. Vi vet inte. Kan ni hjälpa oss bekräfta att grabbarna verkligen är grabbar, båda två?

Först ut är Mini, ca 3 mån:

Titta gärna in här ---> Min blogg

Stortroll
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och här är Buffe, den äldre hanen, ca 2 år:

Titta gärna in här ---> Min blogg

Arecinium
0

Det ser ut som hanar båda två tycker jag. De gör ofta kurrande ljud när de vill visa vem som är boss, inte konstigt att Buffe gör så mot den nye.

Min marsvinsblogg: http://tresmagrisar.wordpress.com/

chokladtassen
0

Hanar båda två! :) det kan jag säga att jag är 100% säker på. Dom gör nog bara upp rangordningen precis som du säger. :)

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

jagga-ewe
0

#2 Tack Arecinium!
Vi tycker oxo de ser ut som hanar båda två, men är ju så osäkra på det här. Det är väldigt enerverande med det eviga brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr-ljudet från Buffis, och Mini (Noggy) får knappt röra sig i buren. Vi flyttar undan Buff var förmiddag så Mini ska få käka sitt kraftfoder i fred, det är enda stunden kurrandet verkligen ger sig. O så idag, när Buffsen hade fått leka racer-gris i köket och vardagsrummet en dryg timme. Då var han så trött att han låg o sov en bra stund, orkade inte kuttra åt Mini.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

chokladtassen
0

Marsvin gör så när dom ska visa vem som bestämmer. Man får ju inte glömma det?;)fast om du fortsätter sära på dom kommer dom bara fortsätta ännu mer. Eftersom dom träffas på nytt måste dom göra upp rangordningen igen. om du verkligen är så osäker så tryck ovanför penisen så ploppar den ut :)

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Arecinium
0

Denna artikeln läste jag när jag tyckte mina grisar bråkade för mycket: http://www.guineapigzone.com/component/content/article/120-aggresiveness/1370-what-to-do-when-they-dont-get-along

Det låter inte som det är fara och färde för Mini i detta fall, förhoppningsvis kommer de överens om rangordningen snart och då slutar Buffe kurra så ofta.

Min marsvinsblogg: http://tresmagrisar.wordpress.com/

jagga-ewe
0

Vi måste dela på dem vid matning, eftersom Buffis är ett matvrak och Mini är för snäll. Buff behöver inte nåt kraftfoder, men det är ju så gott! Så han sjasar undan Mini o sätter glatt i sig hela portionen om han får chansen. Nån som har ett förslag på hur Blyger får i sig sitt käk utan att Glufse-Buff tar det?

Jag var inte så osäker egentligen, tycker det är lättare att se på marsvinen än på kaninerna jag växt upp med. Men, eftersom kurrandet beskrivs som kuttra-sju överallt började jag ifrågasätta mig själv. Nog fasen kan man ta fel.

Ebmfh
Trollcaféet

Cazzos
0

#7 Handmata? 😃

Maelis
0

Jag förstår det där med att man inte ska sära på dem, men så här korta stunder (bara för att en ska hinna äta), det är väl inget problem..?

jagga-ewe
0

#8 Nja, inte så länge Noggy är så blyg att han inte törs det. Dessutom, han får kraftfodret på morgonen. Medan han äter käkar även vi frukost. Jag vet inte hur det är med dig, men vi går ändå upp innan 6 för att vara iväg till 7. Att Stortroll ska gå upp tidigare är inte ett alternativ som funkar, om hon ska orka med skolan under dagen.

Ebmfh
Trollcaféet

Cazzos
0

#10 Det är det som är bra med handmatning, djuren blir mindre rädda (blyga)! 😃

Annars får ni skippa kraftfoder på morgonen och ge det på kvällen istället när ni har tid att sitta ned och ge dem det? 🙂

busKotten
1

Jag ser inget problem i att sära på dem korta stunder. Varför inte passa på att ge lillkillen sitt kraftfoder när ni har uppe Buffis för lite mys, ex på em/ kvällen…

Man har ju inte alltid båda marsvinen uppe samtidigt för gos- i alla fall inte jag, och på det viset att man passar på när den andra ändå är uppe, behöver ju ingen bli ledsen för ngt den inte får eftersom den inte vet om det. Att sära på dem i själva buren kan vara svårare och kanske nästan lite triggande? Varför får han men inte jag?