Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
LĂ€st 1708 ggr
marsisen
3

Nyklippta Chestii

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vĂ„rat ganska nya marsvin Chestii har vi precis klippt🙂

Vi borstar ju henne varje dag, men nĂ€r det fastnar kommer kiss i pĂ€lsen blir det klibbigt och det luvas nĂ€r vi borstar henne, och vi kan ju inte bada henne Ă€n.☔

Men sĂ„hĂ€r blev iallafall klippningen😊

vad tycks?

FÖRE & EFTER bilder

animal power <3

marsisen
4

Efter

animal power <3

Svarttusch
0

JĂ€ttefint klippt! LĂ„nghĂ„riga honor har jag förstĂ„tt kan vara ganska bra att klippa vĂ€ldigt korta vid rumpan för honor kissar bakĂ„t. Lyan vet jag har bra tips pĂ„ hur man klipper lĂ„nghĂ„riga sĂ„ de fortfarande Ă€r lĂ„nghĂ„riga men Ă€r lĂ€ttare att sköta, hoppas hon kikar in och ger nĂ„gra fler rĂ„d :) 

Men verkligen jÀttefint klippt och vilket fint marsvin dessutom :D

HĂ€lsningar Malin <3
Medarbetare pÄ Marsvin ifokus
Min hemsida

Mari
1

Vad fint det blev!

Jag har ocksĂ„ lĂ„nghĂ„riga honor som kissar pĂ„ "slĂ€pet". Ena fĂ„r jag klippa riktigt kort pĂ„ rumpan för att det ska gĂ„ bra, klipper liksom "pottfrilla hela vĂ€gen runt och kortare upp pĂ„ rumpan sĂ„ som du gjort men Ă€nnu kortare uppe pĂ„ rumpen. 

Det andra marsvinet som Àr pÄ bild hÀr, hon Àr duktigare pÄ att inte kissa ner sig lika mycket, dÀr klipper jag mest bara underhÄret och spar lite lÄngt uppe pÄ sÄ det syns inte lika vÀl att hon Àr kortklippt. FÄr Àven klippa den lÄnga pÀlsen som vÀxer pÄ hennes bakben dÄ det klibbar fast sig dÀr.

SajtvÀrd för Djurfoto
www.mariekengren.se

marsisen
0

#2 tack! Hoppas pĂ„ det med🙂

animal power <3

marsisen
0

#3 Tack detsamma, JĂ€ttefint marsvin😊

animal power <3

Lyan
4

InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.

Here's Lyan ;-)

HÀr Àr en film pÄ nÀr jag klipper min satinsheltie Nellie :-)

Jag klipper inte bara sidopĂ€lsen utan jag klipper Ă€ven in under magen, mellan frambenen och runt bakbenen för att minimera att de fĂ„r kiss och tovor i pĂ€lsen. Är det en riktig kisselisa sĂ„ brukar jag anvĂ€nda en trimmer och klippa upp en bit upp pĂ„ rumpan/korset och in under magen sĂ„ det gĂ„r enkelt att torka rent. PĂ„ sommaren trimmar jag hela underredet och en bra bit upp pĂ„ sidorna, dĂ„ hĂ„ller de sig svala men Ă€r fortfarande lĂ„nghĂ„riga pĂ„ ytan. Vissa marsvin har mycket vĂ„gor i pĂ€lsen som gör det svĂ„rt att fĂ„ det rakt klippt. Är det ett marsvin som bara gĂ„r hemma sĂ„ brukar jag inte bry mig utan klippa sĂ„ gĂ„tt det gĂ„r, men Ă€r det nĂ„gon ska stĂ€llas ut sĂ„ plattar jag försiktigt med en plattĂ„ng sĂ„ att det blir helt rakt klippt.

Vissa marsvin hatar verkligen att bli klippta. Dem klipper jag sÄ kort som möjligt sÄ jag behöver slÄss med dem sÄ sÀllan som möjligt.

Ceratico
0

#6 Önskar mina tvĂ„ tjejer kunde vara lika lĂ€tta att klippa
 De totalt hatar att bli klippta, sĂ€rskilt en utav dem som fĂ„r mer eller mindre ren panik nĂ€r saxen kommer fram. Relativt svĂ„rklippta Ă€r dem ocksĂ„ dĂ„ de Ă€r virvel-pet :/

marsisen
0

#6 Tack för tipset! Vad duktig du Ă€r pĂ„ att klippa, det blev jĂ€ttefint! Chestii Ă€r peruanpetpet (Ă€r inte helt sĂ€ker men tror att det Ă€r sĂ„) SĂ„ det blir lite svĂ„rt med virvlarna som "sticker ut" litegran😛

#7 Vissa marsvin brukar bli lugnare nĂ€r de fĂ„r Ă€ta pĂ„ en bit gurka, eller ha en filt för huvudet🙂

animal power <3

Lyan
0

#7 Är de nybadade nĂ€r du klipper? MĂ„nga hĂ„römma marsvin tycker att det gör mindre ont om pĂ€lsen Ă€r helt ren. Är de unga sĂ„ kan de ocksĂ„ lugna sig nĂ€r de blir Ă€ldre. Min Spike var Hemsk att klippa första 1,5Ă„ret. Han blev förbannad och snodde runt och vĂ€grade sitta still. Honom fick jag hĂ„lla fast klippa dĂ€r jag kom Ă„t. Vacker blev han inte men pĂ€lsen mĂ„ste ju bort. Nu nĂ€r han Ă€r drygt 2Ă„r Ă€r han jĂ€tteduktig och sitter still nĂ€stan hela tiden :-D

#8 Tack! Om du badar henne innan och kammar pĂ€lsen nerĂ„t (det ser ut som att du har kammat den bakĂ„t pĂ„ bilderna) sĂ„ blir det lĂ€ttare :-)

Ceratico
0

#9 Ja, oftast Ă€r de nybadade innan jag klipper dem, men det Ă€r likadant dĂ€r :/ De Ă€r födda i augusti 2012, bĂ„da tvĂ„. Kommer frĂ„n djuraffĂ€r (tyvĂ€rr) och har inte vĂ€rldens bĂ€sta psyke rent allmĂ€nt, i alla fall Tussan, som Ă€r rĂ€dd för allt utom burkompisarna

Tror det Àr möjligt att hon Àr rÀdd för saxen pga att jag en gÄng rÄkade klippa henne i huden nÀr hon bara plötsligt ryckte till. Det blev inget allvarligt och det lÀkte fint, men tror minnet ÀndÄ finns kvar i henne.

Som det ser ut nu fĂ„r jag trycka dem rĂ€tt hĂ„rt mot mig för att dem inte ska hoppa ivĂ€g och skada sig. Jag klipper sĂ„ pass att de bara har nĂ„gon max centimeter kvar, sĂ„ jag inte behöver klippa dem ofta, och det tar ju sin lilla tid. Önskar trimmer hade funkar pĂ„ dem! Har försökt, men vet inte hur man ska handskas med trimmern och den tar inget heller :/

Lyan
0

#10 Men lilla snottan dÄ. Det Àr inte roligt nÀr de Àr sÄ rÀdda :-( Att du har rÄkat klippa henne har nog mycket med hennes saxrÀdsla att göra, Àven marsvin med bra temperament kan fÄ men av det. TyvÀrr Àr det ju sÄdant som hÀnder ibland och inget man kan hjÀlpa, jag rÄkade tex klippa av ena spenen pÄ min Lisen nÀr hon sprattlade till :-(

Det Àr sÄ jag gör med mina som inte har velat bli klippta. HÄller fast och klipper sÄ kort som möjligt för klippas mÄste de ju tyvÀrr. Du har ingen som kan hjÀlpa att hÄlla?

Ceratico
0

#11 NÀe, ingen som kan hÄlla ett marsvin pÄ ett bra sÀtt i alla fall :/ Aja, det Àr vÀl som det Àr. HÄlla fast, klippa kort pÄ kort tid! Viktigast Àr vid rumpan.

Och stackars Lisen som blev av med ena spenen! Om jag skulle rĂ„ka göra det skulle jag nog fĂ„ det nĂ€rmaste panik😼