Sjukt marsvin
Min Bertil 4 ½ år har varit slö i ett par veckor och fått torkat vätskeliknande grejs runt ögonen som jag tar bort varje dag.
Äter och dricker som han alltid gjort. Inget fel på aptiten.
Idag upptäckte jag en stor knöl längst ena sidan på halsen.
Ska flytta och kommer inte kunna ta med honom och hans kompis, då jag bara får ta med 1 djur dit jag ska (min kanin) vad ska jag göra? känns som att vi kommer måste ta bort honom.
Min fosterfamilj tycker att det är bättre att ta bort djuret (smådjur) då de blir sjuka, 'det är ju bara ett marsvin' - stuket ni vet.
Jag är djurvän och vet faktiskt inte riktigt vad jag ska göra och vad som är bäst. För jag vet ju att om vi tar bort Bertil så blir ju hans kompis kvar och han kommer bli orolig och må dåligt.. han är jätte dominant och elak mot marsvin som han inte tycker om, bokstavligt talat bet ihjäl det tredje som följde med då jag fick dem (skulle slås ihjäl om jag inte tog hand om dem)
Vad hade ni gjort i den här situationen?
Först låtit veterinär titta på Bertil och säga om det är behandlingsbart. Om det är det, så behandla och omplacera därefter båda två tillsammans.
Om vet. säger att Bertil inte går att bota så får du ta ställning till om båda ska tas bort, eller om du kan omplacera den kvarvarande kompisen raskt. Du kan annonsera här på mif för att se om du kan hitta nytt hem till dem/honom.
Jag förstår att du sitter i en tuff sits. Hur gammal är du? Har du egna pengar till veterinär, eller är det din fosterfamilj som får betala?