Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 757 ggr
Lo-Looks
0

Marsvin tama....

Hej!

Vi har blivit med marsvin. Tänkte höra lite hur ni har gjort för att få dem tama, lite tips är aldrig fel.

Vi har två "gömställen". En låghylla, som blir som ett hus. Och sedan ett  avloppsrör (har ej andvänds). Det är vårat marsvins favorit ställe.

Vi är mycket i rummet där hon finns, och hon är framme och äter och dricker och busar. Hoppar runt, ser så roligt ut när hon gör sina språng. Men hon springer och sätter sig i röret om vi kommer in med handen och försöker ge henne någon gosak tex. Det är ju lite svårt att se om hon sitter i ena änden eller den andra. Hon vänder sig när man kommer.
Jag vill ju inte ta bort hennes trygghet, bara för att man ska lättare se henne och ev. få tag på henne.

Hur gör ni? och vad tror ni vi ska göra? Ska vi ta bort röret och låta henne bara ha hyllan, den kan hon också gömma sig i. Ska man ta bort båda (fast det vill jag helst inte).

Ska vi ta upp henne, mot sin vilja och pyssla med henne.  Hon springer iväg, när vi ska ta upp henne, så vi har inte villat göra det. Men hon sitter kvar och sprattlar inte när man har tagit upp henne.

Till saken hör att vi fick hem henne i helgen, så hon har ju inte bott här länge, men man vill göra det bästa för henne. Hon kommer inte att bo själv, hon ska få en kompis så fort den andra tjejen är levklar.
Virvla som vi kallar henne är 9 veckor.

Tacksam för tips!
/Veronica

Pias
0

Jag är inte så marsvinskunnig, vet bara att marsvin känner sig otrygga och ledsna om de är ensamma. Så jag tror att det kommer att bli bättre så fort hon får sin kompis!
Om jag var ni skulle jag behålla röret eftersom hon verkar gilla det så mkt. Jag tror att det ger henne trygghet att veta att hon kan gömma sig där. Och med trygghet blir man mer lugn. Då kan hon våga sig ut sedan för hon vet att hon kan gömma sig igen. Men kanske har ngn mer marsvinskunnig än mig andra åsikter.

paronskrutten
0

Pias skrev ett jättebra svar =)

Helena

Abico
0

I stort sett alla marsvin springer iväg och gömmer sig när man ska ta upp dom (om man inte har med sig mat och mutar med). Det är ju bytesdjur så det är fullt naturligt. Se till att ta upp henne bestämt, jaga inte runt henna i buren med handen tills du får tag i henne utan "ner och upp" bara. Annars blir ju handen något dåligt…

Hanna 

Lo-Looks
0

#3 Tycker du vi ska ta upp henne, och pyssla med henne istället för att locka och plocka med henne?

Gärna mera som har erfarenhet att få de små tama.

idipidi
0

Absolut säger jag. Var bara lugn och och gör inga hastiga rörelser. Prata gärna med marsvinen också så att de lär känna era röster. Plocka upp dem lugnt men bestämt och sitt med dem i famnen korta stunder så att de känner att det är tryggt och bra där.

Abico
0

#4 - Ja det tycker jag. Kanske inte hela tiden, men ett par korta (15 - 20 min) om dagen, skäm bort henne med morötter, gurka och sallad när ni har henne uppe.

Hanna 

Lo-Looks
0

Ska jag ta bort röret, för hon kryper in där och då går det inte att ta ut henne utan att hon blir skrämd? Hon har även en hylla hon kan sitta under som ett lite hus. Men då får hon ingen flyktväg och kan känna sig jagad, som det kan bli då röret har två utgångar så att säga.. Vill ju absolut inte att hon ska känna sig jagad…

Ska vi ta bort röret och behålla "huset" tills hon blir tamare, hur gör ni?

Abico
0

#7 - Jag kan ju säga vad jag hade gjort, säger inte att det är rätt eller att det är så man ska göra, men såhär hade jag gjort.
Först och främst skulle jag tagit bort röret under dagarna, hålla mig mycket i rummet hon är i och prata med henne. Även sticka till henne någon liten morots eller gurkbit varje gång jag gick förbi buren (ställ en liten skål innanför dörren eller nått). Två eller tre gånger om dagen skulle jag ta upp henne och sitta å klappa henne, även här muta med godsaker. På kvällen skulle jag lägga in röret igen, eftersom hon tycker om det så mycket. Sitt gärna också länge framför buren med handen i den och en liten gurkbit eller dyl. i handen, sitt där och prata med henne och beröm med mjuk röst när hon kommer nära handen och även när hon vågar sig fram och tar gurkbiten.
Det är något åt det här hållet som jag "andvänt" på mina marsvin och det har funkat jättebra, men det finns säkert flera sätt som är bättre.

Kram Hanna

Hanna 

idipidi
0

Måste säga också att det är stor skillnad på att försöka tämja ett ensamt marsvin mot två marsvin. De får såå mycket trygghet i varandra.

Lo-Looks
0

Tack för tipsen!

Vi provade nu att ta bort röret. Och då kunde vi klappa henne i buren och sedan ta upp henne, utan att hon flydde. Sedan satt vi med henne famnen, och klappa och prata lungt med henne. Och vi hade laddat med många olika gosaker, men hon vill inte ha.

Men hon fick med sig några godsaker när vi släppte henne i buren tillbaka.

Ja, vi väntar och längtar tills Wirval får sin kompis. Självklart ska de vara två.

/Veronica

Abico
0

#9 - Jo, jag håller med :)

#10 - Det funkade hyfsat då, eller vad säger du? Vi håller tummarna för att dom snart är två.

Hanna 

Lo-Looks
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det funka bra, jag prova ikväll igen, jag lyfta lite på huset och små prata med henne, hon travade ut ur huset, men sedan satt hon kvar när jag närmade mig med handen och fick klappa henne på sidan och över huvudet och kroppen. Jag tog inte upp henne denna gång, hon ska inte behöva tro att man tar upp henne varje gång man klappar henne. Så jag tog bort näven och tänkte att nu sticker väl hon och gömmer sig. Men nä!! hon var kvar och började istället mumsa i sig höet. Och sedan var hon och strosa på. Ja, hon är en tuff tjejFlört.

Skickar med en bild på henne, som jag tog idag, när hon satt i knä på dottern…som har LÄNGTAT så efter denna stund. 

/Veronica

Abico
0

#12 - jisses så söt :D Vad härligt att det går så bra, tänk vad skoj det blir sedan med en till ^^

Hanna 

paronskrutten
0

ÅH vad söt!!

Helena

flass
0

Ja jag vill bara säg att grisen var ju helt galet galet söt, och jag tycker också att du verkar vara en mycket klok och förstående marsvinsägare, så jag tror att de små grisarna kommer att få det himla bra hemma hos dig!

Kan ju också rekommendera Marsvinshjälpens Mia Winges utmärkta bok Mitt husdjur - Marsvinet. Som du bland annat kan köpa på Bokus:
http://www.bokus.com/b/9789197443531.html

Där står en del om hur du kan göra för att få dina marsvin lite mindre rädda för dig, och allmäna skötselråd och sådant.

Lycka till önskar jag både dig och marsvinen!

Abico
0

#15 - Den boken kan jag också rekomendera, helt klart den bästa marsvinsbok jag läst. Dock var jag för snål för att köpa den så jag lånade den från bibblan ;P

Hanna 

Lo-Looks
0

Idag var jag och låna boken Mitt husdjur - Marsvinet, och det lilla jag har tittat och läst i den, så verkar den vara bäst av de jag lånat hittills. Den kommer inhandlas så småningom.
Kanske en julklapp till min dotterFlört

När barna kommer hem från skolan, de började denna vecka. Då kommer Wirvla fram och hoppar runt och springer som en galning i buren. Det ser så roligt ut!! 

Hon älskar vattenmelon, och brukar få en lite bit när hon är i knä, och hon mumsar mer än gärna i sig det.

/Veronica

ps.. måste berätta att våran ena katt tog sitt första CAC (cert) i helgen i Heby på utställning.

FeliciaS
0

Har även ett boktips: Marsvin - lyckliga och friska som är utgiven av ICA Förlaget, i serien "Djur hemma" :) Den är granskad av Mia Winge och en bra bok tycker jag ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lo-Looks
0

Den har vi också här hemma, som vi lånat. Den är bra, med vissa undantag. Men det har "rättats" i boken.

Kanske den också få bli en julklappFlört .

Men tack för tipset ändå!!