Tunt marsvin
Vilken mat är bra att ge om marsvinet har svårt att hålla vikten? Har en alpackahane som är ganska gammal och har tappat mycket i vikt. han har fri tillgång på hö och pellets och får frukt varje dag, men finns det nåt annat man kan ge som är bra för hullet?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Vilken söt grabb :) Jag har samma problem med min Coronethane Calypso så jag kommer med ett par förslag som jag använder mig utav;
Du ska se till att ha en bra foderstat till honom - fri tillgång på hö, grönsaksmåltid minst 2 ggr/dag och som kraftfoder kan du ge en bra pellets (rekommenderar Owbows Cavy Performance som har extra energi och fett för marsvin som växer, är dräktiga, digivande eller som behöver gå upp i vikt) och havre. Som extra för att han behöverfå upp hullet kan du köpa Gyllenhammars havremust, Oatly havrdryck (m 3% fett) eller GoGreen havredryck. Ge honom det via pipett i mungipan("plastspruta") dagligen, så mycket du får i honom så ofta du kan. Blanda det med Cavy Performance pellets som du krossar (t.ex. i en mortel) till en lagom tunn vätska som du ger honom.
Låt honom inte ha fri tillgång på pellets om hans burkompis/burkompisar inte är i samma skick som honom då de kan bli överviktiga av den pelletsen om de inte behöver den. ta ut honom ett par gånger om dagen och låt honom äta ur matskålen, ta in honom först i buren när du har städat och låt honom äta osv. :) Får han inte Oxbow pellets nu och du inte vet var du kan köpa det, tala bara om var du bor så kan jag kolla upp det ;)
Energirika grönsaker som du kan ge är främst morot men ge även kål, broccoli, persilja, rotselleri, palsternacka, gul paprika (i liten mängd, inte så ofta) m.m. Du kan även ge honom och hans burkompis/burkompisar knäckebröd med mycket fibrer, ex. Wasa fullkornsknäcke.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Kligröt med vetegroddar säger jag. Jättebra till äldre djur som inte håller hull och till ungdjur som är lite kinkiga och svåra att få upp i vikt.

det var bra o veta jag har oxå ett marsvin som är så liten i spinkig den får allt men går inte upp i vikt för de. den är 3år nu hona. ;))

han bor nu ensam sen i februari
så burkompisar behöver jag inte oroa mej för
#1 i hultsfred, småland
hur gör man kligröt? och hur ges det?
Köp en ny kompis, annars är det inte säkert att han fortsätter äta alls
Helena
Vetekli som du fuktar med vatten til en tjock gröt. Strö vetegroddar (alltså inte groddat vete, hittas i mjöl/gryn/hälsokosthyllan) på och blanda i. Vetegroddar innehåller bra fetter, vitamin E och selen som kan vara svårt att få i marsvinen ibland.

vi ska inte ha mer marsvin när dessa 2 som är kvar somnar in så vi vill inte köpa ett nytt… dom är 6,5 år gammla redan.
han äter men han verkar inte ta till sig det lika bra längre. tänderna är kollade.
#6 okej =)