Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1990 ggr
dorisochlovis
0

Marsvin som inte äter!

Skrev ett annat inlägg om att mina marsvin gått ner i vikt. Nu har de slutat äta nästan helt, det enda de äter är gnagarblandning och morot (som jag inte längre ger dem!). Har varit hos veterinären och fick Critical Care och något tarmbakteriegrejs för att hjälpa deras magar. De sprutade också in nån vätska vid nacken på dem (fattade inte riktigt vad det var, men tror det hade något med att förhindra uttorkning att göra).

Får verkligen tvinga i dem Critical Care för de vill absolut inte ha, och spottar ut hälften. Har försökt muta dem med persilja, grön paprika, och vitkål, men det går inte alls hem, de smakar inte ens. Veterinären sa att de inte ska få någon gnagarblandning alls utan vi måste tvinga dem att återgå till hö igen, och nyttiga grönsaker.

Veterinären sa också att det ena marsvinet hade okej tänder, men att hjärtat slog långsamt. Det andra marsvinet hade otroligt nedslitna tänder (har ingen aning om hur det har gått till!!!) och blåsljud på hjärtat.

Tycker så synd om mina små sjuklingar. Har någon här på sidan något tips eller råd för hur man bäst får dem att äta igen?

godisgrisen
0

Det där låter ju inte alls bra.😕

Det enda du kan göra är att tvinga i dem CC så ofta du kan tills de får energi att äta själva, Konstigt att båda blir sjuka samtidigt. Kan de ha blivit förgiftade tror du av tex. mögligt hö?

Hur gamla är de?

Håller tummarna.

dorisochlovis
0

Nej det är hemskt :(

Det ska jag göra! Har ingen aning om vad som hänt med dem. Deras hö luktar som vanligt, kan det vara mögligt ändå? Köper det i djuraffär, ser grönt och färskt ut.

De är ett halvår ungefär.

bohan85
0

hur ser deras bajs ut?

dorisochlovis
0

De bajsar inte mycket längre, men det jag sett har varit fast så här långt..

Alltså fy, försökte få i min Lovis lite mer CC men hon tvärvägrar, burrar ner huvudet och gnyr. Försökte ifrån alla håll, med och utan handduk omkring henne, men icke! Till slut skrek hon och då tänkte jag att jag får försöka lite senare istället. Nu ligger båda två i sitt hus och gnyr :'(! Verkar inte dricka längre heller :(

bohan85
0

tyvärr måste jag nog säga att det verkar rätt allvarligt om de inte bajsar mycket längre… kan det vara någon infektion?

Jag skulle nog åka in akut..

godisgrisen
0

😕

Marsvinsmamman
0

Hur går det, TS? Det låter tyvärr som att läget är kritiskt för dina små. Har du kunnat få veterinärhjälp under dagen?

Hoppas och håller tummrna!

dorisochlovis
0

Det går inte så bra, kämpar på men det verkar som att den ena har gett upp :(

Var hos veterinären igår senast, önskar att jag hade obegränsat med pengar men det har jag tyvärr inte :(

idipidi
2

Vilken jobbig situation du hamnat i! Hade veterinären inga förslag på hur du ska gå vidare? Tittade veterinären på framtänderna eller även på kindtänderna? Om ni inte hittat huvudproblemet och gjort något åt det så kommer det inte hjälpa i längden att handmata dem, tyvärr.

Min tanke är att dessa två har medfödda problem. Jag har tänkt det redan när jag såg bilder på dem från början… De har ett väldigt speciellt utseende som jag förknippar med ökad risk för problem. Inget jag kan belägga egentligen och jag förstår inte själv vad det skulle bero på. MEN jag har sett problem både med tänder och med hjärtat på "för många" marsvin med samma typ av utseende för att jag ska tro att det är en slump. Kort huvud i kombination med små, korta öron som sitter högt och tätt. Har själv för många år sedan fött upp en supersöt hona med det här utseendet som aldrig växte riktigt som hon skulle och senare fick hjärtfel konstaterat. Den honan hade normala tänder, men jag har sett andra med tandfel som gjorde att oavsett vad de åt så växte kindtänderna över tungan.

Marsvinsmamman
0

Ligger de bara ner nu eller vad gör de? Om det inte vänder inatt, så kanske du måste hjälpa dem att somna in. De ska ju inte ligga och tyna bort tills de dör. Går det inte att få i dem vätska med en liten 1ml spruta i mungipan? Men kanske är det för sent, och är det hjärtfel med i bilden så är det ju svårt.

Usch, jag tänker så på er, en sån fruktansvärd natt det blir för er. Styrkekramar i massor!

dorisochlovis
0

idipidi: veterinären har kollat både på fram och kindtänder ja, och den enas tänder, Doris, var ju extremt nedslitna av oklar anledning, vilket kanske förklarar varför hon inte äter. Varför Lovis inte äter var hon inte säker på, men hon trodde det kanske berodde på om jag gett dem gnagarblanding och morot för ofta och hon fått för sig att hon bara ska äta det. Så veterinären tyckte det bästa var att ge dem CC och tillgång till massor med hö och olika grönsaker och frukt för att uppmuntra dem till att äta bra saker.

Jasså? Ja mina två har alltid varit små, och är det fortfarande. Stackarna :(

Marsvinsmamman: Lovis har ätit lite gurka och tomat, och är fortfarande lite nyfiken och så, men hon är jättesvår att få i CC. Doris ligger bara i huset med ögon som är halvstängda :'(. Har gett dem lite vatten med c-vitamin i spruta. Ska kämpa på för dem i natt, håller alla tummar att det vänder.

Tack 🌺

Marsvinsmamman
3

Bra att du har fått i dem vatten! Jag tycker det låter väldigt konstigt att ett friskt marsvin skulle svälta sig för att den bara accepterade gnagarblandning och inget annat. Då är det nog troligare att något annat, hälsorelaterat,  ligger bakom. När det är tok-kris och marsvinen knappt äter något alls, så sa vetten på djursjukhuset här (när jag hade en sjukling) att "det viktiga är inte VAD det äter, utan ATT de äter". Så om jag hade varit du, så hade jag trugat och testat med allt möjligt det närmsta dygnet, havregryn, paprika, pellets, frukt etc. Men det kanske du redan har gjort.

Om det funkar att tvångsmata med den smala 1ml sprutan så kan du mixa grönsaker och grejor med stavmixer så det blir en flytande smoothi. Lättare att spruta in än cc-gröt.

Åh vad jag håller tummarna i natt!

idipidi
1

Jag håller med #12
Visst, gnagarblandning är inte ideal mat för marsvin, men inget som unga marsvin blir akut sjuka av. På lång sikt är det absolut dåligt, men de brukar inte bli akut sjuka. Speciellt inte när de fått hö och bra grönsaker också. Det finns bättre grönsaker än morot, men det finns sämre också. Frukt är inte på något sätt bättre än morötter, snarare tvärt om. Självklart ska marsvin främst äta hö, men det gör de normalt sett också väldigt gärna. Du har ju haft problem tidigt med att de inte velat äta hö speciellt bra? Likaså dessa luftvägsproblem. Jag tror verkligen inte att problemen enbart beror på kosten.
En hund kan matvägra för att den bara fått godare mat tidigare. De kan låta bli att äta på dagar utan att det är någon fara. Ett marsvin däremot måste äta många gånger varje dag. Friska marsvin svälter sig inte.

När vi pratar om att rädda matvägrande marsvin så finns det många trick, men i det stora hela handlar det mycket om att få dem att äta, nästan oavsett vad de äter. CC är jättebra men de äter i regel inte frivilligt utan det är tvångsmatning som gäller och ja, de blir stressade, men det finns inga andra sätt att klara det.

bohan85
0

Hur hart det gått?

Läste tidigare inlägg och jag rekommenderar dig att försäkra dem om de redan inte är försäkrade.

Frida B
0

Hoppas stt det vänder snart TS, håller tummarna!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

EvaLuna
0

Håller oxå tummarna! Håller oxå med #12 Testa att ge dem Proviva, gnagarblandningen de åt tidigare… Somsagt, vad som helst bara de äter nånting… 🌺

godisgrisen
0

Tänker på er.