Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 643 ggr
Svado
0

Kort fråga bara om marsvins mat

Hej!

Vi har två kaniner här hemma, de älskar morötter och broccoli som grönsakstillskott.

Har läst här att man istället kan ge gurka o så till marsvin, de vill alltså inte ha morötter i lika stor utsträckning då som kaniner?

Vilken grönsak är bra för marsvin att få i sig då? Kan de äta persilja? Ja köper ibland nån gång i månaden en förpackning persilja till kaninerna som extra vitaminkick, kan marsvin äta det också?

Kan vara bra o veta så när mina två grisar väl kommer, att man har rätt grönsaker hemma till dom :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
1

Marsvin vill gärna ha grönsaker som är rika på c-vitamin dagligen. Så olika kålsorter, broccoli, paprika och annat gott. Persilja funkar också bra att ge men inte i för stora mängder. :)

Svado
0

Okej! Då vet jag, tusen tack!

Linnea Adler

Svarttusch
0

Broccoli är ju jättebra till marsvin! Även alla kålsorter :) Men jag tycker om att ge just broccoli för då vet jag att alla får i sig tillräckligt (krävs inte lika mycket som t. ex vitkål). Paprika är också bra, men jag har ett marsvin som vägrar äta det (eller vitkål…) så jag måste ha broccoli hemma jämnt.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

mammagrön
1

http://marsvin.ifokus.se/articles/4d71494fb9cb46221d05d9e3-marsvin-och-c-vitamin?articles-1

Finns en bra artikel här om hur mkt grönsaker o vilka o varför…

Lycka till!

Juliannas marsvin
1

Här hemma får de vitkål som bas, sen blir det broccoli, paprika, morötter, nån gurka & selleri ibland & även lite frukt då & då, & den absoluta favoriten grönkål när den finns att köpa :)

Fridaaaa
2

Samma med kaniner som med marsvin: Morötter med måtta. Våra får bara 1-2ggr/vecka, räcker. (tycker jag). 
(tänk på att vara försiktig med kål-sorter till kaniner)

Marsvin ska ha c-vitaminrika grönsaker dagligen: broccoli, vitkål, grönkål, paprika, persilja är några exempel.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Svado
2

Okej okej, då ska jag dessutom se till att odla mycket kål o så i sommar i grönsakslandet ^^

Linnea Adler

michell013
0

Du kan också ge dom lite isbergs sallad

Svarttusch
0

#8 Isbergssallad tycker många marsvin om, men som c-vitaminsgrönsak är den inte bra :) Men som lite godis fungerar det bra :) Skulle dock inte, med mina kinkiga marsvin, ge dem det samtidigt som de c-vitaminrika grönsakerna för då skulle de nog bara äta salladen :D

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida