några frågor
Jag har gått och intresserat mig för marsvin och har några frågor hur gör man dem rumsrena? Luktar de mycket? Vad är de för skillnad mellan könen? Vad är det för skillnad mellan raserna? Vad ska man ha för borste/kam till de långhåriga? Ska de enbart äta hö och grönsaker? Eller ska de ha pellets också? Vi har allergi mot katt i famljen. Kan man åka till en uppfödare och se om hon riagerar?
Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/
-
- Jag tycker inte att de luktar så mycket. Beror på.
- Hanar är större än honor. Hanarna har revir som kan göra så att det luktar lite mer. Honorna är lättare att ha i flock (mer än 2 st i samma bur), hanarna kan vara lite svårare att ha mer än två stycken i en bur. Jag tycker båda könen är lika bra på olika sätt. :)
-Raserna har inget med ens marsvins personlighet att göra. Så skillnaderna är endast teckning, färger osv…
-
-Pellets är inte viktigt för marsvin som är normal viktiga eller överviktiga. Kan ges om de behöver gå upp i vikt. Men finns säkert bättre alternativ.
hur gör man dem rumsrena?
Det kan vara väldigt svårt att göra marsvin rumsrena, de bajsar och kissar oftast där de är, framförallt när de äter. Så många har höet i en "låda" i buren som är lättstädad.
Luktar de mycket?
Inte om man städar buren regelbundet. Med två marsvin i en 120*60 cm bur luktar det inte särskilt mycket om man städar med en veckas mellanrum.
Vad är de för skillnad mellan könen?
Den enda skillnaden är egentligen att hanar går oftast bara att ha två och två, honor är lättare att ha ihop flera stycken. Hanar kan också vara lugnare och mer sällskapliga, men det är inget måste. Hanar "KAN" lukta mer, men det är individuellt. Honor kan också lukta mer. Ska man ha bara två är det många uppfödare som rekommenderar hanar för att de är mer "minnesvärda", ofta gosiga och frammåt.
Vad är det för skillnad mellan raserna?
Det är lättast att kolla på svenska marsvinsföreningens hemsida och se skillnaderna. Det finns korthåriga, långhåriga och strävhåriga. Sen finns det olika indelningar där också.
Vad ska man ha för borste/kam till de långhåriga?
Jag har aldrig haft långhår så jag kan inte svara på den, hoppas någon erfaren långhårsägare hoppar in :)
Ska de enbart äta hö och grönsaker? Eller ska de ha pellets också?
Vissa marsvin behöver kraftfoder också. Det kan vara pellets, naturell musli eller kornkross t. ex. Lättaste är att använda det uppfödaren har först (man får ofta med en provpåse) och sen komma fram till vad som passar dig och marsvinen bäst.
Vi har allergi mot katt i famljen. Kan man åka till en uppfödare och se om hon riagerar?
Det beror på uppfödaren. Problemet är väl att man inte vet med en gång om man reagerar. Det kan växa fram. Det bästa är att prata med en uppfödare i närheten.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
hur gör man dem rumsrena?
Marsvin brukar vara svåra att göra rumsrena tyvärr pga deras ämnesomsättning. Mina bajsar dock mycket i husen samt vid matskålen så ganska lätt att göra rent ändå
Luktar de mycket?
Tycker inte att mina luktar direkt någonting.
Vad är de för skillnad mellan könen?
Hanar går sällan att ha mer än två stycken, samt att jag upplever nästan att hanar är lite lättare att få riktigt tama än honor, faller mer för hanar av någon anledning, har bara hanar här hemma
Vad är det för skillnad mellan raserna?
Utseendet skulle jag säga, mycket mer tycker inte jag skiljer. Jo upplever skinny oftast mer som framåt och så än flera andra raser men är självklart individuellt.
Vad ska man ha för borste/kam till de långhåriga?
Jag har vanlig kam till mina långhår, sån finkammig som man brukar ha till hundar
Ska de enbart äta hö och grönsaker? Eller ska de ha pellets också?
Oftast går det bra med bara hö och grönsaker om höet är riktigt bra men växande djur samt gamla brukar i regel behöva tillskott och jag ger havregryn främst
**Vi har allergi mot katt i famljen. Kan man åka till en uppfödare och se om hon reagerar?
**Bästa är nog att ta ett allergiprov och då även på hö, damm och sånt med. Samt att ha kanske på prov någon månad hemma, alla reagerar inte när de bara besöker.
Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.