Vilken är din drömbur?
Ja, vilken är egentligen din absoluta drömbur och hur ser den ut? Kanske har du den redan?
Vad gäller gallerbur skulle jag gärna vilja ha en Ferplast Rabbit 140 (140x70 cm). Man kan öppna hela långsidan på den för lätt åtkomst, vilket är en stor fördel, då de flesta gallerburar har så små öppningar. Om jag byggde en bokhyllebur skulle nog Ikeas Flärke bli mitt val. Den är lagom stor. :)
åh! Jag ska bygga min drömm bur så fort jag kan göra det! Den ska vara rätt stor. Och ha små ''kojjor'' som dom kan mysa i och en liten övervåning där man kan lära dom gå på toa. Mycket enklare på tanke slitter städa buren jätte ofta. Det är väl det som är bra. Men det skulle vara kul att ha en anorlunda bur :). Men självklart ska jag ha spån överallt. Det vore kul det..
Min dröm bur är att ha dom lösgående i ett rum eller fler rum och sen ha tillgång till en stor hage med ett inomhus del så dom kan bo ute hela sommaren :)
En trevånings bokhyllebur skulle jag vilja ha, tre bokhyllor på ställning så att dom praktiskt kommer upp från golvet och inte tar så jättemycket plats. Den ska även vara avdelningsbar. I trädgården skulle jag vilja ha en stoor utebur, 4x5m eller så, där marsvinen kan gå ute dygnet runt under sommaren.
Hanna
Precis som Hanna skulle jag också gärna vilja ha en stor, avdelningsbar bokhyllebur på tre våningar :) Typ 2x1m som mått. Och en enorm utebur såklart!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#5 Tre våningsplan med de måtten låter dyrt vad gäller spån. :P
#6 - Äsch, nu ska vi inte ha spån inte. Här snackar vi odlad gräsmatta ;) Ett tunnt lager jord och sedan havregräs på det som vattnas då och då, naturligt och bra ;P
Hanna
#6 Med drömburen tillkommer gratis spån förstår du väl? 
#9 Det förstår jag fullt ut :) Den som ändå hade platsen för det…
Fast oj, att städa alltihop. ;P Det måste ta tid?
(flyttade frågan hit, men såg nu att jag fick svar i den andra tråden :) )
#10 Oki, min dator ville inte ladda upp svaret här förren nu 
Min drömbur är en stooor golvflock. Inte bur precis, men ett område marsvinen bor på. Ca 3*3 meter stort - minst ^^
Annars gällande burar så tycker jag väldigt mycket om min nuvarande bur - bokhyllebur på 137*60 cm + överdel med plexiglas på 80*60 cm. Marsvinen gör detsamma, de älskar övervåningen.
#6 Beroende på hur många marsvin man har. Har man bara några stycken blir det inte mycket avföring/smuts per cm2 :P Städning av hela buren behöver nog inte göras ofta - bara ta ut det värsta några till någon gång i veckan.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#9 OJ! :O :D Vilken bur! Men vad är den där "lilla" buren uppe till vänster? Men typ hängmattor i.. :)
#9 oj! Vilken bur dina grisar lär trivas!
#15 Tack! Ja, de trivs alldeles förträffligt
.

#14 Okej.. Du vet väl att rattor.ifokus också finns! Kolla där! Råttor måste vara minst två! Han var jättefin!
#17 Jag vet, men han tycker inte alls om andra råttor. Han var livrädd och helt apatisk mot allt tills han kom hit. Han bodde innan i stödhem hos en van råttmänniska, de försökte allt för att han skulle trivas men bor han med en annan råtta klår han den, är det andra råttor i närheten blir han apatisk, detta var enda sättet att undvika avlivning. Han blir fortfarande jätterädd för plötsliga rörelser och ljud men han trivs sååå bra och är sååå glad nu jämfört med innan, bygger bo, äter och kommer fram när man är i rummet
. Innan satt han bara i samma hörn hela tiden.

#18 vad bra :) Jag kan även rekemoendera att inte ha spån i buren.. ;) Det kan framkalla cancer och är inge bra för luftvägarna.. :P Men nu ska jag sluta sno tråden! x)
#19 Nu snor jag också tråden…
Vad ska man ha som bottenmaterial då?

#20 tidningspapper är uppskattat (NEJ, det finns ingen trycksvärsta) , toalätt, aspspån… ;) Om du har tidningspapper så kan du riva det i remsor så får han bygga bo! :)jättekul är det!

skulle nog helst av allt vilja ha ett eget rum till marsvinen så att de kan springa på ca 4x4 m yta.Fast det får nog bli en dröm ett tag till…
#21 Oki, tack! Då ska jag byta underlag till honom
, vill ju att han ska ha det så bra som möjligt!

#23 Vad bra, :) Du är varmt välkommen till rattor.fokus också! :D

Helst skulle jag vilja ha ett eget rum till marsvinen, och låta dom springa fritt :)
Ingår en städerska till drömburen också? ^^'
Via google bildsök hittade jag den här tråden. Det var bilden i #9 som ledde mig hit.
Jag undrar över det lilla trähuset med gardiner. Vart hittar man sådant?
#27 Det är ett dockhus. Kommer dock inte ihåg var det är köpt
#28 Skittufft! ❤️
jag får gå in på dockhus-sajten o höra..
#19 Menar du att det bara är dåligt för råttor, eller marsvin också?:/
animal power <3
#30 Finns mycket delade meningar ang det. Haft kutterspån i alla år, fungerat kanonbra. Dock viktigt att ha ett som knappt dammar eller som helst inte dammar alls. Numera har jag dock Easyströ istället 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#31 Har hyvelspån som ej kommer från butik (Min pappa är snickare och får stora säckar av det)
Åra har äggstocksystor som vissa säger att det är en sorts cancer (tror det stämmer) men det är väll inte påverkat av spånet?:)
animal power <3
#32 Ok vet inte hur det spånet är dock.
Äggstockscystor kan ju uppkomma ändå. Tror personligen inte att det är så vanligt att marsvin drabbas av cancer pga spån.
#34 Kutterspån kan skilja sig tycker jag.
Blir det inte "sticksigt" för dem att gå på hyvelspån? 🙂
#35 Extra mjukt och fluffigt är det😉
Tack för svar!
animal power <3
Jag och mina killar är helnöjda med buren. Den är byggd hemma och har tunnlar, en liten balkong och hus m.m. Buren är 160x90. :D
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Vi har en ferrplast 120x60 ,med en långsida som går att öppna och jag tror faktiskt att det är drömburen just nu, otroligt praktiskt att göra rent och enkelt för killarna att ta sig in och ur buren med ramp :-)
att de ska få springa fritt:)
Min absoluta drömbur skulle vara en bur som har både en inne- och en utedel. Den skulle vara riktigt stor och bred men med någon slags vinkel (typ L-formad). Jag har sett någon bild här på MiF på hur Lyan håller/höll sina marsvin och det var ju helt fantastiskt att man kunde ha en stol ståendes mitt i buren. Så vill jag kunna ha. Jag vill kunna sitta mitt i buren som en guineapig-whisperer…
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white