Vem är vi som marsvin?
Den här tråden tänker jag som en liten rolig grej. Vi fyller var och en i nedanstående lista som är tänkt att beskriva lite hur vi skulle vara om vi var ett marsvin. Våra marsvinsidentiteter, skulle man väl kunna säga 😃 Utgå gärna från ert egna utseende, egenskaper och personlighet och omvandla till ett marsvinsliv. Lägg till punkter om ni vill!
Om jag var ett marsvin skulle…
Jag vara av ras och färg: Coronet i färgen lemon argente (jag tycker själv att jag är rätt söt, och unik).
Min favoritgrönsak vara: Röd paprika. Persilja tycker jag också om.
Mitt favoritgodis vara: Majs.
Mitt bästa sovställe vara: I en myspåse av fleece.
Min plats i flocken vara: Rätt högt upp om omständigheterna tillät. Jag tycker om att ha kontroll och att leda en flock.
Mina tankar om andra marsvin vara: Jag äringen ensamvarg men jag tycker om att slappa själv i ett hörn av buren - egentid är viktigt. Jag lever hellre i en lite mindre flock där jag känner mina kamrater väl och där vi delar höstrån med varandra, än i en stor där vi kanske känner oss som främlingar. Mina marsvinsvänner känner till alla mina olika sidor och vi har sett varandra i våra bästa och sämsta stunder.
Jag utanför buren vara: Jag gillar att bara stanna hemma i buren men när jag känner för det är det roligt att komma ut och svänga mina lurviga. Roligheter sker på mina villkor, annars är jag inget trevligt sällskap.
Min åsikt om utställningar vara: Att visa upp sig kan vara kul, så länge jag har någon som peppar mig, matar mig och förbereder mig väl. Det är ett lagarbete.
Mina röstresurser användas: Rätt flitigt.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Jag vara av ras och färg: Virvelpet golden & svart.
Min favoritgrönsak vara: Vitkål, tycker det är gott som människa så troligtvis även som marsvin!
Mitt favoritgodis vara: Gurka.
Mitt bästa sovställe vara: Tillsammans med en marsvinskompis, vart är mindre viktigt.
Min plats i flocken vara: Beror på de andra. Om en ledare behövs kan jag vara det, men har inget behov att dominera andra. Skulle troligtvis skydda de med lägst rang om de blev hackade på för ofta.
Mina tankar om andra marsvin vara: Trivs med sällskap och vill komma överens med alla. Roligt med marsvin som gillar att busa och leka, fast jag själv är ganska försiktig av mig.
Jag utanför buren vara: Ganska rädd för att bli upplockad, men nyfiken och vilja utforska överallt när jag väl är ute.
Min åsikt om utställningar vara: Inget för mig, vill hellre stanna hemma och mysa. Alldeles för läskigt med så mycket folk och andra marsvin.
Mina röstresurser användas: Mest för att prata med marsvinskompisar och tigga godis så klart!
Min marsvinsblogg: http://tresmagrisar.wordpress.com/
Jag vara av ras och färg: Ska man gå på utseende skulle jag kunna vara en Peruan i black… deras päls liknar nog mitt hår mest.
Min favoritgrönsak vara: Vitkål tror jag, för som människa tycker jag om kålsoppa.
Mitt favoritgodis vara: Majs!
Mitt bästa sovställe vara: Jag skulle nog gosa ner mig i ett hörn av buren i spånet.
Min plats i flocken vara: Om det inte fanns någon annan dominant hona i min flock skulle jag vara flockledaren. Jag tycker om att ta initiativ. Risken finns kanske att det skulle bli bråk mellan burkompisarna och mig men tillslut skulle vi komma överens… om jag får bestämma i fortsättningen.
Mina tankar om andra marsvin vara: Jag skulle gärna ha en eller två kompisar i min bur. Men de ska respektera att jag emellanåt vill vara ifred.
Jag utanför buren vara: Utanför buren skulle jag utforska mycket, men bara om någon kollar att läget är okej innan jag går fram och nosar.
Min åsikt om utställningar vara: Jag skulle älska utställningar för jag tycker om att göra mig fin och visa upp mig. Jag accepterar endast perfektion när det gäller uppvisningar så min matte eller husse måste se till att jag är på topp!
Mina röstresurser användas: Antagligen skulle jag skrika mest och högst av alla.
Jag vara av ras och färg: Sheltie, med färgerna choklad och en vit fläck på nosen, bara för att det är så fint😊
Min favoritgrönsak vara: Gurka!
Mitt favoritgodis vara: nötter!
Mitt bästa sovställe vara: mitt i en höboll eller från mig själv i en fleece filt!
Min plats i flocken vara: flockledare!
Mina tankar om andra marsvin vara: Vill ha många vänner, och busa och leka med!
Jag utanför buren vara: Springa runt på golvet och utforska nya ställen!
Min åsikt om utställningar vara: Jag skulle älska utställningar, speciellt om jag vann!
Mina röstresurser användas: Skulle prata mest av alla!
animal power <3
Jag vara av ras och färg: Helt klart en ursnygg nonself Harlequin i vackert rutat mönster, liknande det chackbordet i kalle anka på julafton!
Min favoritgrönsak vara: Broccoli
Mitt favoritgodis vara: Gurka
Mitt bästa sovställe vara: I ett mörk plats, tunnel/hus med ryggen fri så ingen biter mig i rumpan när jag vilar.
Min plats i flocken vara: Solklar ledare som vill ha något att säga till om. Fast låter någon annan ta hand om bråken som uppstår, sånt vill jag inte blanda mig i.
Mina tankar om andra marsvin vara: Av samma köndå jag inte vill bli dräktig och framförallt inte hela tiden. En kastrat funkar men han får inte tro att det blir något emellan oss, kanske om han är snygg.. Vill också ha hon-kompisar så man kan ha lite tjejsnack ibland
Jag utanför buren vara: På jakt efter ett bra gömställe så jag kan springa fritt hela tiden. Och tro inte att ni får tag på mig när vi ska tillbaks till buren igen!
Min åsikt om utställningar vara: Ja! Jag skulle stå med rak rygg och blåsa upp mig och vara extra fin. Fast får jag inte bra omdömen så förlorar jag all självförtroende och sjunker ihop till en pankaka och vill aldrig ställas ut igen.
Mina röstresurser användas: Inte så mycket, bara när det väl gäller. Alltså när man "påminner" om frukost, lunchen och middagen.
Kul tråd! 😃
Jag vara av ras och färg: Just nu en lite väl övergödd Self cream, hehe.
Min favoritgrönsak vara: Paprika i alla dess former och färger.
Mitt favoritgodis vara: Persilja eller något annat med mycket smak och som färgar av sig på hakan. ;)
Mitt bästa sovställe vara: I någon mysig fleecegrotta eller under pälsen på ett mjukt långhår. 😇
Min plats i flocken vara: Om mina flockkamrater är vuxna har vi samma status, men låter den som är bäst på något få leda aktiviteten om det så är att undersöka en ny plats eller hålla utkik efter rovdjur. Jag är den glupska grisen som smakar på alla nya grönsaker snabbast av alla!
Mina tankar om andra marsvin vara: Jag tycker om andra marsvin, men tar ofta lite tid på mig att lära känna nya grisvänner. Kvalitet före kvantitet! ;)
Jag utanför buren vara: Ganska modig och som med stor entusiasm springer igenom mattes upphängda fleece forest gång på gång, utan att inse att jag går i cirklar - det där med lokalsinne alltså…
Min åsikt om utställningar vara: Nja, kanske när jag har fått bukt med min paprikafärgade dubbelhaka.
Mina röstresurser användas: Jodå, visst hörs och syns jag (särskilt när det vankas mat), men jag är även duktig på att lämna plats åt andra röster :)
SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy
Jag vara av ras och färg: Vet inte vilken ras jag skulle vilja vara men färgen helt klart choklad med nått vitt!
Min favoritgrönsak vara: Broccoli
Mitt favoritgodis vara: Gurka och persilja
Mitt bästa sovställe vara: En mysig, omfamnande fleecetunnel.
Min plats i flocken vara: Flockledare ;)
Mina tankar om andra marsvin vara: Många vänner men skulle nog ha lite svårt att släppa in nya i flocken. Men aldrig aggresiv.
Jag utanför buren vara: Busig och sprallig och sträcka på mina små ben så mycket som möjligt!
Min åsikt om utställningar vara: Usch, jag skulle nog inte gilla utställningar. Man måste ju vara så lydig ;)
Mina röstresurser användas: Mycket flitigt.
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
**Jag vara av ras och färg:
**Jag skulle vara en chocolate virrvelpet med lite längre päls
**Min favoritgrönsak vara:
**vitkål
**Mitt favoritgodis vara:
**skulle nog vara gurka eller finriven morot, jag skulle vara ganska kräsen ;)
**Mitt bästa sovställe vara:
**I en myspåse och gärna inte ensam för mysa är det bästa som finns :)
Min plats i flocken vara:
Jag skulle vara ledaren, men jag skulle ändå vara snäll mot mina burkompisar och omtänksam
**Mina tankar om andra marsvin vara:
**Jag bryr mig mycket om mina burkompisar och båda myser och busar tillsammans med dem
**Jag utanför buren vara:
**riktigt galen haha!! Jag skulle springa runt och göra popcornskutt tills jag somnade 😃
**Min åsikt om utställningar vara:
**inte min grej stannar hellre hemma och tittar på OS med matte (bara för mina grisar speciellt Belle verkar verkligen tycka om att titta på Tv med mig)
**Mina röstresurser användas:
**Jag skriker högt av alla och jag får alltid första och sista ordet :)
Better than a thousand hollow words is one that brings peace