ställa ut skinny
Jag undrar lite hur det går till på en SMF-utställning.
Jag vet ju att jag ska bada dom o så innan. Men hur går själva utställningen till?
Har läst nåt om att man ska ha nån platta som de sitter på?
När jag kommer dit: antar att det först är incheck? Är det nån skillnad på burlösa utst o utst med burar bortsett från burarna alltså? Kan jag ha flera djur i samma bur? Får jag sätta mina djur var som helst? Hur vet jag när det är min tur? Jag antar att jag själv bär fram mitt djur?
Jag har aldrig varit på en SMF-utställning så all info är av intresse då utställningar kan skilja sig ganska mycket mellan olika föreningar har jag märkt.
Jag är också intresserad av hur det går till då jag har tänkt börja ställa ut men kan noll om utställningar. Jag har en fråga till om det är okej? Ska man ha med egna burar eller är det som på kattuttställning att det redan finns burar där. Hur stora är dom burarna?

Först när man kommer till utställningen är det incheck. Då kollar man ifall djuret har nån Ohyra eller sår, på skinnysar kollar man efter ev svamp. När det är klart så prickar man av sitt djur i katalogen, hos den personen som har hand om det. Det är inte så vanligt att det finns utställningsburar, det brukar för det mesta bara vara vid större utställningar typ SM å sånt. så man har sina djur i transportburen hela dagen. Man får ställa buren vart man vill men det finns oftast bord utställda där man skan ställa dit buren. Sen får man hålla reda på när det är ens tur och man bär fram och visar djuret själv, på en platta eller på en handduk 
Det låter ju inte så komplicerat. Tack för infon! Om nån har nåt mer att tillägga så gör gärna det!
Ni som har erfarenhet: vilket är bäst, platta eller handduk?
Handduk är helt okej, men platta är det bästa om man ska fortsätta ställa ut. Marsvinen bör vara i alla fall lite tränade att sitta stilla på platta så att det finns någon möjlighet för domaren att bedöma dem. :)
Ja jag tänkte på det att jag nog bör börja träna dom med att sitta still… Har ju aldrig ställt ut marsvin o det är ju lite skillnad mot att ställa ut mus, gerbil eller hund som är det jag ställt ut innan. *ler* Så det är jättebra att få tips om allt man kan tänkas behöva veta!!
Men då behöver jag ju inte skaffa platta mesamma i varje fall. Det är ju bra att veta att det funkar med en handduk ifall jag inte skulle få tag i/kunna fixa en platta.

Ska på min första utställning den 11 augusti, skulle också behöva veta lite. Ska man vika ihop handuken om man har handuk?

Vik ihop en handuk och ha dem på, helt okay….
Jag har aldrig mina i samma transport bur för det är ganska vanligt att de börjar slåss av stresen på utställningen, fast de aldrig gör det annars.
Särskilt skinnys syns det ju väldigt mkt på direkt om bur kompisen bara råkat riva lite med klon, så skinnys skulle jag absolut inte ha i samma transport bur. Tänk även på att höt kan riva skinnyns hud när du ska på utställning, Jag tror endel skinny utställare brukar ha något annat ärn hö i transportburen, typ hö i pellets form….Skinny folk brukar inte heller ha spån utan toalätt och någon flease filt, har jag sett…..
Till mina långhår brukar jag ha toalätt, det fastnar inte så mkt i pälsen och hö i en gummisnodd och så ger jag gurka och vitkål ender dagen.
Bifogar ett kort från den tiden jag precis börjat med marsvin…..

#7 Va fin han/hon var :)
#1 Du har den ofast i dina egna transportburar, t.ex katt transporten.. ;-) Inte så ofta det finns burar där man har dom i :P *vad jag vet * har ju bara vart på 2 då men.. aja.. du får la fråga på zoonen (wizy där med vettu!) om det är nå mer ;P
Jag har en duvbur som transport bur fungerar perfekt. har med en hamster bur (som transport) ifall det "råkar" följa med ett marsvin extra hem
sen sågspån i till dem "vanliga" marsvinen. Mysrullar och toalett till skinnysarna. hö i en gummisnodd. kålhuvud och gurka med! (Inte morot eftersom att det kan färgas av runt munnen och i tänderna.) oftast två utställningsplattor ifall det krockar eller den ena pajjar. man bör köpa en katalog och kolla på lapparna på domarborden så man vet var man ska kolla när man ska ställa ut och vilken domare man ska ha! man måste tänka på att marsvinen måste ha vatten hela tiden!! sen ett gott råd stressa inte upp dig för mycket marsvinet känner det och blir också stressat då.sen efter du visat djuret var tålmodig medans du väntar på kritiken. det är då man undrar vf man ställer ut när man får sitta där och vänta på sin kritiklapp och bara hoppas på att man gick till final det är såå Pirrigt!!LYCKA TILL!!
Jag har min transportbur till utställningar, med en hamster vattenflaska, hö i höboll och annan mat beroende på vilket marsvin.
#10 Men tänk om de äter upp gummisnodden då? Det skulle mina busar göra ^^, Vågar inte ta risken.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
ja har ställt ut i två år och det har aldrig hänt men ja har ju sånna hör grönsaksbollar som jag lägger hö i till vissa av dem..

Här kommer lite allmän information om utställningar i allmänhet och petutställningar i synnerhet.
När ni kommer till utställningen så ska marsvinen checkas in. En person kollar så de verkar friska och inte har Ohyra, för i såfall får de inte komma in på utställningen. Kolla igenom marsvinens päls hemma innan utställningen. Static som är den vanligaste ohyran påminner om mjäll. Mjäll försvinner om man blåser på dem. Static sitter fast. Ofta sitter static på marsvinets bakkropp. Static är inte farligt för marsvinen, men marsvin med static får inte ställas ut.
Efter incheck prickas djuren av mot katalogen, så domarna vet vilka djur som är med och vilka som ev blivit strukna.
När incheck är avslutat så börjar bedömningarna. Rasdjuren döms av olika domare i turordning. För det mesta brukar de yngsta pettarna dömas först och de äldsta kelmarsvinen sist. På många uställningar är det flera domare som hjälps åt att döma. Vem som ska döma vilka marsvin får ni information om på utställningen eller via bekräftelsen . Domarna brukar ropa ut vilken klass som ska bedömas och även ropa ut vilka djur som ska dömas. Ibland finns skyltar med vilken klass som döms. Fråga petdomarna om ni är osäkra. Ska marsvinen visas samtidigt för både pet- och rasdomare (sådant händer ibland) får petdomaren vänta, eftersom rasdomaren i allmänhet har fler djur att döma.
Efter bedömningen ska sekretariatet skriva in resultaten i en katalog. Sedan lämnas bedömningssedlarna ut till utställarna.
Burlös utställning innebär att vi inte bygger upp några utställningsburar utan marsvinen sitter i sina transprotburar under dagen (om man inte har upp och kelar med dem förstås).
Utställningsplatta är något som många brukar undra över. För att marsvinen ska vara lättare för domaren att bedöma är det bra om de sitter på en utställningsplatta. En utställningsplatta är stor som A4 papper ungefär och står på små knoppar eller ben. På plattan kan man lägga en handduk som matchar marsvinets färg. Har man ingen platta går det bra med ett hopvikt badlakan eller en fleecefilt.
Marsvinen tävlar först mot marsvin som är lika gamla som de själva. Det finaste marsvinet i varje klass går till final och får tävla om BIS-pet i finalen. Marsvin kan också få hederspriser för att de t ex är söta, snälla eller har vackra ögon.
Innan utställningen så förbereder man marsvinen hemma. Bada dem, klipp klorna, ta bort ev förhårdnader på framtassarna. På bakroppen har marsvinen en talgkörtel som kan vara lite geggig, i synnerhet på hanar. Bästa sättet att få rent den är att sätta på lite YES diskmedel och gnugga med en gammal tandborste. Öronen ska vara rena och det kan kräva en del jobb för att få dem helt rena. Själv brukar jag ta lite YES på en handduk och gnugga lite försiktigt och tvätta rent efteråt. Andra använder vårservetter. Tops fungerar också men det kan behövas lite extra rengöring innan topsen. Lite handkräm eller olivolja på tassar och öron är också bra. Ta inte för mycket bara, så marsvinen blir klassiga i pälsen. Någon droppe brukar räcka.