Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 8608 ggr
grumpy19
1

Frågor om 110 liter hö

Tja. Undrar hur mycket en påse med 110 liter hö väger i kg och hur länge (ungefär) en sådan påse räcker till två marsvin. Någon som vet? Infon ska användas till ett skolarbete.

Medarbetare på vegan ifokus.

VildaVittra
5

Jag gillar inte när de säljer i liter, då det inte säger något om hur hårt det är packat.

Nu har jag inte några marsvin, men en löspressad bal räcker max några dagar till mina kaniner, medan en hårdpressad i samma storlek räcker flera gånger längre.

Vad jag menar på är att du istället använder dig enbart av kilo i ditt skolarbete då det annars kan bli väldigt missvisande och vikten på en hårdpressad småbal ligger runt 16 kg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

grumpy19
0

Höet i påsen är halvpressat. Kan man då gissa hur mycket det väger? Och tack för ditt snabba svar. :)

farvendal
4

Vi vägde en 110 liters påse på Arken Zoo och den vägde strax under 5 kg. Det var halvpressat. 

Helt stört att sälja hö i liter..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

grumpy19
0

#3 Ok, bra! Tack så mycket för ditt svar! :) Jo, visst är det stört! Skulle vara bra om de åtminstone kunde sätta kilovikten inom parantes eller något.

Fridaaaa
0

Ja beror på vart man köper, på teddytassen säljer dem 125 liter ekologisk hö, väger 4 kg står det. Så beror lite på hur hårt med pressar det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
1

#5 de borde ju mest bestå av luft isåfall.. trökigt att betala för luft :P

tror det på arken vägde 4.8 kg mer exakt om jag inte minns helt fel. 

sedan kan det nog variera lite beroende vad det är för typ av hö.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

fossingen
0

Grr… Avskyr också när det står 110 liter. Granngården har ju Dogman hö, det står 110 L, ca 4 kg på påsen. Men det är inte "ca 4 kilo", det är 2500-2800 gram. Stor skillnad!

Mailade Dogman om detta. Mja, fick ett torrt svar att de packar i liter och att hö är nyttigare när det är torrare och då behöver man ge mindre av det. Jaha (tänker jag), men det fattas ändå CA 1200 gram!

GAAH!!😡

VildaVittra
1

#7 Går du istället till hästfodersektionen på granngården, så finns det hårdpressade höbalar i ljusblå sopsäckar att köpa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fossingen
0

#8 De har inte så här :/

VildaVittra
0

#9 Det låter konstigt. Har du frågat? De kan ju ha dom "bakom kulisserna".

idipidi
0

Alla Granngården har inte hö i bal, tyvärr.

fossingen
0

#10 Har frågat tidigare de har inte det här :(.

Jag brukar tidigare vanligtvis köpa hö av ridskolan eller en som har hästar. Dessvärre tål jag inte det så bra, så nu måste jag köpa mindre enheter hö i säckar :/