Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 989 ggr
fossingen
0

Matvägrar av smärta

Så idag for vi till veterinären med grisen för att han ej hade ätit eller druckit sen igår (om ni läst tidigare inlägg). Jag trodde han hade fel i kindtänderna, men icke. De var hur fina som helst. Dock upptäckte vetten en knöl på halsen, en böld (vet ej vad för typ av böld). Slutade med att han fick smärtstillande och ska nu gå på antibiotika och smärtstillande en vecka för att se om det verkar mot bölden (vad det nu är för typ av böld?)

Saken är den att min gris äter fortfarande ingenting pga smärta trots att han fått en smärtstillande spruta.

Jag matade honom igår och idag med mjölk/vällingersättning för nyfödda barn. Men han har mycket smärta när jag matar honom med sprutan. (Lider med honom). Och har gått ner i vikt.

Köpte hem CC i alla fall och har gett honom en 5ml spruta, samt lite pressad tomat och vatten. Men, han har så ont så han äter ännu inte själv.

Hur ofta och hur mycket ska jag mata honom med CC eller annat eftersom han inte äter eller dricker själv?

[Sandi92]
1

Har tyvärr dåliga erfarenheter av just böld på halsen. På mitt marsvin orsakades bölden av en inflammerad framtand. Det tog ett tag innan veterinären hittade att det var det som var felet dock.

Först provade de att tömma bölden och ge antibiotika. Det hjälpte inte så det slutade med att hon fick sövas ner och då upptäckte de att det var tanden. De drog ut den och efter det så var hon frisk några månader och kunde äta bra trots att hon bara hade tre framtänder.

Sen upptäckte jag ännu en böld. Då var det en annan tand som var inflammerad. De drog ut den också under narkos, men efter det fick hon stora problem med att äta och blev sämre och sämre så till slut lät vi henne somna in. :/

Hoppas att detta inte är fallet med ditt marsvin eller att det i alla fall går bättre än det gjorde för vår lilla tös.

Ville bara dela med mig av mina erfarenheter. Det tog som sagt tid innan veterinären upptäckte vad det var för fel så du kanske kan be dem kolla framtänderna? Behöver ju inte vara samma i detta fallet, men värt att kolla upp iaf.

fossingen
0

#1 Gu vad tråkigt :(

Vi har kollat framtänderna och kindtänderna, vi fick ge honom lugnande då han gav ett tjuvnyp i doktorns finger 😇 Men också för att kunna bedöma mer ordentligt ifall det var infektion i kindtänder eller munnen, vilket han sa att allt såg helt fint ut. Dock är bölden under hakan, typ kring svalget. Och jag oroar mig att det ska sluta illa :/

Jag har bara erfarenhet av böld på hakan på kanin, vilket verkar vara ungefär samma procedur för marsvin om det är en varböld så att säga.

Och det var en riktigt jobbig period för kaninen och mig. Operationen och att sen rengöra bölden i flera veckor, samt ge antibiotika. Dock klarade inte den kaninen sig, den vart för svag precis typ en dag efter antibiotikakuren avslutades. Men jag visste före att det var en 50/50% chansning. Så jag vill helst inte låta ett djur gå igenom sån smärta igen :/

Hoppas dock antibiotikan hjälper honom och att han börjar äta..

dorisochlovis
0

Åh nej :( Hoppas verkligen att han blir bra igen, håller alla tummar för dig!! Vet vad du går igenom 😕

godisgrisen
4

Man måste mata ofta. Äter han ingenting alls så behövs det varannan-var tredje  timme om han ska klara sig. Man måste tvångsmata. När han varit utan mat så länge som din varit kan man inte längre vara säker på att det är smärtan som ger matvägran utan det kan vara det faktum att han inte äter som gör att mår så dåligt att han inte äter. Marsvin klarar inte fasta oavsett vad som är orsaken till den. Det kan bara vändas med tuff tvångsmatning.

Håller tummarna.

fossingen
0

# 3 Tack :)

#4 Jo, snappade upp igår en tråd på matning ca var 3 timme. Så ska se till att mata honom ofta. Han är lite piggare idag och har kissat och bajsat, men inte bajsat mycket. Äter och dricker gör han när jag stödmatar honom med tvång, men inte självmant.

Igår kämpade han med 1 höstrå innan veterinär besöket , tyvärr så hittade veterinären det höstrået i kindtänderna. Så tyvärr så får han inte i sig maten självmant i magen, förutom det jag strödmatar med.

Vi tror att bölden gör det svårare för han att äta själv.

[Sandi92]
0

Stack inte veterinären hål på bölden? Det gjorde de på vår tös. Efter det så fick vi, som du berättade om din kanin, klämma och tvätta i flera dagar (kanske veckor, minns inte riktigt). Det hade nog varit skönt för honom att få bort bölden i alla fall. Den kanske spricker av sig själv (det gjorde den 2:a bölden på vårt marsvin) men det kan dröja.

Förresten, det gick inte att se på framtänderna på vårt marsvin genom att bara öppna munnen och kolla. Varken vi eller veterinären såg något. De upptäckte det först när hon var uppskuren. Tror det var i själva tandroten.

Det lär ju vara något i munnen/svalget i alla fall.

Hoppas det slutar bra! ❤️ Håller tummar och tår.

fossingen
0

#6 Nope. Han tyckte vi skulle testa antibiotika till att börja med och se om han blir bättre eller sämre.

Idag har han endast självmant ätit 2-3 tuggar gurka och ett salladsblad, en klar förbättring. Jag stödmatar honom nu var 3:e timme och han ser mycket piggare i ögonen och rör sig mycket mer. Men han äter ännu inte mycket.

Framtänderna ser bra ut och kindtänderna har vi kollat med otoskop , men vi dubbelkollade de igen efter han fått lite lugnande och använde verktyg som höll upp mun och kinderna för att få en ordentlig titt. De var fina och nerslitna som de ska vara och inga skavsår i kind eller tunga eller något konstigt sa han.

Jo, har varit med om böld på kanin, så jag vet den jobbiga proceduren. Vad fick du ge ungefär för att operara böld på marsvin?

Har också funderat på tandroten.

Men blir det ingen förbättring inom ett par dagar så måste vi ta honom till vetten igen, vilket jag inte hoppas.