Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 797 ggr
marsisen
0

Frågor om hö.

Nu tänkte jag ställe lite frågor om just hö:)

• Har hört att många tycker det är smartare att köpa höbalar. 

*Hur mycket kostar en bal ungefär? 

*Vet ni något bra ställe i Stockholm där man kan köpa?

• Lånade hem lite hösilage från ridskolan idag. Undrar då om,

Kan marsvin äta hösilage?

Och om dom kan det,

Vad är smartast att köpa, hösilage eller hö?

Det på ridskolan är väldigt grönt och luktar jättegott, skulle vilja testa och se vad marsvinen tycker om det.

animal power <3

bohan85
0

jag köper hö av en bonde. varje bal är ca 12 kg och jag betalar 25 kr per bal.

Svarttusch
1

http://marsvin.ifokus.se/articles/4d712e65b9cb46221d04478b-ho-som-ho?discussions-1

Där har du en bra artikel om hö :) 

Oftast är det billigast att köpa från bonde, men just i storstäder som Sthlm kan det vara svårt att få tag i hö av bonde. Men hoppas någon från Stockholm kan tipsa dig om billiga ställen att köpa på :) 

Enligt artikeln ska höisilage gå att ge, problemet är väl att det inte håller sig bra lika länge som hö, men om man har möjlighet att bara ta hem för någon dag så funkar det nog. Men skulle jag välja skulle jag nog köpa hö. Men det kanske finns någon som har andra åsikter :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

marsisen
0

#1 Oj! vad bra pris:)

#2 Jättebra artikel! Hösilage ska vi nog inte köpa, vi har ju bara tre marsvin:)

animal power <3

ShivasIa
0

Hösilage och spec ensilage är i praktiken jäst gräs, bara där får jag ju funderingar om det är så bra att ge de små.

Sen har man ju det där med att djur kan komma ini balarna och förgifta gräset….

Sen har jag en sidolinje som jag inte vet stämmer (en tanke bara) hö är ju torrt och "krispigt" fel ord kanske men kommer inte på ngt bättre. Vilket marsvinen får använda framtänderna för att tugga det, spec ensilage är mjukt och "sladdrigt" vilket får mig att tänka att grisarna kanske använder kindtänderna mer för att ära och på så sätt inte använder och sliter framtänderna så som de ska?!

Som jag sa bara fundering kring det sista. 🤔

Jag hade kört på härligt torkat friska HÖ och sedan under sommaren gräs från naturen 😃

Lycka till med att hitta det du vill ge dina små, billigt och närliggande 🙂

Svarttusch
0

Fast det är inte höet som slipar tänderna, det är själva tuggandet som nöter tänderna så de håller sig korta. Hö är nog det bästa men hösilage är bättre än inget och antagligen inte skadligt.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Svarttusch
0

Sen så vitt jag vet är det kindtänderna de tuggar med. De använder däremot framtänderna för att plocka upp maten.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

emmaaslund
0

Gällande var i Stockholm du kan köpa hö, så rekommenderar jag dig att söka på Blocket. Sök "Hö", så borde det komma upp både butiker och gårdar som annonserar :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Eulwen
1

Vilken ända av Stockholm bor du i?

Jag köper från Orkesta Lundby Gård, 50kr för 12kg. Granngården i Arninge har stora balar (skulle gissa på ca 18kg kanske) för 200kr. Har man bara tre marsvin är det fortfarande ett prisvärt alternativ.

marsisen
0

Tack för alla svar🙂

Vi bor på Kungsholmen och har hittat en blocketannons, 20 kg för 70 kr.

Ska fråga om jag får bild på höet, och se hur grönt det är🙂

animal power <3