Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 2832 ggr
noisette
2

Att ge bort ett marsvin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi gett bort "Marron" vårt marsvin som är pappa till hela kullen. Inget lätt beslut men han kan inte vara med mamman (inte sugen på att starta egen uppföding!),och det verkade inte funka med sonen. Han bara hoppade upp hela tiden på den lille som om han var en hona. Familjen verkar ok (jag hade skrivit i annonsen att priset var oviktigt, det viktiga var att marsvinet fick ett bra hem). För närvarande inga andra marsvin dit han flyttar men det finns andra djur i familjen. Kastrering kändes inte heller som ett alternativ, 90 euro kostar kalaset och det är inte helt riskfritt tydligen. Voilà!

Fridaaaa
3

Har inte ni lag på att marsvin ska vara minst två?
Är de redan över 4 veckor ungarna? 🤔

De rider på varandra för att visa dominans, det är ingen fara så länge det inte skadar den andra så att säga, är ett ganska naturligt beteende i början.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

idipidi
9

Vad synd att du inte frågade om råd först. Alla vuxna hanar rider på småhanar när de precis har flyttat ihop. Det är helt normalt.

noisette
0

Ok tack för svar nej ungarna är fortfarande här! Kan man ge vid 4 veckor redan? Jag trodde de var 6 … Jo jag är medveten om att dom ska vara i par men, marsvinet vi hade innan blev inte accepterad av den andra hanen vi skaffade som sällskap, resulterade i att vi ble tvungna att ge bort honom lite kluven i denna sak.

idipidi
1

Hanarna ska flyttas ut från mamman vid fyra veckors ålder, om de inte är onormalt små. Bäst är om man har en vuxen hane att flytta in dem till och sen får de gå där i ytterligare 1-2 veckor innan de är redo att flytta hemifrån.

Fridaaaa
1

#3  Nej det sa jag inte att man kan, eller hur om du läser? Frågade bara ang ålder eftersom du hade testat att ha med hanen, och man brukar sära på dem från mamman vid 4 veckor och sedan flytta från 5-6 veckors ålder eller mer. Så var därför jag undrade ang ungarnas ålder.

Fast hanen behöver ju sällskap och ett test säger inte så mycket, var den hanen vuxen eller unge? Eller vad det någon av dina egna? inte riktigt fått kläm på det. Och det är naturligt beteende att de rider på varandra. Så det var inte att den ena inte accepterade den andra, utan helt naturligt beteende

Twili
3

Synd att ännu ett marsvin ute i världen bor i ensamhet av samma missförstånd som så många där ute - för att de inte går ihop med andra hanar måste de helt leva utan andra marsvin i närheten.

Jag har många bråkiga unga hanar men jag skulle aldrig i livet sälja dem till ett liv i ensamhet, då får de åka till ett hem där de har en kompis men i en annan bur. Då kan de fortfarande prata marsvin med varandra.

Andra djur ersätter inte ett marsvin. 

Alla hanar rider på ungar det är inget farligt i det. När de börjar bita sår på varandra är de dags att sära på hanar.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

VildaVittra
4

Är det bara jag som kan läsa orden "för närvarande"? Dom läser jag som att det nya hemmet planerar att köpa ett marsvin till.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

noisette
0

Det blir nog bra till slut … killarna klara att ges bort om 1-2 veckor, jag har kontaktat personen som har pappan (han Är nu manader gammal) och fragat om dom är intresserade av en liten. Är de lättare för 2 marsvin som är släkt att bo ihop? För dom 2 första vi hade var inte släkt och det funkade inte alls den ena bet och skadade den andra. Jag är svensk me här i FR tror jag man är lite mindre "mjuk" med djur.

Fridaaaa
0

#8 Spelar ingen roll om de är släkt eller ej 🙂 Alla mina är helt obesläktade och fungerar finfint.

noisette
6

Slutet gott allting gott! Familjen som hämtade pappa marsvin tar ocksa kille som blev kvar, lättad! Vi behaller mamma & dotter och min svägerska tar 2 killar, ouf! 😃

Ellociraptor
1

#10 Vad skönt. :D

Twili
2

Å va skönt o höra! Vad kloka ni var nu :-) Skönt att det löste sig på pojkfronten också. Brukar tendera att bli kvar lite hanar om man har fått många 😎

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

noisette
0

Hoppas att vi inte har misstagit oss pa kön … 😮

Svarttusch
2

#13 är du inte helt säker på könen går det alltid bra att lägga upp bilder här :) Ta kort på könen där du särar lite försiktigt så kan alla erfarna uppfödare nog hjälpa dig :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

noisette
0

fins en bra länk här nagonstans!? 🤪

Svarttusch
0