Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 849 ggr
Julip
0

Ni som har TVÅ marsvin!

Hur stort bor era två marsvin? Samt hur mycket golvtid får dom?

VildaVittra
3

Finns det ingen granngården hos dig eller för den delen en plantskola (där kan man köpa torv istället)?

Hur går det åt mer hö? Hur mycket de äter påverkas ju inte av burstorleken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Julip
1

Nope, ingen granngård på flera mil och jag har inget körkort. Inte heller plantskola.. 

Höet, nej givetvis går det inte åt mer hö. Syftade väl mer på spånet i det avseendet :) Och jag ville främst ha svar på mina frågor, inte det jag skrev i parentesen. Alternativt både och 😃

Vill gärna att mina marsvin ska ha det så stort som möjligt.. men spånet samt att hunden hoppar in i deras bur varje dag väger snart över. Kanske att jag sparar till en 140 bur istället.

[Malinhi]
0

Har du testat att ha annat underlag då? Som till exempel tyger eller fleece då man bara kan stoppa in det i tvättmaskinen och återanvända så blir det inte lika dyrt. En rekommendation :D

Mina två grisar bor i en tvåvåningsbur i storlek ca 100x50 vilket jag vet är väldigt litet.. (Hade bytt bort den om inte fallet var att jag spenderade 2 000 kr på den buren.. Nu funderar jag på hur jag ska kunna bygga ut den). 

Sen får de så mycket golvtid som jag hinner med, väldigt olika men det blir åtminstone några timmar om dagen. ungefär 2-5h

Sen angående hunden, Har du bokhyllan liggandes direkt på golvet? I så fall kan du försöka flytta upp den lite. Sätta fast ben under eller lägga det på ett stadigt bord eller liknande så att hunden inte kommer upp lika lätt? :)

godisgrisen
0

Varför skulle det gå åt mer spån för att buren är stor? Det beror ju på hur man städar. Jag tar i princip aldrig bort allt spån i mina burar utan bara det som blivit kissigt. När jag fyller på mer spån gör jag det där de inte brukar kissa. Jag torkar ändå ur buren regelbubndet så det håller sig rent. Jag är säker på att det inte går åt mer spån i mina större burar än i de mindre snarare tvärt om ed den etkniken.

Julip
1

Jag ville ha svar på frågorna, det var det tråden handlade om.. och anledningen till frågorna skrev jag inom parentes av en anledning, hade jag velat ha hjälp med problemet så hade jag bett svar på DEN frågan istället. Påminde om det i #2. Varför ska ni ändå gå off topic? -.-

Edit: Nu tog jag bort det och lät bara frågorna stå, så slipper tråden låsas. Tråden handlar om hur stort era två marsvin bor samt hur mycket golvtid dom får, och inget annat.

Tack iallafall.

Tex&Tillman
1
Tex&Tillman
5
Julip
1

Ja, och där tyckte iallafall jag att det var ganska tydligt vad det var jag ville ha svar på.. 🙂 men det har ingen hittills svarat på, vilket irriterade mig då det inte var vad tråden var till för. 

Tycker inte att jag svarat otrevligt, tackade för hjälpen och sa att det alla hittills svarat på är off-topic. Så fortsätter folk att skriva.. förstår inte problemet riktigt. Vad jag vill ha svar på är markerat med tjock text samt frågetecken. 

Kan man inte svara på frågan så svara inte överhuvudtaget så skulle jag bli glad! Vill inte att denna tråd ska bli mer förstörd, utan hålls till ämnet.

VildaVittra
5

#8 I inlägg två förbjöd du faktiskt inte folk att svara, du skrev "främst", vilket läses som att man fortfarande kan svara på dina andra frågor/påståenden du hade i din text (hur skulle vi veta att man inte fick svara på den andra delen i din text?, ingen hoppade på dig så jag fattar inte varför du blev sur).

Man blir verkligen inte sugen på att hjälpa dig, för även om jag inte har marsvin längre, så vet jag en vansinnigt massa om strö och hur man kan komma undan billigt. Sedan finns det visst plantskolor där du bor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Julip
1

#9 Suck.. suck suck. Kontaktar Sajtvärd o ber denne låsa. 

Självklart kan man inte förbjuda folk saker. Men detta var min tråd, och jag ville ha svar på det jag frågade. Inget annat. Rätt logiskt 1+1. 

Du behöver inte hjälpa mig överhuvudtaget lille vän! Inte bett dig eller någon annan heller för den delen 😃 Ställde två frågor, vill man svara får man gärna göra. Vill man inte, behöver man inte. 

Du har heller ingen aning om vart jag bor. Storstockholm är rätt stort, och jag har fortfarande inget körkort.

Thanks anyway. Denna tråd kan som sagt låsas.

Tex&Tillman
2
Misarn
2

Våra två killar bor i en 120x60 bur och golvtid får dom varje dag, men problemet är att dom går till buren och hoppar in och är i buren ändå.

Julip
1

#12 Tack. Första inlägget som ger svar på det tråden faktiskt är till för. 

Nu blev jag lite glad :)

Tex&Tillman
0

,

VildaVittra
5

#10 Lille vän? 177 cm lång, matglad och medelålders, man får väl tacka för komplimangen. 😂

Sthlm är inte alls stort, SL har dessutom en väl utbyggt kollektivtrafik. Jag tror skon klämmer någon helt annanstans än att det inte går att ta sig till där du kan köpa strö till ett rimligt pris.

Jag hoppas att sajtvärden påpekar för dig att man ska hålla god ton på iFokus.

Julip
2

#15 Får jag fråga varför du vägrar ge dig? Jag har upprepat flera gånger att jag inte är intresserad, i denna tråd som jag skapat, av andra svar än det som står i #0. Varför fortsätter du då? 

Tycker du att jag ska bära på mig 10 kg tungt strö på min rygg i 2 h i tät kollektivttrafik så tror jag mer du är intresserad av att sätta mig på plats snarare än hjälpa. 

God ton, irritation är mänskligt och fullt naturligt. Vad du eller någon mer uppfattar som otrevlig ton tycker jag inte är mitt problem. Jag tackade för hjälpen men bad er sluta eftersom det inte var vad tråden skapades för. När du samt en till fortsätter tjafsa så blir jag irriterad och ja, det går igenom mina inlägg, men otrevlig är att ta i. 

Kan vi strypa detta nu eller bara måste du fortsätta?

Edit: Man kan ju undra varför tex&tillman tagit bort alla sina inlägg nu helt plötsligt……..

strindberg07
1

Min bur är 167x70cm Golvtid får dem när jag har tid.

Ellociraptor
1

Mina bor på 128x60 och får ungefär en timmes golvtid om dagen. ^^

[rumelle]
1

Ca 170 x 170 cm. De bor i golvhagen permanent så det blir sällan extra golvtid utanför. :P

Svarttusch
6

Jag har läst den ursprungliga trådstarten och tycker inte det är så konstigt att andra svarade på hur det kunde gå åt mindre spån. Ditt dilemma verkade då vara att det går åt för mycket spån. Att gå OT enligt mig är att börja skriva om något helt utanför ämnet! Detta höll sig inom ämnet. Och hade jag haft en stor bur som jag tyckte kostade för mycket i spån hade jag gladligen fått de svaren du fått om hur man får tag på billigt spån och hur man rengör buren utan att slänga allt spån. I #2 skriver du dessutom att du alternativt vill ha svar på både frågor och det som då var inom parantes. 

Vi har nog olika definering av vad som är OT och inte. OT hade varit att börja prata om hur man introducerar ett till marsvin eller liknande. Att svara på ett tillägg i TS är inte OT. Det är ganska många trådar där många bara kan svaret på en del av TS, men man svarar ändå, för att någon annan kanske bara har svar på den delen man inte kan.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Fridaaaa
1

140x60
150x60

De får golvtid en stund stort sätt varje dag, olika länge olika dagar.
Går inte åt mer spån i våra burar än om jag hade haft mindre, hade jag haft 100x50 till exempel hade jag fått städa oftare än nu. Så går inte åt mer i alla fall.
Jag har easyströ till dem inne, den balen är kompakt men tar inte mycket plats, så har man inte mycket plats inne/hemma så tar den betydligt mindre plats än en stor spånbale 🙂 Den väger lite men inte så otymplig tycker jag personligen. Men beror såklart på person till person vad man anser själv pckså. Du känner känner ingen som kan köpa 1-2 balar till dig så att du har hemma? 1 bale räcker länge till 2 marsvin.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
1

Jag har 128x60 till mina två. Golvtid får de sällan eftersom de ändå bara springer hem igen.. däremot massor med tid i soffan och sängen, där duger det att springa runt tydligen 😃

ang spån så går det inte åt mer nu än när jag hade dem i en 100x50 bur (som de bodde i innan bokhylleburen blev klar). Fick ju städa oftare då än nu.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Misarn
0

Men varför springer dom tillbaka till buren? Är det för att det är deras trygghet?

farvendal
0

#23 antagligen. och öppet golv är nog lite läskigt också. sängen är mjukare och det går att gömma sig bland kuddar och täcke^^

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

wingren
1

180x65 är min bor till mina två brudar. De får golv tid lite då och då. Tyvärr för lite, men om jag ska räkna ut det i snitt så kanske 3ggr/månad. Har nyligen flyttat och vart mycket stökigt och sådär så hoppas kunna komma igång med att ha ute dem åtminstone 3 ggr/veckan inom en snar framtid :)